اخباراخبار شهرسازی

شهر هایی که از نو ساخته شد + عکس

شهرهایی که از نو ساخته شد + عکس

پس از ظهور مفهوم شبکه شهری بسیاری از معماران و طراحان در سراسر دنیا تلاش کردند با استفاده از ایده‌های خاص خود به طراحی شهر های قدیمی بپردازند؛ لئوناردو داوینچی، نقاش و معمار ایتالیایی، پس از شیوع طاعون در شهر میلان تصمیم گرفت زادگاه خود را از نو طراحی کند و “شهری ایده‌آل” به ‌وجود آورد.

نوسازی شهر ها ایده‌ جالبی است که برای اولین بار در قرن ششم قبل از میلاد در میلتوس (ملط)، شهر مشهور ایونیای باستان در غرب آناتولی بر ساحل دریای اژه، اتفاق افتاد؛ این شهر در آن زمان مورد حمله دشمنان قرار گرفت و تقریبا با خاک یکسان شد.

هیپوداموس یک معمار، شهرساز، فیزیکدان، فیلسوف، هواشناس و دانشمند یونانی از اهالی “ملط” به این فاجعه از دید مثبتی نگاه کرد چرا که دشمنان تمام سازه‌های قدیمی که قرن‌ها گستره زیادی را به خود اختصاص داده بودند، تخریب کرده‌ بودند. هیپوداموس نوسازی و طراحی دوباره میلتوس را فرصت بزرگی برای نظم بخشیدن به شهر تخریب شده دانست و آنجا بود که مفهوم شبکه شهری ظهور پیدا کرد.

پس از ظهور مفهوم شبکه شهری بسیاری از معماران و طراحان در سراسر دنیا تلاش کردند با استفاده از ایده‌های خاص خود به طراحی شهرهای قدیمی بپردازند. به عنوان مثال لئوناردو داوینچی، نقاش، مجسمه‌ساز و معمار ایتالیایی، پس از شیوع طاعون در شهر میلان ایتالیا تصمیم گرفت زادگاه خود را از نو طراحی کند و “شهری ایده‌آل” به ‌وجود آورد.

نوسازی شهری به سرعت در سراسر جهان ترویج یافت

نوسازی شهری به سرعت در سراسر جهان ترویج یافت و در سال ۱۹۰۰ سراسر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی را در بر گرفت به طوری که در دهه ۱۹۰۰ طرح باغ‌ شهر با هدف جبران آسیب‌های ناشی از انقلاب صنعتی از طریق ایجاد جوامع طراحی شده با فضاهای سبز بسیار شکل گرفت و به سرعت شهرک‌های جدید جای شهرهای قدیمی را گرفتند.

ادامه مطلب
وعده‌های بی‌سرانجام حمایت از مستأجران

به نظر می‌رسد که این روزها ما در حال تجربه یک دگرگونی جدید هستیم که بیشتر کشورهای در حال توسعه را تحت تاثیر قرار داده است. کشورهایی با بیشترین رشد جمعیت و شهری‌شدن، در زیرساخت‌های کنونی خود غرق شده‌اند و چنین به نظر می‌رسد که صرف هزینه و زمان برای طراحی مجدد کلانشهرهای قدیمی کاری بسیار بیهوده است.

برای همین شهرهای کوچکی در حال توسعه هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جزیره‌ای به نام Eko Atlantic در نیجریه، Forest City در مالزی، Hope City در غنا و Vision City در کشور رواندا اشاره کرد.

گرایش شدید طراحان به ایجاد شهرهای جدید تا حد زیادی به‌خاطر رشد جهانی‌شدن است؛ دولت‌هایی که به دنبال جذب جریان‌های نقدینگی با مقیاس بزرگ هستند، می‌دانند که پروژه‌های بزرگ توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و سرمایه‌های خارجی را به خود جلب می‌کند و در نتیجه تلاش می‌کنند پروژه‌هایی عظیم در مناطق جدید پایه‌ریزی کنند.

طرح احداث هفت پایتخت برای مصر

در چند سال گذشته شهر قاهره، پایتخت کشور مصر، بیشترین رشد جمعیت را در سراسر جهان تجربه کرد که این امر ساکنان آن را به وحشت انداخت، چرا که دیگر جایی برای سکونت فرد جدیدی در این شهر وجود نداشت.

گروهی از معماران و طراحان شهری مشهور اهل مصر تصمیم گرفتند هفت شهر دیگر مصر را به عنوان پایتخت فرعی این کشور مشخص کنند تا این شهرها به عنوان مراکزی برای آموزش و پرورش، تکنولوژی سبز، کشاورزی، تجارت، میراث جهانی و مراکز سیاسی و تفریحی مورد استفاد قرار گیرند تا باری از دوش کلانشهر قاهره بردارند.

ادامه مطلب
رشد تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در اصفهان

رئیس جمهور مصر با این طرح موافق بود اما از معماران خواست به‌ جای ایجاد هفت پایتخت فرعی، تنها یک شهر در فاصله ۴۵ مایلی شرق قاهره احداث کنند تا به عنوان پایتخت اداری مصر عمل کند و میزبان دفاتر اداری حکومت فدرال باشد و به گونه‌ای طراحی شود که بتوان تعداد هفت میلیون ساکن را در آن جای داد.

در طراحی شهری باید آینده شهری را نیز در نظر گرفت

در طراحی شهری باید آینده شهری را نیز در نظر گرفت؛ چه بسا پروژه‌هایی با اهداف بلندپروازانه طراحی می‌شود اما تغییر شرایط در آینده باعث شکست در پیاده‌سازی آن‌ها می‌شود.

شهرها نهادهایی هستند که به طور مداوم دستخوش تغییر و تکامل می‌شوند و به طور اجتناب‌ناپذیر با تنش‌هایی روبرو می‌شوند که طراحان از پیش‌بینی آن عاجزند.

چرخه زندگی شهری ادامه دارد و نظم در شهرها به تدریج جای خود را به بی‌نظمی می‌دهد تا زمانی که نسلی از طراحان شهری دوباره ظهور کنند و برای تخریب شهرها و از نوساختن آن تصمیم بگیرند؛ بسیاری از معماران نیز در جستجوی ایجاد مراکز پیشرفته جدید و خارج از شهرهای کنونی خواهند بود. در ادامه به برخی از پروژه‌های عظیمی که در حال حاضر در حال ساخت هستند، اشاره می‌شود.

Xiongan، جمهوری خلق چین

Xiongan واقع در استان هبئی در کشور چین، پروژه مورد علاقه رئیس جمهور این کشور است و بنابراین از حمایت مالی وسیاسی لازم برخوردار خواهد بود. این منطقه، همانند شنژن و شانگهای، به عنوان یک منطقه اقتصادی ویژه در نظر گرفته شده است و این به این معناست که مسئولین به منظور جذب سرمایه‌گذاری در طراحی سیاست‌ها خودمختار عمل می‌کنند.

ادامه مطلب
چرا سکونت‌گاه‌های غیررسمی مهمند؟

اگرچه شهر جدید در مزارع سبز احداث می‌شود، بااین حال لازم است تخریب‌های زیادی صورت گیرد تا فضای کافی برای ایجاد سازه‌های جدید به‌وجود آید. چنین پیش‌بینی شده است که جابجایی ساکنان کنونی منطقه و احداث زیرساخت‌های جدید در ۱۵ سال اول بیش از دو تریلیون یوان (واحد پول کشور چین) هزینه در بر داشته باشد.

قاهره جدید، مصر

احداث شهرک قاهره جدید در کشور مصر شاید یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های شهری طراحی شده توسط رئیس‌جمهور این کشور باشد که رونق اقتصادی مهم‌ترین هدف آن در نظر گرفته می‌شود. در این پروژه قرار است یک قطعه از بیابان به مساحت ۷۰۰ کیلومتر مربع به مرکزی برای مجلس شورای ملی، وزارتخانه‌های دولت، سفارتخانه‌های خارجی و شرکت‌های عمده تبدیل شود تا درنتیجه ترافیک شهری پایتخت مصر کاهش یابد. پیش‌بینی شده است که با احداث این پروژه بیش از دو میلیون شغل برای افراد بیکار ایجاد شود. قاهره جدید تا سال ۲۰۲۵ با کمبود آب مواجه خواهد بود چراکه تامین آب این شهر مستلزم انتقال آب از شهرهای ماهواره‌ای مجاور است.

Eko Atlantic، نیجریه

Eko Atlantic جزیره‌ای است که در ساحل جزیره ویکتوریا، غنی‌ترین منطقه در شهر لاگوس و با مساحت ده کیلومتر مربع احداث شده است. تفسیرهای کامپیوتری حاکی از وجود برج‌های اداری درخشان، آپارتمان‌های مجلل، یک مرکز خرید بزرگ و یک شبکه الکتریکی اختصاصی است.

در پیاده سازی این پروژه دو مشکل اساسی در نظر گرفته شده است، اول این‌که شهر لاگوس با جمعیتی حدود ۲۱ میلیون نفر جایی برای گسترش بیشتر ندارد و دوم این که این شهر در حال غرق شدن است.

منبع: ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا