تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهانمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۴

فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۴  ۱۳۹۵

فهرست مقالات در فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۴

۱- آفرینش اثر معماری در نگاه به خلقت جهان آفرینش از دیدگاه قرآن | محمد لطیفی، خسرو دانشجو
 
۲- الگوی چیدمان فضایی مدارس نوین مبتنی بر اصول مدارس اسلامی در راستای ارتقاء یادگیری افراد | حمیدرضا عظمتی، زینت امینی فر، سمیه پورباقر
 
۳- بررسی خانه های سنتی ایرانی از منظر پدیدارشناسان و سنت گرایان معنوی | مهدی حمزه نژاد، مینا دشتی
 
۴ – بازطراحی فضاهای جمعی و خصوصی مسکن در ساختار شهر ایرانی – اسلامی مطالعه موردی مجتمع بهارستان ۲ سنندج | رحمت محمدزاده، کاوان جوانرودی
 
۵ – تفکرِ تعقلّیِ شیعی و تأثیر آن در معماری منظر دوره صفویه | لیلا مدقالچی، مجتبی انصاری، محمدرضا بمانیان، محمدرضا پورجعفر
 
۶- بررسی تطبیقی شاخصه های مسکن ایرانی- اسلامی با مسکن آپارتمانی امروز | اسماعیل ضرغامی، سیده اشرف سادات
 
۷- جایگاه تحولات جمعیت و حریم در شهر اسلامی و الزامات مدیریتی آن | سمیه زیاری، کرامت اله زیاری، محمدرضا عبدلی
 
 

 
 
«خلق» فعل خدای تعالی است و خالقیت و خلاقیت هم صفت اوست، ولی از آنجا که خداوند آدمی را بر صورت خود آفریده و در گل او روح دمیده است، به واسطه خلیفه الله بودن باید متصف به اوصاف پروردگار و مظهر اسماء و صفات خداوندی بر روی زمین باشد. این پژوهش به دنبال آن است تا با مقایسه روند آفرینش طبیعت از منظر قرآن کریم نقشه راهی در جهت آفرینش و خلق آثار هنری و بالاخص معماری به دست آورد و در ادامه عملکرد یک معمار را در تعامل با چرخه هستی به بحث گذاشته و کلیتی نمودار گونه از روند آفرینشی وی ترسیم نماید.
 
 
 
بهر هگیری از الگوهای معماری مدارس اسامی در راستای ارائه ی راهکارهایی برای طراحی کالبد محیط مدارس جدید، مبتنی بر ارتقاء یادگیری کاربران، هدف اصلی این پژوهش است. مدارس به عنوان مه مترین فضاهای تربیتک‌ننده ی نیروی انسانی، نقش به سزایی در افزایش یادگیری افراد جامعه ایفا میک‌ند. ازای نرو طراحی محیط هایی مناسب در راستای تکامل هم هجانبه ی دانش آموزان، یک ضرورت است.
 
 

چکیده مقاله ۳ فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۴

بررسی خانه های سنتی ایرانی از منظر پدیدارشناسان و سنت گرایان معنوی | مهدی حمزه نژاد، مینا دشتی

تفسیر پدیدارشناسانه از خانه یکی از مهمترین رویکردهای کیفی در این حوزه در ادبیات نظری معماری جهان است که در مورد خانه های ایرانی کمتر مورد بررسی قرار گرفته است . در مقابل در ایران همچون بسیاری از کشورهای شرقی رویکردهای معنویت گراتری مثل نگرش سنت گرایان معنوی بیشتر مورد توجه قرار دارد . پژوهش حاضر در پی بررسی این مسئله است که معیارهای کدام یک از دو دیدگاه پدیدارشناسی و سنت گرایی معنوی با مفاهیم خانه سنتی ایرانی بیشتر همخوانی را دارد.
 
 
 

ادامه مطلب
نشریه علمی-پژوهشی نامه معماری و شهرسازی شماره 9

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۴

بازطراحی فضاهای جمعی و خصوصی مسکن در ساختار شهر ایرانی – اسلامی مطالعه موردی مجتمع بهارستان ۲ سنندج | رحمت محمدزاده، کاوان جوانرودی

مقاله ی حاضر به بازطراحی فضاهای جمعی و خصوصی مجتمع بهارستان ۲ سنندج با رویکرد ارتقاء سامت اجتماعی در از کوچک و دلگیر » مجتمع بهارستان « ساختار شهر ایرانی – اسامی می پردازد. مطالعات بیانگر آن است که اغلب سکنه بودن فضاها، نادیده انگاری تباینات فرهنگی و اجتماعی و در نتیجه تجانس و همگرائی کم فضاهای خصوصی و عمومی ناراضی هستند. از این رو،کاهش نسبی مشکلات، ارتقاء زیست اجتماعی سا کنین و طبعاً افزایش سازگاری با رویکرد طراحی معماری هدف اصلی این مقاله را تشکیل می دهد.
 
 

دریافت کامل مقاله

عقل و تعقل، مفاهیمی هستند که همواره، از سوی فلاسفه و متفکران ، در ظرف جهان بین یهای مختلف و به تناسب تعریف از انسان و تمایز وی از سایر موجودات «حیوان»، به صورت غایتمند مورد تأمل قرارگرفته اند. «تفکرِ تعقلیِ شیعی» به عنوان عنصری متمایزک‌ننده از سایر اندیشه های اسامی، آثار فلاسفه شیعه را تحت تأثیر قرار داده و باعث به وجو دآمدن، تعاریفی از عوالم عقلی و نیز تجلی آن در عالم جسمانی یا محسوسات گشته است.
 
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 36 پاییز 1395 (1)

امروزه بحث پیرامون بازشناسی هویت ایرانی اسامی در معماری معاصر کشور در سطح وسیعی گسترش یافته است. موضوع مسکن بزرگ ترین سهم را در این امر داراست که به نحوی تمام اقشار جامعه با آن در ارتباط اند. احداث یک خانه پدیده ای فرهنگی محسوب شده و شکل و سازمان فضایی آن به شدت تحت تأثیر فرهنگی است که به آن تعلق دارد. بی توجهی یا عدم توجه کافی مسکن با رویکرد ایرانی- اسامی باعث شده که ارز شها و سنَت های قدیمی در کالبد و سیمای مسکن زیر پا گذاشته شود، و مردم نیز از حسنات و ارزش های آن بی بهره بمانند.
 
 
فرا شهرنشینی که در کشورهای جنوب باعث ایجاد مادرشهرهای چند میلیون نفری می شود، نشان دهنده ی ژرفای ناخوشی ساخت های اجتماعی اقتصادی است. یکی از مسایلی که در رابطه با سازمان یابی کالبدی- فضایی مادرشهرهای ایرانی – اسامی مورد توجه می باشد، دگرگونی کانون های روستایی و مرا کز شهری واقع در حریم آنها، در پیوند با شهر مرکزی است. از آنجا که رشد شهرنشینی به عنوان یک پدیده جمعیتی تا حدودی در ارتباط با نوع فعالیت ها در شهر صورت می گیرد، بایستی ساماندهی و صیانت از ‌ است و توسعه مرزهای کالبدی شهر با توجه به انباشت جمعیت در آن حریم مادرشهرها براساس مطالعه روابط متقابل میان اسکان جمعیت و اشتغال در چارچوب حریم تبیین گردد.
 
 

دریافت کامل مقاله


ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره 13

منبع: فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا