اخباراخبار شهرسازی

چگونه شهری پایدار داشته باشیم؟

چگونه شهری پایدار داشته باشیم؟

بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند که برآورد می‌شود تا سال ۲۰۵۰، قاره‌های آفریقا و آسیا رشد ۹۰ درصدی را نیز تجربه کنند؛ بنابراین طراحی پایدار شهرها، رکنی اساسی است که باید در اولویت برنامه‌های مقامات رسمی شهرها قرار گیرد.

با وجود اینکه فرآیند صنعتی شدن دنیا، زندگی شهری را متحول کرد و فواید زیادی را به دنبال داشت، با این حال تاثیرات منفی حاصل از این رویداد مهم سلامت انسان‌ها را از جنبه‌های مختلف تحت تاثیر قرار داد. تراکم شدید جمعیت شهری، آلودگی هوا، انتشار گازهای گلخانه‌ای، انباشته شدن ضایعات حاصل از مواد غذایی، افزایش دمای کره زمین و استفاد از خودورهای آلاینده همگی از مواردی است که سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

بسیاری از مدیران شهری با تمهیداتی نسبتا ساده دست به طراحی شهرهایی پایدار کرده‌اند که در ادامه با بعضی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این خصوص اشاره می‌شود.

سنگفرش‌هایی که با تغییرات آب‌وهوایی مبارزه می‌کند

بیش از نیمی از کشور هلند در زیر سطح آب قرار دارد بنابراین طراحان کشور به طور مداوم در تلاشند از ابزارها و مصالحی برای احداث فضاهای شهری و مسکونی بهره گیرند که از بیشترین مقاومت در مقابل تغییرات آب‌وهوایی برخوردار است. گروهی از معماران  دانمارکی سنگ‌فرش‌هایی طراحی کرده‌اند که از طریق منافذ بزرگ خود باعث زهکشی آب باران می‌شود. این نوع سنگفرش محبوبیت زیادی در میان مقامات رسمی هلند برای نوسازی شهری پیدا کرده است و در چند دهه اخیر بسیاری از پیاده‌روها و حتی خیابان‌های این کشور را در برگرفته است. سنگفرش جدید از طریق منافذ خود آب را به زیرساخت‌های شهری هدایت می‌کند و از این طریق باعث ذخیره منابع می‌شود.

ادامه مطلب
مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری 38

بولاردهایی که رفت‌و آمد را هدایت می کند

بولاردها یا راهبندهای فلزی موانع حفاظتی و نشانگرهای مرزی هستند که در بعضی از خیابان‌ها و معابر شهری قرار می‌گیرد و از طریق تسهیل رفت‌وآمد منجر به افزایش امنیت شهروندان می‌شود. در چند دهه اخیر، بسیاری از معماران شهری تلاش کرده‌اند با خلاقیت‌های جالب خود بیشترین بهره را از این تیرک‌های عموما آلومینیومی ببرند. به عنوان مثال در اسپانیا از این بولاردها، علاوه بر استفاده عمومی آن، به عنوان مبلمان برای خیابان‌های شهر بهره گرفته‌اند و این میله‌های فلزی را به شکل صندلی، نیمکت و میز طراحی کرده‌اند.

استفاده مفید از غذاهای مصرف نشده

دور ریختن مواد غذایی مصرف نشده نه تنها باعث تولید انبوهی از مواد زائد می‌شود بلکه تولید میزان زیادی گاز CO۲ را به دنبال دارد. شهرداران فنلاندی طی یک مشورت گروهی تصمیم گرفتند با این چالش مبارزه کنند و در نهایت یک شبکه آنلاین راه‌اندازی کردند که در آن رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها موظف بودند مواد غذایی مصرف نشده خود را با قیمت پایین‌تر به مردم بفروشند. در همان ابتدای پیاده‌سازی این طرح، حدود ۳۰۰ هزار پرس غذا با قیمت پایین به فروش رفت که این میزان غذا باعث جلوگیری از ورود بیش از یک میلیون کیلوگرم CO۲ به محیط شهری شد.

ادامه مطلب
نخستین نمایشگاه «نما و پوشش‌های ساختمانی»

شارژ خودروها از تیرهای چراغ برق شهری

در آینده تقریبا همه خودروها برقی خواهد شد بااین حال زیرساخت‌ها زمان زیادی برای سازگاری با خودورهای برقی نیاز دارد. گروهی از معماران آلمانی راه‌حلی بسیاری خلاقانه برای حل این مشکل طراحی کرده‌اند؛ آن‌ها از تیرهای چراغ‌ برق شهری برای تامین انرژی مورد نیاز خودروها بهره گرفته‌اند. تیرهای چراغ برق جدید علاوه‌بر تامین روشنایی خیابان‌ها و معابر به عنوان نقاطی برای شارژ به خصوص شارژ خودروهای برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سر و سامان دادن به رفت‌وآمدهای شهری

رفت‌وآمد سریع و پایدار خواسته بسیاری از رانندگان و شهروندان در سراسر دنیاست که بسیاری از کارخانه‌های تولید خودرو را به طراحی خودورهایی سازگار با این شرایط سوق داده است. اخیرا خودروهای برقی دو سرنشینه، چهارسرنشینه و خودورهای الکتریکی کروکی تولید شده است که امکان رانندگی سریع و پایدار را برای سرنشینان خود فراهم می‌آورد.

منبع: ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 12 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا