تأليفاتدو فصلنامه علمی اندیشه معماریمجلاتمقالات

دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۴

دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۴ پاییز و زمستان ۱۳۹۷

فهرست مقالات در دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۴

۱- اخلاق و ارتباط آن با معماری | محمدباقر ولی زاده اوغانی؛ الناز وفایی پورسرخابی
 
۲- بازشناسی جایگاه ساختمان های بلند در نسبت با پایداری اجتماعی | فریبرز کریمی
 
۳- مفهوم سکونت و تاثیر آن بر حیاط خانه های ایرانی: مطالعه موردی خانه های کاشان دوره قاجار | احسان حنیف
 
۴ – راهکارهای حفظ ارزش های معماری بومی در طراحی بناها و محلات معاصر شهر اردبیل | زهره خوش اندام؛ وحید وزیری؛ توحید حاتمی خانقاهی
 
۵ – نقش کیفی هندسه در پایایی شکلی هندسی حیاط مرکزی مساجد ایران | حسین مرادی نسب؛ محمدرضا یمانیان؛ ایرج اعتصام
 
۶- پیوستگی فضایی درگذار از فضای باز به بسته | فاطمه بنیانی؛ کاظم معمارضیا؛ امین حبیبی؛ کاوه فتاحی
 
 
 

 

 

چکیده مقاله ۱ دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۴

اخلاق و ارتباط آن با معماری | محمدباقر ولی زاده اوغانی؛ الناز وفایی پورسرخابی

سکونت معماری به عنوان یک حرفه مهندسی و به سبب تأثیرات عمیق آن در زندگی و محیط زیست انسانی نیازمند اصول اخلاقی است. بر این پایه، مقاله حاضر بر آن است تا با بهره­گیری از روش اسنادی و با رویکرد تفسیری، با تکیه بر مطالعات انجام شده، به تبیین ارتباط اخلاق و معماری بپردازد.
 
 
 

چکیده مقاله ۲ دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۴

بازشناسی جایگاه ساختمان های بلند در نسبت با پایداری اجتماعی | فریبرز کریمی

انجام بررسی‌‌های علمی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف مرتبط با مسئله‌ی برنامه‌ریزی، طراحی و احداث ساختمان‌های بلند باتوجه به تبعاتی که ممکن است رشد بی‌رویه و بی‌مطالعه‌ی این مجموعه‌ها در فضاهای شهری به دنبال داشته باشد امری ضروری و منطقی به نظر می‌رسد. اگر تأملی در تاریخچه و سیر تحول و تکامل این ساختمان‌ها از دوران باستان تا عصر حاضر داشته باشیم، ارتباط میان این عناصر شاخص و زمینه‌های استقرارشان در محیط‌های شهری با موضوعاتی که مورد توجه جامعه‌شناسان قرار می‌گیرد و از جمله پایداری اجتماعی رخ‌نمایی خواهند کرد. 
 
 
 
در خانه­های حیاط مرکزی، حیاط قلب خانه و عنصر اصلی سازمان­دهنده آن به حساب می­آید. از طرف دیگر در نوع سکونت امروزی، حیاط به عنوان عنصر اصلی سازمان­دهنده فضاها کمتر مورد توجه واقع شده­است؛ شناخت حیاط از الگوهای گذشته معماری به عنوان نمونه­های اصیل معماری و جستجوی مفهوم ذهنی سکونت در حیاط به عنوان شکل عینی این مفهوم، علاوه بر اینکه می­تواند در رسیدن به مفهوم سکونت کمک­رسان باشد، ارائه­دهنده­ی راهکارهایی برای نزدیک کردن شرایط زندگی در خانه­های امروزی به­شرایط مطلوب زندگی خواهد بود.
 
 

معماری بومی از پدیده­های ارزشمندی است که توانسته ارزش­های فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، مذهبی و… را در خود متجلی نماید. ارزش­های نهفته در معماری بومی هر شهر، نشان‌دهنده‌ی تفکر مردم آن شهر می‌باشد، درنتیجه آرامش و کیفیت زندگی مردم می­تواند درگرو حفظ همین ارزش­های معماری باشد که این امر مستلزم شناخت و شناساندن میراث فرهنگی و هویتیِ شهر است. 

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 14 بهار 1390 (1)

 

حیاط مرکزی در معماری ایران دارای سابقه طولانی است. اگرچه این درونگرایی را معلول عوامل فرهنگی-اعتقادی، روانشناختی، اقلیمی و یا ناشی از دسترسی می­دانند. بعضی از این علتها می­تواند در موضوعات مختلف معماری پر رنگ­تر از بقیه باشد لذا هدف از پژوهش بررسی نقش غالب کیفی هندسه بر ثبات شکلی حیاط مرکزی مساجد است.
 
 
 

در طراحی معماری فضاهای مفصل و ارتباط ‌دهنده‌ای وجود دارند که نقش آن­ها متعادل‌سازی روند این ارتباط می‌باشد. این فضاها لزوماً یک فضای خالی و یا یک فضای باقیمانده نیست و می‌تواند خود ماهیت و شخصیت فضایی داشته باشد. مرز بین فضای بیرون و داخل از دیرباز مطرح بوده‌است. در معماری سنتی ایران نیز شاهد ایوان‌ها، ساباط‌ها، سایه‌بان‌ها و … هستیم که در همه‌ی این فضاها شاید به طور مستقیم به نقش مفصل بودنشان اشاره نشده باشد اما در ذات خود آن‌را جای داده‌اند.

ادامه مطلب
نشریه علمی-پژوهشی نامه معماری و شهرسازی شماره 14

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا