تأليفاتمجلاتمقالاتنشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی

نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۵

نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۵ پاییز و زمستان ۱۳۹۶

فهرست مقالات در نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۵

۱- پیوند معماری و تکوّن رفتار اخلاقیِ اسلامی | احمد دانایی نیا*، مهرناز توتونچی
 
۲- نظریۀ معماریِ اسلامی یا نظریۀ اسلامیِ معماری: نقدی بر اصالت اسلامی رویکردهای نظری و عملی در دوران معاصر | مسعود ناری قمی*
 
۳- ارزیابی وضعیت و ارائۀ راهبرد برای ایجاد انگیزه در دانشجویان ارشد رشتۀ معماری اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز | پریسا هاشم پور*
 
۴ – ارزیابی طرح جامع شهر تبریز از منظر تحقق ‌پذیری عدالت اسلامی | مرتضی میرغلامی*، محمدعلی کی نژاد، بهرام علیزاده
 
۵ – بررسی تطبیقی رفتار حرارتی پوستۀ خارجی مساجد سنّتی و معاصر در شهر تبریز | فرزین حق پرست*، فرزانه قلی زاده
 
۶- تأثیر مذهب شیعه و اهل سنّت بر شکل‌ گیری مقابر دورۀ ایلخانی | هاشم خیرجو سادات، محمد فیضی، بهزاد وثیق*
 
 

 

چکیده مقاله ۱ نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۵

پیوند معماری و تکوّن رفتار اخلاقیِ اسلامی | احمد دانایی نیا*، مهرناز توتونچی

گسترش ارزش‏‌های اخلاقی با ظرفیت‏‌های درونی و بیرونی هنر و معماری می‏‌تواند نقطه‏‌ای برای آغاز رشد اخلاقیات در انسان باشد. اخلاق با ورود به فضاهای معماری و در صورتی که اخلاق ‏عملی را در درون کاربران فضا تقویت کند، می‏‌تواند نقش عنصری معنایی را در ایجاد فضایی معناگرا داشته‏ باشد. این معنا (= اخلاق) برای ملموس‏‌شدن و تجلی به ساختاری نیاز دارد. هندسه، یعنی کالبد و ساختار فیزیکی در معماری، می‏‌تواند این بار مفهومی را در خود جای دهد و پیوندی میان اخلاق و فضای معماری برقرار سازد. پرسش اصلی پژوهش این است که هندسه و اخلاق چگونه پیوند می‏خورد تا رفتاری اخلاقی در انسان بسازد.
 
 

چکیده مقاله ۲ نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۵

نظریۀ معماریِ اسلامی یا نظریۀ اسلامیِ معماری: نقدی بر اصالت اسلامی رویکردهای نظری و عملی در دوران معاصر | مسعود ناری قمی*

این نوشتار در پی یافتن عاملی است که سبب شده تا در روزگار معاصر نتوان «اسلامی» بودن معماری را از «غیراسلامی» بودن تشخیص داد. این امر فقط متوجه معماری‌های غیرمذهبی نیست، بلکه مسأله در جایی است که طراحان یا نظریه‌پردازان، معماری را به اسلام منتسب می‏‌کنند. برای یافتن علت، موضوع در دو بخش یعنی بررسی نظریات و بررسی رویّه‌های عملیِ طراحی ارائه شده است.

 

ادامه مطلب
فصلنامه علمی هنری اثر شماره 68

چکیده مقاله ۳ نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۵

ارزیابی وضعیت و ارائۀ راهبرد برای ایجاد انگیزه در دانشجویان ارشد رشتۀ معماری اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز | پریسا هاشم پور*

رشتۀ مهندسی معماری اسلامی در پی تأمین نیازها و خواسته‌های جوامع مسلمان جهت ایجاد گونه‌ای از معماری است که متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی و در جهت تعالی و کمال انسان ها باشد. انگیزه‌بخشی به آموزش معماری اسلامی عاملی است که مستقیم یا غیر‌مستقیم بر نتیجۀ آموزش اثر می‌گذارد.
 
 
 

چکیده مقاله ۴ نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۵

ارزیابی طرح جامع شهر تبریز از منظر تحقق ‌پذیری عدالت اسلامی | مرتضی میرغلامی*، محمدعلی کی نژاد، بهرام علیزاده

تسلط نظام سرمایه‏‌داری بر ساختارها و فرایندهای برنامه‏‌ریزی شهری، بین منافع خصوصی و عمومی در هنگام تولید و بازتولید فضاهای شهری، تعارض ایجاد کرده است. برنامه‏‌ریزی شهری عدالت‏‌محور رهیافتی نوین برای حل این تعارض است. اما به دلیل وابستگی مفهوم عدالت به شرایط زمانی، مکانی و جهان‏‌بینی، ارائۀ چارچوبی جهان‏‌شمول از عدالت فضایی تا حدودی ناممکن است اما منطبق‏‌سازی آن با ارزش‏‌های جامعۀ مورد مطالعه ضرورت دارد.

 

دریافت کامل مقاله


ادامه مطلب
مجله علمی پژوهش های باستان شناسی ایران شماره 5

چکیده مقاله ۵ 

بررسی تطبیقی رفتار حرارتی پوستۀ خارجی مساجد سنّتی و معاصر در شهر تبریز | فرزین حق پرست*، فرزانه قلی زاده

پوشش یک بنا در مقام مرز بین داخل و خارج، در تقابل هم‏زمان با طبیعت و آسایش انسانی است. در این میان اقلیم شهر تبریز از بُعد طبیعی و اقلیمی برخورد پرتنش‏‌تری با جدارۀ بنا دارد و نقش پوستۀ بنا را پررنگ‌‏تر می‌‏نماید. بنابراین مطالعۀ مرز تفکیکی طبیعت و انسان در این شهر، ضرورت این پژوهش را به اثبات می‌‏رساند.
 
 
 

چکیده مقاله ۶

تأثیر مذهب شیعه و اهل سنّت بر شکل‌ گیری مقابر دورۀ ایلخانی | هاشم خیرجو سادات، محمد فیضی، بهزاد وثیق*

قرون هفتم و هشتم هجری قمری ایران همراه بود با تغییرات مداوم مذهب که تأثیر آن در شاکلۀ کلّی بناهای آن دوران قابل رؤیت و بررسی است. در این دوران گرایش‏‌های دوگانه در متن واحد اسلام از سوی مذهب شیعه و اهل سنّت موجب پدید آمدن دو گونه معماری آرامگاهی شد. این بناها را می‌‏توان در مقام شاخص تأثیرپذیری معماری از اوضاع سیاسی- اجتماعی، اندیشه و مذهب حاکم بر جامعه در دورۀ زمانی مورد مطالعه قرار داد.

 


ادامه مطلب
فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره 9

منبع: نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + سیزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا