اخباراخبار شهرسازی

ترفندهای شهرداری، مردم این شهر را دوچرخه سوار کرد!

ترفندهای شهرداری، مردم این شهر را دوچرخه سوار کرد!

بهبود “رفتار تردد شهری” یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهردار وکشو، شهری در کشور سوئد بود که در این راستا اقدامات زیاد و موفقی انجام گرفت. شهردار وکشو طی اقداماتی مهم تلاش کرده است تردد سالم در میان شهروندان را گسترش دهد و استفاده از خودرو و دیگر وسایل حمل‌ونقلی که باعث آلودگی هوا می‌شود را به حداقل برساند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این راستا انجام گرفته شده است ترویج دوچرخه سواری در میان مردم شهر بوده است که شهردار برای این کار از دو ابزار مختلف “لوگو” و “مارک تجارتی” بهره گرفته است.

در ادامه به بررسی چگونگی موفقیت شهر در دست‌یافتن به شهر دوستدار دوچرخه از طریق لوگو و مارک تجارتی پرداخته می‌شود.

لوگوی دوچرخه‌های وکشو

دوچرخه‌های وکشو” تصویری برای پروفایل است که نقش مهمی در تلاش‌های استراتژیک و درازمدت برای ترویج دوچرخه‌سواری در وکشو را ایفا کرده است. مسئولان در نظر داشتند از این تصویر برای جلب توجه مردم به دوچرخه به عنوان بهترین وسیله حمل‌ونقل در داخل شهر به خصوص از محل کار به خانه و برعکس، بهره گیرند.

ادامه مطلب
هتل موزه آنتاکیا

بنابراین، شهردار وکشو از تمام افرادی که به دوچرخه‌سواری علاقمند بودند خواست این تصویر پروفایل را در محل کار خود نصب کنند تا به تدریج افراد بیشتری را به سمت دوچرخه‌سواری تشویق کنند. این تصاویر به طور رایگان در دسترس تمام عموم مردم در سنین مختلف و حتی در دسترس تمام گردشگران از ملیت‌های مختلف قرار گرفت و به سرعت در سراسر شهر منتشر و به یک پروفایل مشترک در میان مردم تبدیل شد.

نمایندگی‌های دوچرخه‌فروشی و شهردار با کمک هم لوگوی “دوچرخه‌های وکشو” را طراحی و ایجاد کردند و آن را به طور رایگان در اختیار مردم گذاشتند که این اقدام باعث افزایش گرایش مردم به دوچرخه‌سواری و کاهش استفاده از خودروها شد؛ همین امر به نوبه خود نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا ایفا کرد. این کار نوعی اقدام روانشناسی محسوب می‌شد که طی آن ساکنان یک شهر، به طور هدفمند و مشارکتی دوچرخه سواری را به عنوان یک اقدام دسته جمعی “مثبت” انجام می‌دادند.

مارک تجارتی “محل کار دوستدار دوچرخه”

محل کار دوستدار دوچرخه یک اقدام بسیار جالب بود که در محل‌های کار و سازمان‌های تجاری بزرگ و کوچک در وکشو انجام شد. هدف از این فعالیت انجام فعالیت‌های جالبی برای جذب شهروندان بیشتری به انتخاب دوچرخه برای رفت‌وآمد به محل کار و سکونت خود بود که با موفقیت‌های بسیاری نیز مواجه شد. ایده استفاده از مارک تجارتی “محل کار دوستدار دوچرخه” در نوامبر ۲۰۱۶ مطرح شد ودر آوریل ۲۰۱۷ حدود ۲۵ کارخانه و شرکت در این فعالیت حضور پیدا کردند.

ادامه مطلب
در طرح اقدام ملی مسکن مشکلات طرح مسکن مهر تکرار نشود

ایده کلی محل کار دوستدار دوچرخه، تشویق و پاداش دادن به شرکت‌ها و کارخانه‌هایی بود که مدیران آن‌ها کارکنان خود را به استفاده از دوچرخه‌سواری به عنوان وسیله حمل‌ونقل خود از محل کار به منزل و برعکس سوق می‌دادند. کارخانه‌داران و رؤسای شرکت‌ها موظف بوند شرایطی نظیر اختصاص محل پارک دوچرخه، ارائه دوچرخه‌های رایگان و امکان شستشو و تعویض دوچرخه‌ها را برای کاکنان خود فراهم ‌آوردند تا آن‌ها را به سمت دوچرخه‌سواری سوق دهند.

کارخانه‌ها یا شرکت‌هایی که دست کم پنج شرایط مهم برای ترویج دوچرخه‌سواری را فراهم آورده بودند ماکر تجارتی “محل کار دوستدار دوچرخه” را از آن خود کردند و کارخانه‌هایی که ۱۵ شرایط یا بیشتر را فراهم آورده بودند به عنوان کاندید در رقابت “بهترین محل کار دوستدار دوچرخه وکشو” شرکت کردند. برنده رقابت در یک صفحه کامل در مطبوعات روزانه و یک مراسم تشریفاتی در هفته “تحرک و پویایی” به مردم شهر معرفی شد.

منبع: ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا