تأليفاتدو فصلنامه علمی اندیشه معماریمجلاتمقالات

دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۴

دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۴ پاییز و زمستان ۱۳۹۷

فهرست مقالات در دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۴

۱- اخلاق و ارتباط آن با معماری | محمدباقر ولی زاده اوغانی؛ الناز وفایی پورسرخابی
 
۲- بازشناسی جایگاه ساختمان های بلند در نسبت با پایداری اجتماعی | فریبرز کریمی
 
۳- مفهوم سکونت و تاثیر آن بر حیاط خانه های ایرانی: مطالعه موردی خانه های کاشان دوره قاجار | احسان حنیف
 
۴ – راهکارهای حفظ ارزش های معماری بومی در طراحی بناها و محلات معاصر شهر اردبیل | زهره خوش اندام؛ وحید وزیری؛ توحید حاتمی خانقاهی
 
۵ – نقش کیفی هندسه در پایایی شکلی هندسی حیاط مرکزی مساجد ایران | حسین مرادی نسب؛ محمدرضا یمانیان؛ ایرج اعتصام
 
۶- پیوستگی فضایی درگذار از فضای باز به بسته | فاطمه بنیانی؛ کاظم معمارضیا؛ امین حبیبی؛ کاوه فتاحی
 
 
 

 

 

چکیده مقاله ۱ دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۴

اخلاق و ارتباط آن با معماری | محمدباقر ولی زاده اوغانی؛ الناز وفایی پورسرخابی

سکونت معماری به عنوان یک حرفه مهندسی و به سبب تأثیرات عمیق آن در زندگی و محیط زیست انسانی نیازمند اصول اخلاقی است. بر این پایه، مقاله حاضر بر آن است تا با بهره­گیری از روش اسنادی و با رویکرد تفسیری، با تکیه بر مطالعات انجام شده، به تبیین ارتباط اخلاق و معماری بپردازد.
 
 
 

چکیده مقاله ۲ دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۴

بازشناسی جایگاه ساختمان های بلند در نسبت با پایداری اجتماعی | فریبرز کریمی

انجام بررسی‌‌های علمی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف مرتبط با مسئله‌ی برنامه‌ریزی، طراحی و احداث ساختمان‌های بلند باتوجه به تبعاتی که ممکن است رشد بی‌رویه و بی‌مطالعه‌ی این مجموعه‌ها در فضاهای شهری به دنبال داشته باشد امری ضروری و منطقی به نظر می‌رسد. اگر تأملی در تاریخچه و سیر تحول و تکامل این ساختمان‌ها از دوران باستان تا عصر حاضر داشته باشیم، ارتباط میان این عناصر شاخص و زمینه‌های استقرارشان در محیط‌های شهری با موضوعاتی که مورد توجه جامعه‌شناسان قرار می‌گیرد و از جمله پایداری اجتماعی رخ‌نمایی خواهند کرد. 
 
 
 
در خانه­های حیاط مرکزی، حیاط قلب خانه و عنصر اصلی سازمان­دهنده آن به حساب می­آید. از طرف دیگر در نوع سکونت امروزی، حیاط به عنوان عنصر اصلی سازمان­دهنده فضاها کمتر مورد توجه واقع شده­است؛ شناخت حیاط از الگوهای گذشته معماری به عنوان نمونه­های اصیل معماری و جستجوی مفهوم ذهنی سکونت در حیاط به عنوان شکل عینی این مفهوم، علاوه بر اینکه می­تواند در رسیدن به مفهوم سکونت کمک­رسان باشد، ارائه­دهنده­ی راهکارهایی برای نزدیک کردن شرایط زندگی در خانه­های امروزی به­شرایط مطلوب زندگی خواهد بود.
 
 

معماری بومی از پدیده­های ارزشمندی است که توانسته ارزش­های فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، مذهبی و… را در خود متجلی نماید. ارزش­های نهفته در معماری بومی هر شهر، نشان‌دهنده‌ی تفکر مردم آن شهر می‌باشد، درنتیجه آرامش و کیفیت زندگی مردم می­تواند درگرو حفظ همین ارزش­های معماری باشد که این امر مستلزم شناخت و شناساندن میراث فرهنگی و هویتیِ شهر است. 

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره 19

 

حیاط مرکزی در معماری ایران دارای سابقه طولانی است. اگرچه این درونگرایی را معلول عوامل فرهنگی-اعتقادی، روانشناختی، اقلیمی و یا ناشی از دسترسی می­دانند. بعضی از این علتها می­تواند در موضوعات مختلف معماری پر رنگ­تر از بقیه باشد لذا هدف از پژوهش بررسی نقش غالب کیفی هندسه بر ثبات شکلی حیاط مرکزی مساجد است.
 
 
 

در طراحی معماری فضاهای مفصل و ارتباط ‌دهنده‌ای وجود دارند که نقش آن­ها متعادل‌سازی روند این ارتباط می‌باشد. این فضاها لزوماً یک فضای خالی و یا یک فضای باقیمانده نیست و می‌تواند خود ماهیت و شخصیت فضایی داشته باشد. مرز بین فضای بیرون و داخل از دیرباز مطرح بوده‌است. در معماری سنتی ایران نیز شاهد ایوان‌ها، ساباط‌ها، سایه‌بان‌ها و … هستیم که در همه‌ی این فضاها شاید به طور مستقیم به نقش مفصل بودنشان اشاره نشده باشد اما در ذات خود آن‌را جای داده‌اند.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره سیزده جلد 1

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا