تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهانمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۱

فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۱  ۱۳۹۴

فهرست مقالات در فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۱

۱- ارزیابی عوامل مؤثر بر حقوق عابران پیاده با توجه به اصول حقوق شهروندی در اسلام | علی اکبر تقوایی، سبا شیخی، طاهره کوخائی
 
۲- روش ارزیابی ژئوتوریسم چشمه های آبگرم به روش پرالونگ اصلاح شده (مطالعه موردی: آبگرم جوشان کرمان) | مصطفی خبازی، اصغر فهیمی فر، احسان اله اشتهاردیان، مریم نوحه سرا، زهره روحانی فرد
 
۳- نقش تعادل پویا در شهرسازی اسلامی ایرانی عصر صفوی | فرزانه فرشیدنیک، رضا افهمی افهمی، مجتبی انصاری، لطف الله نبوی
 
۴ – تعریفی نوین از مفهوم منظر فرهنگی مبتنی بر فرآیند شکل گیری آن | پرستو عشرتی، پیروز حناچی
 
۵ – تداوم فضایی در معماری معاصر ایران بررسی میزان تأثیرپذیری معماری معاصر ایران از معماری غرب و معماری ایرانی | مصطفی کیانی، اشکان بهجو، نوشین راسیتان طهرانی
 
۶- طراحی شهری نوین: از رویکرد نشانه تا خطاهای کاربردی اپتیکی | امیر شکیبامنش، مهران علی الحسابی، مصطفی بهزادفر
 
۷- مقایسه تطبیقی عملکرد خیابا نهای پیاده محور با هدف تقویت زندگی جمعی در شهر اسلامی- ایرانی | سعید علی تاجر، مهرداد کریمی مشاور، مینا حاجیان
 
 

یکی از مهم ترین جنب ههای حضور در فضاهای شهری که سبب سرزندگی و افزایش نقش اجتماعی آن ها م یشود، حرکت پیاده است. امروزه در بسیاری از فضاهای شهری حرکت این گروه از شهروندان که جمعیت بزرگی را نیز به خود اختصاص م یدهند، تحت تأثیر عوامل گونا گون، دچار اختال شده است. عدم رضایتمندی عابران از فضاهای شهری به نوعی با تضییع حقوق آن ها در ارتباط است.
 
 
صاحب نظران در این امر توافق دارند که ژئوتوریسم که در آن توریسم زمین شناختی در کانون توجّه قرار می گیرد، پتانسیل عظیمی برای مناطقی که رونق توریستی ندارند به وجود می آورد. لذا برای ارتقا صنعت توریسم بررسی قابلیت های ژئوتوریستی هر منطقه و ارزیابی آن بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله روشی برای ارزیابی ارزش گردشگری ژئوتوریسم بر مبنای روش پرالونگ اصلاح شده ارائه شد.
 
 
 
در عصر صفوی، تحت تأثیر مکتب اصفهان و ب هویژه رواج و گسترش اندیشه های معنایی شیعی، نقش مخاطب در ادراک فضا اهمیت عمده ای یافت که این مهم در ساخت بناهای متفاوت ازجمله مساجد این دوره، آشکار است. در مسجد شیخ لطف الله، عاوه بر توجه به اهمیت نقش مخاطب، فرآیند شرکت دادن او در جریانِ ادراک فضا و درگیرکردن حرکت او با کانسپت معماری نیز قابل مشاهده است که این امر از طریق ایجاد تعادل پویا صورت گرفته است.
 
 
 

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 22 مهر 1391

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره ۱۱

تعریفی نوین از مفهوم منظر فرهنگی مبتنی بر فرآیند شکل گیری آن | پرستو عشرتی، پیروز حناچی

منظر فرهنگی محصول فرآیند تعامل انسان و طبیعت درگذر زمان است. هر چند تعاریف متعددی از این مفهوم ارائه شده، اما تا کنون تعریفی جامع ومانع که با تکیه بر فرآیند شکل گیری منظرهای فرهنگی و فارغ از بسترهای زمانی، جغرافیایی و فرهنگی ابعاد گسترده و پیچیده ی این مفهوم را مدنظر قرار داده باشد، ارائه نگردیده است. ازای نرو، مقاله حاضر از طریق بازخوانی و وا کاوی اسناد و نظری هها، با بهر هگیری از روش پژوهش کیفی و راهبرد تحلیل محتوا، در پی دست یافتن به سطحی از شناخت نسبت به این مفهوم و تعیین الفبای شناخت منظر فرهنگی ب همنظور ارائه تعریفی نوین از آن است.
 
 

دریافت کامل مقاله


تداوم فضایی و به طور خاص تداوم میان بیرون و درون مفهومی است که بشر از ابتدا به دنبال تجلی آن در آثار معماری بوده است. در هر دوره از تاریخ معماری شاهد ظهور اصولی جدید هستیم که سعی در برقراری تداوم فضایی به شکلی مناس بتر از قبل دارند. رد پای این اصول را می توان در عصر حاضر و در آثار معماران مدرن نیز پیگیری کرد. پیشرفت فناوری، رهایی معماران از قیدوبند اصول کلاسیک گذشته و بسیاری از عوامل دیگر موجب شد که عالی ترین نوع تداوم فضایی در این دوره به ظهور برسد.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
دانلود مجله آرشیتکت | شماره 6

پرداختن به مقولۀ ادراک عمق و فاصله و تحری فهای عامدانه در حوزۀ طراحی شهری، طراحان را قادر می سازد تا از طریق نظ مدهی و چیدمان آ گاهانۀ کیفیات فضایی ب هگون های مناسب و همسو با مقاصد کلی طراحی، این تجربۀ ادرا کی را دستخوش تغییر سازند و بدین طریق آ گاهانه مسیری را کوتا هتر یا بلندتر از شرایط حقیقی آن در ذهن ناظران و استفاد هکنندگان از فضا متبادر نمایند.

در طول چند دهه گذشته با افزایش تعداد اتومبیل، خیابان ها تعریفی متفاوت یافته اند؛ خیابان که درگذشته به نوعی تفرجگاه و مقصد به حساب می آمد به محلی برای آمد و شد اتومبیل ها تبدیل شد و با افزایش تعداد اتومبیل ها و خودرو محوری، زندگی اجتماعی از خیابا نها رخت بربست.
 

دریافت کامل مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا