اخباراخبار شهرسازی

ضرورت راه اندازی کمیته «نما» در شهرداری اردبیل

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر تاکید کرد
ضرورت راه اندازی کمیته «نما» در شهرداری اردبیل

 رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر اردبیل گفت: اعضای شورای شهر در طرحی خواستار شکل‌گیری کمیته نما در شهرداری اردبیل شدند تا ضمن ارتقای نمای شهری ساماندهی در سیما و منظر شهر اردبیل نیز اتفاق بیفتد.

علیرضا غریبی امروز در جلسه شورای شهر اردبیل اظهار کرد: در دومین اجلاس سراسری کمیسیون‌های معماری و شهرسازی که با محوریت کلانشهرها برگزار شد، یکی از معضلات اصلی شهرها عدم ساماندهی نماهای شهری اعلام شد تا براساس یک برنامه‌ریزی و هدفگذاری مشخص در این حوزه ساماندهی و مدیریت مطلوب به انجام برسد.
وی خاطرنشان کرد: اگر در این حوزه یک مدیریت جامع اتفاق بیفتد دیگر هر کس به خود اجازه نمی‌دهد به دلخواه در احداث ساختمان‌ها نما اجرا کند که در شهر اردبیل نیز به نظر می‌رسد نماهای اجرا شده هیچ سنخیتی با فرهنگ، تاریخ، تمدن و اصالت شهر دارالارشاد اردبیل ندارد.
رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر اردبیل افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر اغلب نماهای رومی اجرا می‌شود که این رویه زنگ خطر را برای همه ما به صدا درآورده که بعد از ۲۰ سال هیچ اثری را از معماری ایرانی – اسلامی دیگر شاهد نباشیم.

غریبی ادامه داد: در شهر اردبیل اغلب نماهای سنگی اجرا می‌شود که گاه در ساختمان‌های بلندمرتبه‌سازی شده این نماها به رغم نظارت نظام مهندسی غیراستاندارد به نظر می‌رسد در حالی که باید طرحی جامع و کامل در این زمینه با محوریت شهرداری اردبیل تهیه شود تا نماهای ساختمان‌ها یک وضعیت آراسته به خود بگیرد.
عضو شورای شهر اردبیل بیان کرد: در این اجلاس علاوه بر موضوع نما و بهبود سیما و منظر شهری قرار بود دو طرح زیست شبانه و تالار شهری نیز مطرح شود که قرار شد در اجلاس‌های بعدی روی این موضوع بحث و تبادل نظر شود.

ادامه مطلب
پل هوایی توییتر

تشکیل کمیته نما با رویکردی متفاوت

غریبی تصریح کرد: با هدف جلوگیری از بروز ناهماهنگی بصری در فضاها و کالبد شهری و به منظور ساماندهی و ارتقای نماهای شهری ضروری است لایحه ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری و تشکیل کمیته نما با رویکردی متفاوت در شورای شهر ارائه و زمینه اجرای آن فراهم آید.
وی عملیاتی شدن این برنامه را در راستای حفظ و تقویت هویت و اصالت شهرسازی و معماری ایرانی – اسلامی، احیا و حفظ میراث فرهنگی، بازسازی چشم‌اندازهای عمومی، سازماندهی و یکپارچه‌سازی فرآیند نظارت، آموزش و فرهنگسازی در سطح جامعه و ارتقای کیفی سیما و منظر شهری اعلام کرد.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر اردبیل اظهار کرد: تشکیل کمیته نما برای بررسی کیفی و اظهارنظر در مورد طرح معماری نماهای اصلی و فرعی و تدوین سندی جامع با هدف ارتقای کیفی سیما و منظر شهری ضروری به نظر می‌رسد.
غریبی ضرورت بررسی نماهای ساختمانی را در فرآیند صدور پروانه ساختمانی یادآور شد و خاطرنشان کرد: در این زمینه باید از نظرات علمی و تخصصی صاحبنظران در طراحی شهری و معماری خارج از مجموعه مدیریت شهری استفاده کرد.

تشکیل دبیرخانه‌ای ویژه در شورای شهر

وی همچنین خواستار تشکیل دبیرخانه‌ای ویژه در شورای شهر برای بررسی دائمی و پایش عملکرد کمیته‌های نما شد و افزود: تفکیک نحوه بررسی ساختمان‌های عادی در سطح شهر با ساختمان‌هایی که ویژگی خاص داشته باشد در این حوزه مورد توجه است.
غریبی ادامه داد: در برخی از شهرها نظیر اصفهان و یزد اقدامات خوبی در راستای اجرایی شدن ضوابط نمای ساختمان‌ها انجام شده اما در شهر اردبیل ما از این حیث و در بهبود سیما و منظر شهری وضعیت مطلوبی نداریم.

ادامه مطلب
لزوم رعایت ضوابط ارتفاع‌پذیری ساختمان‌ها در اصفهان

وی پیشنهاد کرد؛ در طرح تفصیلی به موضوع نمای ساختمان‌ها دیدگاهی متفاوت اعمال شود تا در شهر اردبیل از ساخت و سازهای دندانه‌ای جلوگیری شده و ضوابط خاص در طراحی ساختمان‌ها و نماها تدوین و عملیاتی شود.
غریبی بیان کرد: شهرداری باید در صدور پروانه نمای ساختمان را مشخص کند تا سازنده هنگام دریافت پایان کار مغایربا تعهد خود عمل نکرده باشد و نمایی که در صدور پروانه قید شده عملیاتی و اجرایی شود.

ضرورت اجرای شب‌های بیدار در خیابان‌های اردبیل

نائب رئیس شورای شهر اردبیل نیز در این جلسه گفت: در فصل بودجه‌ریزی از شهردار اردبیل انتظار داریم تا طرح شب‌های بیدار را در یکی از خیابان‌های اردبیل اجرایی کند تا امکان برگزاری برنامه‌های شاد و زنده برای شهروندان فراهم آید.
جواد انصاری اظهار کرد: در بسیاری از شهرهای کشورمان و حتی کشورهای همسایه با هدف افزایش نشاط عمومی و ترغیب خانواده‌ها برای دیدن زیبائی‌های شبانه این طرح اجرایی شده که امیدواریم در اردبیل نیز شاهد به ثمر نشستن چنین طرحی باشیم.
وی تصریح کرد: قرار شد با همکاری شهرداران مناطق و به صورت پایلوت در یکی از خیابان‌های هر منطقه شهرداری طرح شب‌های بیدار عملیاتی و اجرایی شود تا شهروندان از فواید و ثمرات آن استفاده کنند.

ادامه مطلب
برگزاری برنامه های "کودک و میراث فرهنگی" در تبریز

نشاط و سرزندگی شهر اردبیل

انصاری گفت: این حرکت می‌تواند با الگوبرداری مناسب از سایر مناطق و بومی‌سازی در استان اردبیل خود به نشاط و سرزندگی شهر اردبیل بیش از گذشته کمک کند.
وی یکی از ابعاد فعالیت شورا و شهرداری را بعد فرهنگی، هنری و ارتقای نشاط اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: ما از راه‌اندازی فرهنگسرای هنر در مجموعه تاریخی عمارت شهرداری استقبال می‌کنیم و امیدواریم با تلاش هنرمندان در این فرهنگسرا برنامه‌های متنوع با محوریت توان‌افزایی فرهنگی و هنری شهر و شهروندان فراهم آید.

نائب رئیس شورای شهر اردبیل همچنین به طرح اعضای شورای شهر با هدف ساماندهی سیما و منظر شهری و بهبود نماهای ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: در این طرح شهرداری ملزم شده تا با هدف ساماندهی سیما و منظر شهری کمیته نما را تشکیل داده و به نماهای اجرا شده در ساختمان‌ها بیش از این نظارت داشته باشد.
انصاری افزود: نمای ساختمان‌ها در حقیقت نمایشگر کالبد شهری است و گردشگران و مسافران برای لذت بردن از این مناظر شهری باید هر چه سریعتر زیباترین الگوها را در این زمینه عملیاتی و اجرایی کنند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا