اخباراخبار شهرسازی

شهر اولین‌ها و روستای صخره‌ای

سفر به تبریز و کندوان؛ شهر اولین‌ها و روستای صخره‌ای

شهر تبریز یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای شمال غربی ایران است که تاریخی کهن دارد. به گزارش آرکاو به نقل از ایسنا، بنابر اعلام مکانچی، جاذبه‌های دیدنی تبریز که قدمت آن به حدود ۴۵۰۰ سال پیش‌بر می‌گردد، کم نیست. در کتاب تاریخ ایران قید شده که تبریز در اوایل دوره ساسانی یعنی بین سده‌های سه و چهار میلادی بنا شده و در دوره ایلخانان به اوج شکوفایی خود رسیده و امروزه نیز پایتخت استان آذربایجان شرقی است. سفر به تبریز سفر به شهر اولین‌ها است و در بسیاری از نقاط شهر تبریز به شهر اولین‌ها معروف است؛ مثلاً آن را به‌عنوان اولین شهر بدون گدا و امن‌ترین شهر ایران نیز می‌شناسند.

مکان‌های دیدنی تبریز

ارگ تبریز یا ارگ علیشاه نیز یکی از بناهای قدیمی و از دیدنی‌های شهر تبریز است که قدمت آن به حدود ۷۰۰ سال پیش‌ برمی‌گردد و دوران تاریخی زیادی را پشت سر گذاشته است. این ارگ یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور را دارد و به نمادی برای شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی تبدیل‌ شده است. بازدید از ارگ علیشاه که یکی از دیدنی‌های تبریز در سفر به تبریز است برنامه‌ای است نباید از لیست بازدیدها جا بماند. مسجد کبود در سال ۸۷۰ هجری قمری و توسط سلطان جهانشاه ساخته‌ شده و تنها اثر به‌ جا مانده از دوره فرمانروایی قراقویونلوها در تبریز است و می‌تواند سفر به تبریز را کامل کند. قدم زدن در طولانی‌ترین بازار سرپوشیده جهان، لذتی دارد که در سفر به تبریز می‌توانید تجربه کنید.

ادامه مطلب
مسابقه موزه گوگنهایم | فرشید موسوی

این بازار که همچون قلب تپنده و یکی از مکان‌های دیدنی تبریز به‌حساب می‌آید، با معماری شگفت‌انگیز و طاق و گنبدهای مقرنس‌اش توجه هر مسافری را به خود جلب می‌کند.

اقامت در تبریز

در شهر تبریز امکان رزرو سوئیت و واحدهای آپارتمانی از طریق سایت مکانچی برای اقامت در تبریز وجود دارد که بعد از چند روز گشت‌وگذار و تماشای جاذبه‌های دیدنی تبریز می‌توان سری به روستای صخره‌ای کندوان زد و اقامت را در بومگردی های این روستای تاریخی تجربه کرد.

سفر به روستای کندوان؛ آرامش در دل صخره‌ها

روستای کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که به فاصله ۶۰ کیلومتری از جنوب غرب تبریز و در شهر اسکو قرارگرفته و می‌تواند یک تجربه سفر متفاوت را رقم بزند. بافت روستای کندوان براثر فعالیت کوه‌های آتش‌فشانی منطقه و پرتاب شدن و انباشته شدن مواد مذاب و گدازه‌های آتش‌فشانی و سپس شکل گرفتنشان طی سال‌ها براثر باد و باران به وجود آمده است. ادامه زندگی در این شیوه معماری، کندوان را به یک استثنا در جهان تبدیل کرده چرا که دو روستای صخره‌ای کاپادوکیای ترکیه و داکوتای آمریکا که شرایط مشابهی دارند، خالی از سکنه است.

روستای کندوان پیشینه‌ای شش‌هزارساله با آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد و نیمه اول سال بهترین زمان برای سفر به این روستای صخره‌ای است. برای اقامت در کندوان گزینه‌های متفاوتی میان خانه‌های بومگردی کندوان یا آپارتمان‌های نوساز اطراف روستا و وجود دارد که از روی سایت مکانچی امکان رزرو آنلاین دارند.

ادامه مطلب
رکود ساخت و ساز، واقعیتی انکارناپذیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + هفده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا