تأليفاتدو فصلنامه علمی اندیشه معماریمجلاتمقالات

دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۱

دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۱ بهار و تابستان ۱۳۹۶

فهرست مقالات در دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره ۱

۱- شکل گیری و دگرگونی مفهوم فضای عمومی در سکونتگاههای خودانگیخته پیرامونی کلانشهر تهران (نمونه موردی: اسلامشهر) | سید محسن حبیبی؛ جواد عرفانی؛ نوید پورمحمدرضا
 
۲- بناهای آرامگاهی با پلان نیم هشت در گستره فرهنگی ایران | محمود طاووسی؛ جواد شکاری نیری؛ بهزاد بهلولی
 
۳- تبیین فنون اجرایی موثر در ارتقای مقاومت تاق | فرهاد فخار تهرانی؛ نعیمه توکلو
 
۴ – چگونگی کاربرد هندسه و تفکیک فضا در معماری پیش از تاریخ ایران | حسین سلطان زاده؛ ماندانا یوسفی
 
۵ -طراحی یک نورگیر سقفی با الهام از طبیعت (بیو میمتیک) | زهرا قیابکلو
 
۶- طراحی پایدار در مناظر شهری ـ نمونه موردی تالاب انزلی | محمد مهدی محمودی؛ لیدا اسلامی
 
۷- نقش کیفیت طراحی و اجرا در تحقق مفهوم هویت در معماری معاصر ایران | محمدجواد مهدوی نژاد؛ سیده سارا طالب هاشمی
 

از آنجا که حیات شهر در گرو حضور و رونق فضاهای عمومی معنا می یابد، کیفیت چنین فضاهایی، به عنوان معیار کیفیت زندگی شهری به طور عام و در شهرهای “خودانگیخته” به عنوان معیار تکوین مفهوم شهر به طور خاص، بیش از پیش مد نظر گرفته است. 
 
مناطق واقع شده در گستره فرهنگی ایران کهن بعنوان یکی از مهمترین سرزمینهای دوران اسلامی می‌باشد که انواع مختلف شیوه‌های معماری آرامگاهی را در خود جای داده است.
 
دسته بندی انواع تاقهای ایرانی به لحاظ فرم و شکل هندسی و کاربست آن، از تنوع و گستردگی برخوردار است و مقاومت انواع تاقهای ایرانی به لحاظ فرم هندسی و نحوه عملکرد نیروها نیز متفاوت می باشد.  
 

ریاضیات و هندسه دانشی هستند که انسان برای کشف روابط بین پدیده ها و همچنین نظم دهی به محیط و فضای پیرامون خود به آن دست یافته و آن را توسعه داده است.


آتریوم‌ها با توجه به اهداف معماری پایدار می‌توانند چنان طراحی شوند که دارای اتلاف انرژی پائینی بوده و منجر به فراهم آوردن امکاناتی جهت بهره‌برداری از سامانه‌های طبیعی شوند. 

 

ادامه مطلب
دو فصلنامه علمی اندیشه معماری شماره 2
 

طراحی پایدار از موضوعات مهم عصر حاضر به شمار می‌رود که امروزه در هر مقوله‌ای ردپایی از خود به جای گذاشته است جریانی که عکس‌العمل منطقی در برابر مسائل و مشکلات بوجود آمده عصر صنعت تلقی می‌گردد. توسعه پایدار که به عنوان مبانی بنیادین این مقاله مدنظر بوده، این بار در عرصه منظر شهری رخ نموده و در بستری به پهنای همه وجوه زندگی همچون اجتماع، فرهنگ، محیط‌زیست، اقتصاد و رفاه جلوه‌گر شده است.

 

معماری سنتی ایران، گنجینه ای بی بدیل از آثار شاخص و ارزشمندی است که در طول سالیان متمادی شکل گرفته است. این آثار ارزشمند نشان از اندیشه ای والا در میان گذشتگان و نیاکان پاکسرشتی دارد که این آثار را از ایشان به یادگار برده ایم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − دوازده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا