اخباراخبار شهرسازی

محله‌ای که با مشارکت مردم متحول شد+ عکس

محله‌ای که با مشارکت مردم متحول شد+ عکس

بلوار گل های سفید در شهر کازان روسیه فضای عمومی پویایی است که با مشارکت شهروندان ساکن در این ناحیه ساخته شده است.

بلوار پارک‌مانند “گل های سفید” که پیش از این یک پارکینگ بوده است همواره با چالش هایی نظیر تداخل عبور و مرور ماشین ها و عابران پیاده روبرو بود چراکه هیچ مسیر پیاده رویی در این منطقه برای دسترسی به ایستگاه اتوبوس و یا مدرسه وجود نداشت.

اما بر اساس یک پروژه شهروند محور، چشم انداز این ناحیه به طور کامل متحول شد؛ ساکنان این منطقه از افراد محلی گرفته تا معلم ها و دانش آموزان با همکاری مقامات شهری توانستند هویت مستقلی به این محله ببخشند و به افتخار نویسنده مشهور عبدالرحمان ابسال ساموف، عنوان گل های سفید را که نام یکی از رمان های مشهور اوست بر این بلوار گذاشتند.

این بلوار بر مبنای مفهوم “فضای عمومی” ساخته شد و قرار بود چیزی فراتر از یک پارک معمولی باشد؛ به همین خاطر، عناصر شهری نظیر میدان کوچک، مغازه های کافه، سایبان، آلاچیق های پارکت شده، مبلمان شهری، چراغ خیابانی و مهم تر از همه بیش از هزار درخت بزرگ و درختچه به این منطقه اضافه شد. وجود فضاهای دنج و ساکت برای افرادی که تمایل به قدم زدن در این ناحیه دارند نیز به زیبایی منطقه افزوده است.

ادامه مطلب
نشست اتوبان پاسداران تبریز نگران کننده است

این بلوار تنها برای گذراندن وقت و استراحت طراحی نشده است

تعبیه فضاهای بازی سایبان دار برای کودکان که با ادغام عناصر طبیعی نظیر تپه های تونل دار، جنگل های کوچک و آلونک های بازی چوبی ساخته شده است نیز از ویژگی های این پروژه محسوب می‌شود. روش ساخت فضاهای بازی به گونه ایست که تجسم و رویاپردازی را در کودکان تقویت می‌کند؛ کندوهای زنبور عسل، لانه های پرندگان، قلعه های دیده بانی و وسایل بازی که روزمرگی را از کودکان دور می‌کند و آن‌ها را به کنجکاوی تشویق می‌کند از جمله عناصری است که طراحی فضای بازی کودکان را مهیج‌تر کرده است.

این بلوار زیبا تنها برای گذراندن وقت و استراحت طراحی نشده است بلکه با احداث پلتفرم های مورد نیاز و همچینین وجود فضاهایی نظیر آلاچیق ها و میدانک ها، برگزاری رویدادهای مختلف نظیر فستیوال ها و نمایشگاه ها میسر شده است.

معماری میدان نیز فصل-محور نیست؛ وجود درختان، سایبان ها و تپه های مصنوعی باعث شده تا حتی گردهم آمدن مردم در فصول سرد و گرم سال نیز فراهم شود و با خیال راحت به برگزاری برنامه های محلی و مهمانی های مردمی بپردازند.

[images_grid auto_slide=”no” auto_duration=”1″ cols=”three” lightbox=”yes” source=”media: 47474,47476,47478,47480,47482″]

ادامه مطلب
قلب تئاتر ایران بازگشایی شد

 

منبع: ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا