تأليفاتفصلنامه مطالعات ساختار و کارکرد شهریمجلاتمقالات

فصلنامه مطالعات ساختار و کارکرد شهری شماره ۸

فصلنامه مطالعات ساختار و کارکرد شهری شماره ۸ زمستان ۱۳۹۳

فهرست مقالات در فصلنامه مطالعات ساختار و کارکرد شهری شماره ۸

۱- سنجش کالبدی فرم شهر بر اساس تراکم (مورد مطالعه شهر آمل) |عامر نیک پور
 
۲- نقش شبکه شهری در توسعه منطقه‌ایی: نمونه موردی استان مازندران | علی شیخ اعظمی
 
۳- ‌‌‌‌تحلیلی بر تغییرات ساختار فضایی شهر اصفهان با گریزی بر آلودگی هوا | مصطفی قدمی؛ پریناز یوسفیان
 
۴ – کاهش معضلات ترافیک درون شهری با رویکرد تنظیم جهت حرکت معابر | سجاد فردوسی؛ پری شکری فیروزجاه
 
۵ – تعادل بخشی در نظام شهری استان لرستان با رویکرد آمایش سرزمین | زهره فنی؛ مریم بیرانوندزاده؛ اکبر سلطان زاده؛ حکمت امیری
 
۶- نقش گردشگری خانه‌های دوم در تغییرات اقتصادی و زیست محیطی (نمونه موردی: منطقه چلاو آمل) | غلامرضا ملکشاهی؛ سیده زهرا حسینیان
 
۷- توسعه گردشگری شهر طالقان با استفاده شاخص بیوکلیماتیک و سوآت | علی شماعی؛ نفیسه آقاجانی؛ امیر آقابابایی
 
 
 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه مطالعات ساختار و کارکرد شهری شماره ۸

سنجش کالبدی فرم شهر بر اساس تراکم (مورد مطالعه شهر آمل) |عامر نیک پور

تراکم از مهمترین عناصر شناخت فرم شهر است که تحلیل آن راهی مفید برای سامان دهی نظام توزیع جمعیت و فعالیت شهر به شمار می رود. تحلیل تراکم؛ کوشش برای سامان دادن به الگوی کالبدی شهر و هدف از آن برنامه دار کردن سازمان فضایی شهر است. پژوهش حاضر با تعریف و ارائه شاخص های مختلف از تراکم و با تحلیل فضایی سعی نموده تا تصویر کامل تری از فرم شهر آمل ارائه دهد. تحقیق از نظر ماهیت کاربردی و روش آن تحلیلی و کمی است.
 
 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه مطالعات ساختار و کارکرد شهری شماره ۸

نقش شبکه شهری در توسعه منطقه‌ایی: نمونه موردی استان مازندران | علی شیخ اعظمی

در جهان امروز نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی تحت تأثیر تباین های جغرافیایی ، الگوهای فضایی جمعیت و فعالیت ویژه ای را بوجود آوردند که توسعه مناطق را تحت تأثیر قرار داده است. این الگوی فضایی جمعیت و فعالیت در سطح زمین شبکه ایی از سکونتگاهها را بوجود می آورده که با توجه به تباینات ذکرشده و منابعی که در اختیار دارند ، نقش کلیدی و مهمی را در توسعه مناطق بازی می کند .

ادامه مطلب
دو فصلنامه علمی اقلیم گرم و خشک 2

 


چکیده مقاله ۳ فصلنامه مطالعات ساختار و کارکرد شهری شماره ۸

تحلیلی بر تغییرات ساختار فضایی شهر اصفهان با گریزی بر آلودگی هوا | مصطفی قدمی؛ پریناز یوسفیان

 
شهر، به‌عنوان یکی از دستاوردهای بشر از دیرباز موردتوجه تمدن‌ها بوده است، لیکن از ابتدای قرن نوزدهم توجه به مسائل شهری شکل جدیدتری به خود گرفت .زیرا رشد صنعت و تکنولوژی بر گستردگی شهرها افزود و در این رهگذر رشد و توسعه‌ی کالبد شهرها نه‌تنها از عوامل طبیعی بلکه از عوامل انسانی نیز تأثیر پذیرفت.
 
 

چکیده مقاله ۴ فصلنامه مطالعات ساختار و کارکرد شهری شماره ۸

کاهش معضلات ترافیک درون شهری با رویکرد تنظیم جهت حرکت معابر | سجاد فردوسی؛ پری شکری فیروزجاه

 
در مقابل راه حل توسعه و تعریض معابر به منظور حل مشکلات ترافیکی، راه کار تنظیم جهت حرکت معابر قرار دارد که به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت ترافیک، رفته رفته مورد توجه بیشتری قرار می گیرد. در این راستا، در این پژوهش “هسته مرکزی شهر دامغان” به عنوان نمونه مطالعاتی به روش توصیفی- تحلیلی و با هدف رفع معضلات ترافیکی شهری بواسطه اصلاح جهت حرکت معابر مورد بررسی قرار گرفته و سعی بر آن است که تا حد ممکن از تعریض معابر و احداث معابر جدید کاست و در مقابل به منظور حل مشکلات ترافیکی، روی به ابزارهای مدیریتی آورد.

 

ادامه مطلب
فصلنامه هویت شهر شماره 4

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۵ 

تعادل بخشی در نظام شهری استان لرستان با رویکرد آمایش سرزمین | زهره فنی؛ مریم بیرانوندزاده؛ اکبر سلطان زاده؛ حکمت امیری

توزیع فضایی جمعیت در کشورهای جهان بخصوص در کشورهای در حال توسعه، عدم تعادل در شبکه استقرار جمعیت و بهره‌برداری از منابع سرزمینی را نشان می‌دهد. در دهه‌های اخیر این عدم تعادل شدت بیش‌تری یافته است و کشور‌های مختلف هریک به فراخور حال خود راه حل‌هایی در جهت تعادل سازی شبکه شهری برگزیده و به دنبال خطوطی برای توسعه آتی خود هستند.
 
 

چکیده مقاله ۶

نقش گردشگری خانه‌های دوم در تغییرات اقتصادی و زیست محیطی (نمونه موردی: منطقه چلاو آمل) | غلامرضا ملکشاهی؛ سیده زهرا حسینیان

امروزه اکوتوریسم یکی از مهمترین فعالیت های اقتصادی در نقاط مختلف جهان به شمار می­رود. به دلیل گرایش بخش قابل توجهی از جمعیت گردشگران بین المللی به آن و نیز ارتقاء سطح درک  ارزش­های زیست محیطی و افزایش حفاظت از منابع طبیعی در سطح جهان، ارزش اکوتوریسم روز به روز در حال افزایش است.

 


چکیده مقاله ۷

توسعه گردشگری شهر طالقان با استفاده شاخص بیوکلیماتیک و سوآت | علی شماعی؛ نفیسه آقاجانی؛ امیر آقابابایی

گردشگری فرصتی را فراهم ساخته تا هر مقصدی جهت بهره جستن از منافع حاصل از آن را امیدوار سازد. ارزیابی توان محیطی اگر به گونه­ی شایسته­ای صورت پذیرد موجب اصلاح طرح ها و پیشگیری از بروز ناکامی در توسعه گردشگری می­شود. شرایط طبیعی و ساختار اجتماعی – فرهنگی شهر طالقان اشکال متنوعی از فضاهای شهری و روستایی به وجودآورده است که هر کدام به لحاظ کارکرد­های طبیعی و انسانی از سایر نواحی متمایزاند براین اساس تحلیل شرایط اقلیمی برای تعیین تقویم آسایش گردشگری (بهترین زمان) و تدوین استراتژی­های توسعه گردشگری با استفاده از پتانسیل­های شهر امری در خور توجه است.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر دومین ویژه نامه نورپردازی (2)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا