اخباراخبار محیط زیست

مدرسه تمام پلاستیک!

مدرسه‌ تمام پلاستیک!

شرکت‌کنندگان در جدیدترین رقابت‌های انجام گرفته در مسابقات بین‌المللی معماری Archstorming ، مشکل آلودگی مکزیک  را به چالش کشیدند. موضوع مسابقات بین‌المللی معماری Archstorming  در سال جاری، طراحی مدرسه با استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی بود که طی آن شرکت‌کنندگان را با الزام طراحی مدرسه ای که در آن به رفع مشکلات آلودگی در مکزیک پرداخته شده باشد به چالش کشید.

این چالش شامل استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی برای ساخت و ساز به‌ عنوان جدیدترین مصالح قابل استفاده در معماری بود. بنابراین شرکت‌کنندگان ملزم به ارائه نوآوری‌هایی خلاقانه در زمینه طراحی و معماری با استفاده از بطری‌های پلاستیکی، جعبه‌های میوه و پالت‌های پلاستیکی بازیافتی بودند و باید پروژه‌هایی مبتکرانه خلق می‌کردند و برای افزایش سطح آگاهی دیگران در معرض نمایش می‌گذاشتند.

استفاده از پلاستیک‌‎های بازیافتی شرط اول پذیرش طرح‌

در این رقابت، استفاده از پلاستیک‌‎های بازیافتی شرط اول پذیرش طرح‌های ارائه شده را تشکیل می‌داد. در نهایت ۲۳۰ طرح شرکت‌کنندگانی از تقریبا ۵۰ ملیت مختلف مورد بررسی قرار گرفت که جایزه نفر اول به طرح ارائه شده توسط “دانیل گارسیا” و “ویلیام اسمیت” از دانشگاه هاروارد ایالات متحده آمریکا، جایزه نفر دوم به “دیوید نی‌ژی‌کانگ” از ساراواک مالزی و جایزه نفر سوم به تیمی از آرژانتین با مشارکت “ایوان الیاس بارژوک”، “متیوس رائول فالرو”، “آگوستین فلامیگ” و “آدریان ادواردو مندز” تعلق گرفت.

ادامه مطلب
سفر به کانادا؛ سرزمین برف و یخ

طرح برنده این مسابقه که در آن به زیرسازی ساختمان توجه بسیاری شده بود، از پالت به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح معماری و از شبکه‌های منفذی برای تأمین نور فضای داخلی ساختمان مدرسه بهره گرفته شده بود.

پالت‌ها در این طرح از طریق شیارهای منظم با آرایش معماری یکسان روی هم قرار گرفته‌ و به نحوی گروه‌بندی شده‌ بودند که دوسازه سه گوشه در محور حیاط مدرسه ایجاد کنند.

یکی از این سازه‌ها به‌ عنوان ساختمان کلاس‌ها و دیگری برای سالن اجتماعات عمومی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شکل کلی طرح ارائه شده که هدف اصلی آن ترویج و گسترش فنون معماری با استفاده از  پلاستیک‌ها بود، دارای ساختارهای بومی، صنعتی، سنتی و معاصر است.

دومین طرح

در دومین طرح که کاملا کودک‌محور و مناسب عوام جامعه بود، مواد حاصل از بازیافت پلاستیک‌ها چندان مورد توجه قرار نداشت ولی تمرکز آن بر استفاده از ضایعات پلاستیکی خصوصا بطری‌های سبک بود که بدون نیاز به ماشین‌های صنعتی یا حرفه‌ای و به کمک خود مردم محلی می‌توانند در ساخت بنای مذکور مورد استفاده قرار گیرند.

طرح سوم

در طرح سوم نیز توجه و تمرکز طراحان روی شناخت وضعیت جاری و تجزیه و تحلیل شرایط زندگی در آن بخش از جامعه تولوم قرار داشت که مدرسه در آن واقع شده است.

ادامه مطلب
افزایش 25 درصدی بودجه شهرداری تهران در سال آینده

در این طرح تلاش شده است که یک ساختمان وسیع گوشه‌دار و غیرسنتی ایجاد شود که دارای طبقاتی یکسان در یک فضای آزاد و گسترده است و در عین حال از اصول اولیه مهمی هم‌چون سنجش و در نظر گرفتن معیارهای واقعی در طراحی با توجه به ویژگی عملیاتی بودن بنا، انعطاف‌پذیری فضاها، نظم و یکپارچگی اجتماعی و فرهنگی متناسب با جامعه و استفاده از مواد بازیافتی در روند ساخت و ساز پیروی می‌کند. بررسی‌ها برای پیاده‌سازی یکی از این طرح‌ها هنوز هم ادامه دارد.   

منبع: ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + هفده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا