تأليفاتمجلاتمقالاتنشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی

نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۱

نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۱ پاییز و زمستان ۱۳۹۴

فهرست مقالات در نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۱

۱- نقد آرای سنّت گرایان معاصر در زمینه هنر و معماری اسلامی، با تکیه بر مفهوم سنّت در تعریف معماری اسلامی | سید امیر منصوری*، محمود تیموری
 
۲- بازگشت «هویّت» به هنر و معماری اسلامی چگونه است؟ | محمّد علی‌آبادی*
 
۳- معماری معاصر ایران، جامعه کوتاه‌مدت – معماری کوتاه‌مدت | منوچهر معظمی*
 
۴ – الگو، مبانی، ارکان، صفات و اصول شهر اسلامی | محمد نقی‌زاده*
 
۵ – فتوت‌نامه معماری | مهرداد آقاشریفیان اصفهانی*، احمد امین‌پور
 
۶- التقاط به مثابه سبک، رویکردهای نوین در معماری معاصر مسجد در مالزی | امیرحسین ذکرگو*
 
 

 

چکیده مقاله ۱ نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۱

نقد آرای سنّت گرایان معاصر در زمینه هنر و معماری اسلامی، با تکیه بر مفهوم سنّت در تعریف معماری اسلامی | سید امیر منصوری*، محمود تیموری

هنر و معماری اسلامی گنجینه گران­بهایی است که حاصل تجربه و تلاش جمعی هنرمندان مسلمان در طول تاریخ بوده است. این زنجیره در دوره معاصر در اثر تحولات فرهنگی گسسته شده است. یکی از طرق احیای هویت فرهنگی، کند و کاو در مبانی نظری و فلسفی هنر و معماری اسلامی و زدودن پیرایه‌ها و ناراستی‌هایی است که به آن نسبت داده می‌شود. این ضرورتی است که علی­رغم گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی، هنوز گام جدی در رسیدن به آن برداشته نشده و غالباً به طرح برداشت‌های سطحی، عامیانه و خود بنیاد از هنر و معماری اسلامی اکتفا شده است
 
 

چکیده مقاله ۲ نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۱

بازگشت «هویّت» به هنر و معماری اسلامی چگونه است؟ | محمّد علی‌آبادی*

جهان‌بینی ما مُسلمانان را «توحیدی» میخوانند امّا متاسفانه بسیار کم از حقیقت معنایی و چیستی آن میدانیم. لفظی آسمانی است که مقام برترین و عظیم ‏اش را درک نمی‏کنیم و توجّهی به اصیل بودن رابطه حقیقت مُحتوائی آن با حقیقت و مُحتوای خُداگونه جوهره وجودی‏مان نداریم و تنها لقلقه‏ ای مُشتری‏ پسند بر زبان‏ های گُنگ و نارسایمان شده است. از «معماری اسلامی» بسیار دم می‏زنیم و تفاوت و یا یکی‏ بودن آن را با «معماری توحیدی جاری در جُزء و کُلِّ هستی» نمی‏دانیم. هان، راستی مگر «معماری توحیدی» و «معماری توحیدی جهانی» هم داریم؟!

 

ادامه مطلب
یگانگی معماری بناها و فضاهای شهری

چکیده مقاله ۳ نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۱

معماری معاصر ایران، جامعه کوتاه‌مدت – معماری کوتاه‌مدت | منوچهر معظمی*

گروهی از صاحب‌نظران در حوزه فرهنگ و جامعه ایرانی،به «انباشت تجربه تاریخی» که خود، ثمره‌ ایده‌ پیوستگی تاریخی است معتقدند و عده‌ای نیز بر این اعتقادند که در تقابل با انباشت تجربه تاریخی، ما در ایران دچار «گسست تاریخی» و تکرار تجربه‌های قبل هستیم؛ نظریه «جامعه کوتاه‌مدت»، ماحصل همین تفکر است که برآمده از بررسی فرهنگ، شخصیت و خلقیات ایرانیان در تاریخ است. براساس نظریه جامعه کوتاه‌مدت، جامعه در فاصله دو دوره کوتاه، تغییرات اساسی به خود دیده و به این ترتیب تاریخ آن بدل به رشته‌ای از دوره‌های کوتاه‌مدت به هم پیوسته شده است.
 
 
 

چکیده مقاله ۴ نشریه فرهنگِ معماری و شهرسازی اسلامی شماره ۱

الگو، مبانی، ارکان، صفات و اصول شهر اسلامی | محمد نقی‌زاده*

برای هر اثر و از جمله هر شهری -به ویژه که به صفتی مثلاً اسلامی، متّصف باشد- عدّه‌ای ویژگی قابل احصا است که اصلی‌ترین این ویژگی‌ها برای شهر اسلامی که عامل تمایز آن با سایر شهرها خواهند بود عبارتند از: الگو، مبانی، ارکان، صفات و اصول. هر پدیده‌ای در عالم -توسّط انسان ساخته شود- بر اساس الگویی پدید می‌آید. لزوم در دست بودن الگو به خصوص برای شهر ضرورت است.

 

ادامه مطلب
کتاب منظر بومی کرمان

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵ 

فتوت‌نامه معماری | مهرداد آقاشریفیان اصفهانی*، احمد امین‌پور

معماری ایرانی ـ اسلامی در پیشینه خویش لااقل پذیرای دو نظام کلی آموزش بوده است. یکی آموزش سنتی معماری است که ریشه در قرون و اعصار دارد و انتقال اطلاعات و مفاهیم در آن به صورت سینه به سینه و استاد و شاگردی انجام می‌پذیرفته و دوم نظام آموزشی آکادمیک در دوره‌های اخیر بر اساس الگوی مدارس اروپایی مانند مدرسه هنرهای زیبای پاریس است. آموزش معماری در سنّت پیشینیان از سرچشمه فرهنگ و در نگاه آرمانی توأم با اخلاق و فتوّت بوده است؛ عنصری که در نظام آکادمیک چندان مورد توجه و اهتمام قرار نگرفته و بدین سبب چالش استحاله معماری باهویت و اصیل به سمت معماری بی­هویت و تقلیدی نمود فراوان پیدا کرده است.
 
 
 
 

چکیده مقاله ۶

التقاط به مثابه سبک، رویکردهای نوین در معماری معاصر مسجد در مالزی | امیرحسین ذکرگو*

هنگامی که عناصر و اجزاء متنوع یک بنا که هر یک شاخصه سبک، دوره، فرهنگ و اقلیم مختلف هستند، در یک اثر معماری با یکدیگر ترکیب شوند آن اثر را التقاطی می­نامند. واژه «التقاط» در ادبیات اغلب جوامع کهن دارای بار منفی است. علت این نوع ارزش­گذاری را باید در تلقّی خاص جوامع سنتی از مفهوم «هویت» جستجو کرد. «هویت» در جوامع یاد شده به معنای «اصالت» است که با گذر زمان و در طی قرون و اعصار شکل می­گیرد. همین هویت بصری رفته رفته نام «سبک» می­گیرد.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 23 دی 1391

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا