تأليفاتدو فصلنامه علمی اندیشه معماریمجلاتمقالات

دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۲

دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۲ پاییز و زمستان ۱۳۹۶

فهرست مقالات در دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۲

۱- باغ ایرانی،تصویری عینی از بهشت توصیفی قرآن با تاکید بر آیات سوره واقعه (نمونه های موردی: ماهان کرمان، فین کاشان، قدمگاه نیشابور، ارم و خان شوشتر) | محمدرضا پورجعفر؛ ثریا رستمی؛ علی پورجعفر؛ محسن رستمی
 
۲- زیبایی‌شناسی اسلامی و آموزه‌های آن در منظر شهر | رضا جعفری ها؛ مجتبی انصاری؛ محمد رضا بمانیان
 
۳- وحدت هنری یادمان‏های آرامگاهی مدور سبک آذری (نواحی اران و آذربایجان) در سده‏ های ۸ تا ۹ هجری | حسن یوسفی؛ جواد نیستانی؛ علیرضا هژبر نوبری؛ سید مهدی موسوی کوهپر
 
۴ – مـسکن اسلامی (مبانی نظری تا جلوه‌های عینی در گذشته و حال) | محمد نقی زاده
 
۵ – مقایسه تطبیقی تأثیرات اندیشه فلاسفه وجود گرای شرق و غرب بر اصول زیبایی‎شناسی معماری با رویکرد بررسی اندیشه‎های ملاصدرا و هایدگر | آرزو محتشم؛ مهدی حمزه نژاد
 
۶- نقش جهانبینی و اشراق در پرورش و آموزش معماران، در دفاع مقدس | احمد اصغریان جدی؛ سید احسان میرهاشمی روته
 
۷- معنا در مسکن، بازخوانی روایت مسکن دیروز برای زندگی امروز | مرتضی محمودی مهماندوست
 

 
 

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 22 بهار 1392 (1)

 

چکیده مقاله ۱ دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۲

باغ ایرانی نمونه ای از تجلی و تبلور اندیشه و تفکر حکیمانه از جهان بینی اسلامی را آشکار می سازد. ترکیب هوشمندانه عناصر باغ ایرانی(گیاهان، آب و …) سعی در به تصویر کشیدن ذهنی سازندگان از بهشت را دارد.
 
زیبایی‌شناسی مقوله‌ای است که بیش‌تر در نظرات و دیدگاه‌های حکما و فلاسفه وجود دارد. در فلسفه‌ی اسلامی، زیبایی‌شناسی، معنای دقیق زیبایی‌شناسی غرب را نداشته ‌است. 
 
تجلی مقابر برجی شکل مدور بر روی مزارات شخصیت‏های مذهبی سیاسی در سده‏های ۸ و ۹ هجری بر شکل‏گیری شیوه‏ی خاص معماری یادمان‏های آرامگاهی در حوزه کشورهای فعلی دوسوی شمالی و جنوبی رودخانه ارس تا آناتولی شرقی دلالت دارد.
 

چکیده مقاله ۴ دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۲

مـسکن اسلامی (مبانی نظری تا جلوه‌های عینی در گذشته و حال) | محمد نقی زاده

مسکن از دو منظر اصلی همواره مورد توجّه بوده است، یکی به آن دلیل که اصلی‌ترین عنصر شهر است، و دیگر به آن دلیل که مورد نیاز و توجّه همة انسانها در همة مکانها و همة زمانها می‌باشد.

ادامه مطلب
فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره 25
معماری با ساختارهای فکری و اندیشه های افراد بسیاری در طول تاریخ عجین بوده است. زیبایی شناسی یکی از تأثیرگذارترین ارکان هویت ساز جامعه دارای ماهیت علمی و کاربردی است که تـأثیرات زیادی نیز از فلاسفه گوناگون پذیرفته است، این تفاوت‎ها در فلسفه، دیدگاه‎های افراد را در حوزه‎های مختلف در شرق و غرب تحت‎تأثیر قرار‎داده‎است.
 

برخی اتفاقات، مشکلات و راه‌حل های آنها در جنگ تحمیلی با خط‌مشی کلاسه شده و طبقه‌بندی‌های موجود آن زمان، صورت نگرفته و جنبه‌ای الهی و غیرطبیعی داشته است. 

 

خانه فضای بلافصل مرتبط با زندگی آدمی است. فضایی که از آن تاثیر می‌گیرد و بدان تاثیر می‌گذارد. این فضا در پیوند با مفهومی پیچیده یعنی خانواده به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی و جزء لاینفک خانه‌ی ایرانی- اسلامی معنا می‌یابد. 

ادامه مطلب
نشریه علمی-پژوهشی نامه معماری و شهرسازی شماره 7

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا