اخباراخبار معماری

ماموریت‌ها و حدود اختیارات شوراهای معماری

ماموریت‌ها و حدود اختیارات شوراهای معماری مناطق شهرداری تهران تعیین شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران، لایحه «تعیین ماموریت‌ها و حدود اختیارات و مسئولیت‌های شوراهای معماری مناطق شهرداری» را به منظور شفافیت و جلوگیری از تخلف احتمالی تصویب کردند.

رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در یکصد و هشتاد و دومین جلسه شورا و در جریان بررسی این لایحه، ایجاد نظم عمومی و عدالت بر اساس ضوابط و مقررات در حوزه ساخت و ساز شهری را از اهداف لایحه تعیین ماموریت‌ها و حدود اختیارات و مسئولیت‌های شوراهای معماری مناطق شهرداری عنوان کرد.

علی اعطا گفت: توجه به معیارهای کیفی ساخت‌ و ساز و پرهیز از اتخاذ تصمیمات کمی مغایر با طرح تفصیلی در تدوین اختیارات شوراهای معماری مناطق، پرهیز از اقدامات ناقض ضوابط شهرسازی و معماری و طرح جامع و تفصیلی، تجمیع تصمیمات حوزه شهرسازی و معماری در سطح مناطق در قالب فعالیت شورای معماری منطقه و حذف تمامی اقدامات موازی و پرهیز از ایجاد هرگونه ساختار موازی در منطقه، تحت هر عنوان از جمله کمیسیون‌های تثبیت، داخلی و امثال آن از جمله مواردی است که در این لایحه می‌توان به آن اشاره کرد.

ادامه مطلب
منزل و مطب دکتر فرهاد

وی افزود: زمانی که این طرح در شورا به تصویب رسید، متاسفانه برخی از دوستان در شهرداری نسبت به صلاحیت شورا در رابطه با ورود به موضوع حدود اختیارات و ترکیب اعضای شوراهای معماری مناطق طرح سوال و اشکال کردند.

۵٠ درصد از بودجه شهرداری از محل عوارض صدور پروانه است

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: وقتی همکاران ما در کمیته معماری و طرح‌های شهری و کمیسیون شهرسازی و معماری، پرونده‌ها را به صورت موردی بررسی می‌کنند، رندوم چک می‌کنند، به تخلفاتی در صدور پروانه برمی‌خورند و منشاء را بررسی می‌کنیم به مصوبات غیرقانونی شوراهای معماری مناطق برمی‌خوریم.

اعطا با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵٠ درصد از بودجه شهرداری از محل عوارض صدور پروانه است، افزود: این به معنای شهرفروشی نیست بلکه این به معنای تراکم در حد طرح تفصیلی است که شهرداری مجاز به ارایه پروانه است.

وی ادامه داد: اگر حدود و اختیارات تعیین نشود، موجب می‌شود برخی دلال و کارچاق‌کن از طریق این شوراها تراکم بگیرند و برخی که نمی‌توانند نتوانند تراکم بگیرند.

اعطا با بیان اینکه تراکم حلال و حرام‌ وجود دارد گفت: وقتی تراکم خارج از طرح تفصیلی باشد، موجب تحصیل مال نامشروع می‌شود.

ادامه مطلب
ثبت ۱۳۷ مکان مذهبی همدان در آثار ملی

عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز در مخالفت با این لایحه اظهارداشت: متأسفانه با این لایحه اختیارات مناطق را می‌گیریم.

حسن خلیل‌آبادی گفت: در برخی مناطق طرح تفصیلی پایش نشده است و مردم گرفتارند.

وی افزود: در شهر ری خانواده شهید به من مراجعه کرده‌اند که منزلشان ۵۷ متر است و مشکل تراکم دارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره این لایحه بیان کرد: متاسفانه برخی از این شوراها به گونه‌ای عمل می‌کنند که فسادزا است.

سیدحسن رسولی گفت: اگر با مردم بی پرده سخن بگوییم، می‌گویند که به دریافت تراکم به حوزه شهرسازی مراجعه می‌کنند اما پاسخ می‌گیرند که نمی‌شود.

رسولی افزود: اما هستند افرادی که با دریافت مبالغی کار نشد، را انجام می‌دهند.

مهمترین تصمیم پس از لغو برج‌باغ‌ها

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تصویب این لایحه را بعد از مصوبه لغو برج‌باغ‌ها مهمترین تصمیم شورا دانست.

محمدسالاری گفت: امروز شورا تصمیم مهمی می‌گیرد و این رویکرد قابل ستایش است.

۷۰درصد تصمیمات شوراهای معماری خارج از ضوابط

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران هم در این جلسه اظهارداشت: شوراها مناطق ۸هزار تصمیم گرفته‌اند که ۷۰درصد تصمیم آنها، خارج از ضوابط و مقررات بوده است.

ادامه مطلب
طراحی داخلی مرکز تصویربرداری پزشکی تهران|دال استودیو

عبدالرضا گلپایگانی گفت: این لایحه به تحقق عدالت و شفافیت و کیفیت شهرسازی کمک می‌کند.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه «تعیین ماموریت‌ها و حدود اختیارات و مسئولیت‌های شوراهای معماری مناطق شهرداری» را با ۱۴ رای تصویب کردند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا