اخباراخبار شهرسازی

آینده چوبی شهرهای آمریکا

آینده چوبی شهرهای آمریکا

از آن‌جایی‌که در عصر تغییرات آب وهوایی، نیاز به طراحی‌های پایدار شهری بیش از پیش احساس می‌شود، می‌توان گفت که معماری چوبی از جدیدترین و کارآمدترین شیوه‌های موجود برای دستیابی به هدف پایداری شهرها به حساب می‌آید.

دنیای امروز پیشرفت‌های چشمگیر بسیاری در راستای استفاده از چوب به عنوان اصلی‌ترین ماده سازنده بناها داشته است. به عنوان مثال، معماران ژاپنی از اهداف خود برای احداث یک آسمان خراش چوبی در شهر توکیو تا سال ۲۰۴۱ خبر داده‌اند و طراحی‌های بسیاری برای احداث ساختمان‌های چوبی بلند در هلند و بلندترین برج چوبی جهان در نروژ ارائه شده‌ است.

بسیاری از شهرهای آمریکایی نیز در سال ۲۰۱۸ از اهداف و برنامه‌های خود برای ایجاد شهرهایی پایدار در آینده، با استفاده از چوب به عنوان ماده اصلی در ایجاد سازه‌های شهری رونمایی کردند. فراوانی چوب و افزایش تعداد طرح‌ها و برنامه‌های پیشرفته ارائه شده در زمینه معماری چوبی نیز منجر به جلب توجه بسیاری از شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و قانون‌گذاران دولتی و تحریک علاقه و تمایل آن‌ها به پژوهش و سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های بلند پروازانه چوبی در سراسر کشور شد.

در همان سال، پروژه‌های چوبی بسیاری در شهرهای آمریکا به انجام رسید. به عنوان مثال “اورگن”، یکی از ایالت‌های غربی آمریکا که در کناره اقیانوس آرام واقع شده است، اولین ایالت آمریکایی بود که استفاده از چوب در ساخت بناهای بلند را به عنوان یک قانون ساخت و ساز به تصویب رساند. علاوه بر این دانشگاه “آرکانزاس” واقع در شهر “فایت ویل” ایالات متحده آمریکا نیز به منظور ارتقای سطح پایداری در این شهر اقدام به احداث یک خوابگاه دانشجویی چوبی کرد. پروژه‌های چوبی دیگری نیز در سراسر ایالات متحده آمریکا به مرحله تکمیل رسیده است که در ادامه به معرفی بعضی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

ادامه مطلب
حال نزار معماری بومی که خاک می‌خورد

برج‌های چوبی در فیلادلفیا

به منظور احداث سازه‌هایی دوستدار محیط زیست، گروهی از طراحان اهل واشینگتن دی.سی. از چوب به عنوان ماده اصلی ساخت و ساز بهره بردند و استفاده از فلز و بتن در ساخت آسمان‌خراش‌های جدید شهر فیلادلفیا، ششمین شهر بزرگ ایالات متحده آمریکا را به حداقل رساندند. یکی از این طراحی‌های منحصربفرد برج‌های چوبی فیلادلفیا بود که در سراسر کشور شهرت بسیاری برای معماران خود به همراه داشت، به طوری که پس از اتمام پروژه از آن‌ها برای ساخت سازه‌هایی مشابه در شهر واشینگتن دی.سی. دعوت به عمل آمد.

برج چوبی ۸۰ طبقه در سواحل شیکاگو

گروهی از معماران و مهندسان عمران آمریکایی در همکاری با یکدیگر اقدام به احداث آسمان‌خراشی ۸۰ طبقه از جنس چوب در شیکاگو، بزرگ‌ترین شهر ایالت “ایلینوی” آمریکا کردند. این برج دارای ۳۰۰ واحد دوبلکس است و در نمای بیرونی آن از سیستم شبکه مورب برای استحکام سازه چوبی استفاده شده است. در ایجاد چنین سیستمی با استفاده از فولاد، سازه‌هایی مثلثی‌شکل و تیرهای مورب تکیه‌گاهی ساخته و در آن فولاد کمتری نسبت به سیستم قاب فولادی به کار برده می‌شود.

مجتمع مسکونی چوبی در سان فرانسیسکو

احداث یک مجتمع مسکونی چوبی خاص با طراحی مدولار در یکی از مناطق سان‌فرانسیسکو، طراحان و معماران آن را به شهرت جهانی رساند و نام آن‌ها را در سراسر ایالات متحده آمریکا مطرح کرد. سازندگان این برج از چوب به عنوان ماده‌ای محکم اما کم وزن استفاده کردند و بدون نیاز به تخریب سازه‌های قبلی و یا جابه جا کردن ساکنان، سازه‌ای بی‌نظیر احداث کردند. زیبایی منحصربفرد این برج چوبی در میان سایر سازه‌های منطقه بسیار خودنمایی می‌کند و توجه هر عابر پیاده و سواره‌ای را به سمت خود جلب می‌کند.

ادامه مطلب
4 حمام تاریخی سنقروکلیایی مرمت شد

پل چوبی بروکلین

بروکلین، از قدیمی‌ترین بخش‌ها و نیز پرجمعیت‌ترین منطقه نیویورک است که احداث پل چوبی آن چند سال به طول انجامید. البته این پل علی‌رغم طولانی شدن زمان ساخت وساز به سازه‌ای بی‌نظیر و چشم‌نواز تبدیل شد که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. جالب آنکه تنها ماده‌ای استفاده شده در ساخت این پل، چوب است. پل بروکلین با هدف ترویج فرهنگ پیاده‌روی، ایجاد فضاهای سبز بیشتر و پیوند مناطق قدیمی بروکلین با بخش جدید شهر به نام Long Point طراحی و به عنوان یک مسیر مخصوص عابران پیاده ساخته شد.

منبع: ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا