تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهانمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۷

فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۷  ۱۳۹۶

فهرست مقالات در فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۷

۱- توسعه درونزای شهری و باز زنده سازی هویت شهری معماری اسلامی ایران | حامد مظاهریان، امیرمهدی کی نوش، آریا کی نوش
 
۲- بازآفرینی اندیشه اسلامی در دگرگونی مسکن تهران | مریم کامیار، علی اکبر تقوایی، رضا خزاعی
 
۳- شناسایی و تحلیل مؤلفه‌های تأثیرگذار بر محیط پاسخ‌ده در محلات از منظر جهان‌بینی اسلامی | مینو قره بگلو، احد نژادابراهیمی، ملیحه جاویدمهر
 
۴ – تبیین رنگ های متناسب با ریزفضاهای مسکونی برپایه آموزه های اسلامی | محمدمنان رئیسی، سینا ثمره شاه پسند
 
۵ – بررسی تاثیر وقف بر شکل گیری مدارس در ایران دوره اسلامی | جمال الدین مهدی نژاد، مهین مقیمی
 
۶- نظام تحول درهنر معماری اسلامی آسیای مرکزی | آناهیتا مقبلی
 
۷- بررسی و مقایسه واحدهای ساخته شده مسکن مهر با اصول و معیارهای معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی (محدوده مورد مطالعه: شهر بروجرد) | حمیدرضا صارمی، مهسا هدایتیان، سید سعید علوی
 
 

 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۷

توسعه درونزای شهری و باز زنده سازی هویت شهری معماری اسلامی ایران | حامد مظاهریان، امیرمهدی کی نوش، آریا کی نوش

رشد جمعیت شهرهای بزرگ در کشور های در حال توسعه، دستگاه های مسئول در بخش تامین مسکن را بر آن داشته تا به دنبال راه حل های مطلوب در زمینه تامین مسکن شهری باشند. تجربیات کشورهایی مانند امریکا بعد از جنگ جهانی دوم از جمله اولین تجربیات از این دست هستند.
 
 
استفاده از الگوی غیر اسامی وارد شده به معماری مسکونی ایران، متن معماری مسکونی را دچار گسیختگی کرده است. این شرایط در مناسبات اجتماعی دیده شده: رضایتمندی بصری، تغییر ترکیب و نحوه توزیع بافت مسکونی در قالب تخلیه مرکز شهر و محات قدیمی، رشد حاشیه نشینی بدون توسعه شهروندی جنب ههایی از گسیختگی فضای شهری هستند. تحلیل ادراک بصری شهروندان اسامی، جهت گیری سا کنین را از تحولات کالبدی محله نشان م یدهد
 
 
افزایش جمعیت شهرها و تغییر زندگی به زندگی ماشینی افراد، کمرنگ شدن توجه به زندگی جمعی و در نهایت تنزل کیفیت زندگی بشر را به همراه داشته‌است، بنابراین پاسخ‌گویی به نیازهای مادی و مهم‌تر از آن معنوی افراد در محیط شهری از موضوعات مهم در دنیای معاصر است.
 
 

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره 13

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۷

تبیین رنگ های متناسب با ریزفضاهای مسکونی برپایه آموزه های اسلامی | محمدمنان رئیسی، سینا ثمره شاه پسند

موضوعات مرتبط با روان شناسی رنگ ها در فضاهای معماری از مسائل مهم و تأثیرگذار در دانش معماری است. در میان فضاهای مختلف معماری، ابنیه مسکونی از مهمترین فضاهایی هستند که بخش غالب عمر انسان ها در آنها سپری می شود و لذا در این پژوهش سعی شده است تا بر اساس آموزه های اسلامی نتایجی کاربردی برای کاربست در این فضاها استنتاج شود. این پژوهش مبتنی بر این پیش فرض است که میان یافته های دانش روانشناسی معاصر در حوزه رنگ از سویی و آموزه های اسلامی (شامل آیات و روایات) از سوی دیگر، تطبیق وجود دارد.
 
 

دریافت کامل مقاله

ارتقا سطح آموزش و فرهنگ یکی از اهداف واقفان برای کسب رضایت خداوندی و بهبود وضعیت جوامع است این مهم با احداث و وقف مراکز آموزشی یا قرار دادن موقوفاتی برای تأمین مخارج ساختمانی و انسای آن ها و تداوم فعالیت مراکز آموزشی و فرهنگی امکان پذیر می شود. موقوفات در تأسیس و تداوم حیات نهادها و مراکز فرهنگی اقتصادی و اجتماعی تأثیرات فراوانی داشته و توانسته اند در دوره های مختلف تاریخ منشأ حرکت های موثری مانند تأسیس مدارس و تأسیس مراکز علمی و تحقیقی شود. طبیعی است مطالعه و پژوهش در این زمینه می تواند راهنمایی مناسبی برای گسترش فرهنگ وقف و سوق دادن امکانات جامعه به سوی فراهم آوردن بسترهای مناسب آموزشی، تحقیقی و نظایر آن باشد.
 
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 46 بهار 1398

چکیده مقاله ۶

معماری اسلامی، عناصر زیبایی شناسانه معماری را با آموزه های اصیل معنوی و الهی در خود جای داده است؛ البته این هنر با توجه به تحولات هر دوره ومنطقه، دارای شاخصه های متفاوتی می شود که بوسیله این ویژگی هااز دیگر دوران جدا می شود. این نوشتار، معماری اسلامی آسیای مرکزی و تحولات آن را در ابتدای سده شانزدهم/دهم تا اواخر سده هفدهم/یازدهم مورد توجه قرار داده است و در این راستا به بیان فشرده تاثیر اوضاع سیاسی‌، اجتماعی ‌و فرهنگی آسیای مرکزی در دوران یاد شده، می پردازد.
 
 
معماری ایران یکی از غنی ترین نمونه های معماری بومی در جهان است که دستاوردهای آن قابل انکار نیست. با ظهور اسلام و گسترش آن در ایران، معماری ایرانی با ارزش‌های برآمده از دین، ترکیب شده و اصول غنی معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی را پدید آورد. بعد از دهه ۱۳۰۰ و با بازشدن درهای ایران به کشورهای جهان، معماری غربی وارد کشور شد و در رقابت با معماری ایرانی- اسلامی پیروز گردید و از آن پس، بناهای ایران، با اصول معماری غربی ساخته شدند. معماریی که نتنها با فرهنگ ایرانی- اسلامی بسیار متفاوت بوده و چه بسا در تعارض با آن قرار گرفت، نمونه‌ی بارز این نوع معماری را می توان در خانه‌های معاصر و از جمله مسکن مهر مشاهده نمود. برنامه‌ای که جهت تأمین مسکن اقشار کم درآمد در دستور کار دولت نهم قرار گرفت.
 

دریافت کامل مقاله


ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره 55

منبع: فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 10 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا