دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۵ (۱)
فهرست مقالات در دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۵ شماره (۱)
چکیده مقاله ۱ دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۵
چکیده مقاله ۲ دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۵
معرفهای قناعت در معماری (در تضاد معنایی قناعت با طمع و حرص) | محمد مهوش؛ مهدی سعدوندی
چکیده مقاله ۳ دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۵
الگوی پیشنهادی معماری محله اسلامی- ایرانی بر مبنای مدل نگرههای زندگی ساز حکمت اسلامی | حسن ذوالفقارزاده؛ رضا جعفری ها؛ علی دلزنده
چکیده مقاله ۴ دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۵
نقش محیط و فرهنگ در شکل گیری آرامگاه های دوره اسلامی در حاشیه جنوبی دریای خزر* | علی رحمتی زاده؛ حسین سلطان زاده؛ ایرج اعتصام؛ سیدمصطفی مختاباد امرئی
یکی از بناهای آیینی و متبرکه در دوران اسلامی ایران آرامگاه افراد دارای کرامات الهی است که به دلیل قداست بعد از مساجد از اهمیت ویژه ای نزد مردم برخوردارند. حال آن که در حاشیه جنوبی دریای خزر به دلایل تاریخی ، جغرافیایی و فرهنگی تعداد این بناها بیشتر از سایر نقاط ایران است.
محیط بصری واقعیت مجازی بهعنوان یکی از فناوریهای روز دنیای مجازی که جایگاه ویژهای در علوم مختلف و بهخصوص معماری یافته است، ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﺼﺮی واﻗﻌﯽ را در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﭼﺸﻢ ﮐﺎرﺑﺮان رقم میزند. با توجه به گسترش روزافزون استفاده از فناوری واقعیت مجازی، بررسی ادراک بصری مخاطب بهعنوان یکی از مباحث کلیدی رابطه انسان-محیط، در این فناوری در راستای شناخت و ارتقای قابلیتهای آموزشی، پژوهشی و طراحانه آن در حوزه معماری بسیار دارای اهمیت میباشد.
چکیده مقاله ۷
پژوهش در فرایند طراحی به عنوان هسته ی آموزش معماری در دهه های اخیر مورد توجه پژوهشگران و مدرسان این حوزه قرار گرفته است. در اغلب شیوه های آموزش طراحی معماری، دانشجویان هم سطح تلقی شده و گام های آموزشی به صورت هماهنگ ارائه و پیگیری می شوند. با فرض آن که برنامه های آموزشی مشترک امکان توسعه ی توانمندی های دانشجویان و ارتقای سطوح خلاقیت آن ها را نادیده می گیرد؛ این پژوهش به دنبال اثبات این مدعاست که آموزش طراحی معماری وابسته به یادگیرنده و ویژگی های فردی اوست و مدرس بدون شناخت این عوامل نمی تواند شیوه ی مناسبی را برای آموزش ارائه دهد.
نمای ساختمان بهعنوان بخش مهمی از منظر خرد، تأثیر بسیاری بر ادراک زیباییشناسانه افراد از محیط شهری دارد. این امر لزوم توجه پایهای به آن در فرآیند خلق اثر معماری را یادآور میشود. هریک از این نماها توسط معماران و طراحانی با الگوی ذهنی متفاوت طراحی شده و حاصل آن، شکلگیری جلوه بصری و هویت کنونی شهر است.