تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهانمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۳

فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۳  ۱۳۹۵

فهرست مقالات در فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۳

۱- الگویی نوین برای ارزیابی میزان مشارکتی بودن طرح ها، نمونه: محله خوب بخت | ثمینه انصاری، علیرضا عندلیب
 
۲- ارزیابی کارایی انرژی در مقیاس شهری در مقایسه دو روش لید و تریس نمونه مطالعاتی: محله ظهیرآباد شهر تهران | پگاه رضایی جهرمی، ناصر برک پور
 
۳- پانل مدولار نمای ساختمان با قابلیت گرمایش و سرمایش | نوشین ابوالحسنی، محمد جواد ثقفی، ریما فیاض، بهروز محمد کاری
 
۴ – بررسی مصرف انرژی نهفته در بافت های مسکونی نمونه موردی: شهر شیراز | نرجس فروزان، خلیل حاجیپور، علی سلطانی
 
۵ – اولویت بندی ساختمان های عمومی محله در زمان بحران با رویکرد پدافند غیرعامل با استفاده از تکنیک دلفی | محسن کاملی، سیدباقر حسینی
 
۶- فناوری های بومی و معماری همساز با اقلیم | حسین کلانتری خلیل آباد، سید محمد کاظمی، علی اکبر حیدری، مریم طباطباییان، مهدی حقی
 
۷- تدوین معیارهای طراحی شهری برای محله های بدون کربن | سهند لطفی، مهسا شعله، مریم فرمند، کاوه فتاحی
 
 

با توجه به ساد هانگاری و رواج اشتباه در استفاده از واژه ی مشارکتی بودن و ابهام ناشی از دامنه ی مفهومی گسترده ی آن، این مقاله ؛ به ایجاد چارچوبی جهت بررسی میزان مشارکتی بودن طر حهای نوسازی بافت فرسوده م یپردازد.بنابراین در ابتدا به طبق هبندی مشارکت ب رمبنای نظریات نردبا نهای مشارکتی و مقایسه تطبیقی آنها در قالب جدول پرداخته ومؤلفه ها و ابزارهای مورد استفاده در هریک را، جهت قابل استفاده شدن در ارزیابی میزان مشارکتی بودن مشخص م یکند.
 
 
رشد شتابان شهرنشینی پیامدهای مختلفی در زمینه های گونا گون از جمله افزایش مصرف انرژی را به دنبال داشته است. این چالش از دو جنبه؛ محدود بودن منابع و آلودگی های زیست محیطی، شهرها را با مشکل مواجه ساخته است. در این راستا با ظهور رویکردها و جنب شهای مختلف )همچون توسعه پایدار، نوشهرسازی و …( اهمیت موضوع انرژی در شهرسازی آشکار شد. مفهوم انرژی در شهر با مؤلفه های مختلفی در برنام هریزی و طراحی شهری ارتباط دارد.
 
 
بهره گیری از سیستم های خورشیدی پاسخ مناسبی برای کاهش مصرف انرژی و مشکلات زیست محیطی است. از آنجایی که تابش خورشید در کشور ما در حد مطلوبی وجود دارد، سیستم های خورشیدی را می توان با نمای ساختمان ترکیب و از بار گرمایش و سرمایش ساختمان کاست.
 
 

ادامه مطلب
فروشگاه بی نام | دفتر معماری آینه

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۳

بررسی مصرف انرژی نهفته در بافت های مسکونی نمونه موردی: شهر شیراز | نرجس فروزان، خلیل حاجیپور، علی سلطانی

کاهش مصرف انرژی و به دنبال آن انتشارات گازهای گلخانه ای به منظور کاهش اثرات تغییر آب وهوای جهانی به یک ضرورت جهانی تبدیل شده است. محیط انسان ساخت مسئول حدودًا ۴۰ درصد از مصرف انرژی در کشور ایران می باشد و قسمت اعظم محیط انسان ساخت به کاربری مسکونی اختصاص دارد.
 
 

دریافت کامل مقاله

تاریخ زندگی بشر همواره دستخوش عواملی بوده که امنیت و آرامش او را به مخاطره می انداخته است. امان گرفتن از بلایا و مخاطرات طبیعی از یکسو و تنازعات بشری از سوی دیگر انسان را وا داشته است تا در کنار تأمین همه نوع نیازمندی روزمره، به راه های کسب امنیت بیشتر اندیشیده و چارجویی نماید
 
مسکن به عنوان یکی از نیازهای اساسی انسان دارای ویژگیهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که چند بعدی بودن مسکن، آن را به عنوان یک عامل بنیادی زندگی جوامع بشری مطرح ساخته است. در این بین توسعه جامعه شهری تا حدودی پایه های زندگی روستایی را در خود نهفته دارد.
 
با بروز بحران های زیست محیطی، نظیر بحران انرژی، افزایش آلودگی و تغییرات اقلیمی که ناشی از افزایش جمعیت و مصرف بالای انرژی بودند، کیفیت زندگی به ویژه در محیط های شهری تنزل یافت. به همین منظور متخصصین شهری نیز مانند سایرین، به دنبال ارائه ی راه حل هایی، برای مقابله با این معضات بوده اند. از جمله راهکارهای ارائه شده برای این منظور، می توان به طراحی کم کربن اشاره نمود. این راهکارها که زیرمجموعه ای از راهکارهای طراحی شهری پایدار می باشند را م یتوان در سطوح مختلف به کاربست.
 

دریافت کامل مقاله


ادامه مطلب
نشریه علمی-پژوهشی نامه معماری و شهرسازی شماره 6

منبع: فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + هفده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا