استودیو طراحی میانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتپیشنهاد رقابتچشم انداز و شهرسازیدفاتررزا بمانیفضای عمومیکاربریکژال کوچک پورمعمارانهمدان

مجتمع فرهنگی و المان شهری همدان | استودیو معماری فضای میانی

مجتمع فرهنگی و المان شهری همدان
معمار: استودیو معماری فضای میانی (رزا بمانی ،کژال کوچک پور)

موقعیت : ایران، همدان، خیابان صدف_تپه آمادای
وضعیت : پیشنهاد رقابت
کاربری :
فضای عمومی
همکار ارائه: شفق جاویدی
رندر: پیمان نوذری_علی محمدزاده
ماکت: علی جهانی
جوایز: رتبه دوم مسابقه معماری عمومی سال۹۷ +نامزد دریافت جایزهMEA award 2019


مجتمع فرهنگی و المان شهری همدان
مجتمع فرهنگی و المان شهری همدان

مشخصات پروژه مجتمع فرهنگی و المان شهری همدان 

پروژه پیش رو طراحی المان و مرکز فرهنگی است که بر بالای یکی از چندین تپه شهر همدان در ایران قرار گرفته است. همدان به روش طراحی شهرهای دایره ای شکل گرفته است و تپه های بسیاری آن را احاطه کرده است. قرار گیری این تپه در انتهای یکی از ۶ گذر اصلی منتهی به میدان اصلی شهر ومرکز دوایر متحد المرکز، به اهمیت این تپه از منظر شهری می افزاید.

ایده پروژه در راستای تبدیل شدن به المان شهری با دو مسئله خود را درگیر کرده است : نخست اینکه چگونه شخصیت طبیعی تپه حفظ و تقویت شود و دوم اینکه چگونه به واسطه یک سناریو فضایی -عملکردی ، پروژه تبدیل به آیکونی فعال در شهر شود. در این راستا تبدیل شدن پروژه به المان شهری از طریق ایجاد خاطره جمعی با امکان حضور ، تجربه جدید فضایی و رویداد های شهری فراهم می شود.

ادامه مطلب
ویلا کوهپایه | دفتر معماری لاین

از تحلیل این دو مساله،ایزوله بودن تپه نسبت به شهر و بافت اطراف خود، به عنوان چالش اصلی طراحی مطرح گردید. در همین راستا کاستن از تپه (حفاری ) در امتداد دو محور شهری که به تپه منتهی می شود و در نتیجه آن افزایش نفوذپذیری تپه نسبت به شهر به عنوان ایده اصلی شکل دهنده پروژه مطرح گردید.

در دولوپ پروژه نیز ، ایده کاستن از تپه و قرارگیری عملکردها در داخل تپه در اطراف دو محور شهری ایجاد شده در درون تپه مد نظر قرار گرفت . این موضوع علاوه بر آنکه ساختار بصری تپه را حفظ می کند به علت قرار گیری در درون زمین با اقلیم سرد منطقه همساز می باشد و با کشاندن شهر در درون تپه و خلق تجربه فضایی جدید، خود تپه را به عنوان یک المان شهری مطرح می نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − نه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا