اخباراخبار محیط زیست

۱۶ کانون تولید گرد و غبار درقم شناسایی شد

۱۶ کانون تولید گرد و غبار درقم شناسایی شد

مدیرکل هواشناسی قم کانون‌های اصلی تولید گردو غبار استان را مورد توجه قرار داد وگفت: ۱۶ کانون تولید گرد و غبار درمحدوده قم شناسایی شده‌است.

مهران حیدری بنی روز چهارشنبه درجلسه زیست بوم قم دراستانداری قم افزود:‌شناسایی و مطالعات کانون‌های تولید ریزگرد استان درحال انجام می‌باشد. وی در ادامه اضافه کرد: نیاز به افزایش و تجهیز دستگاه‌های سنجش گردوغبار در اداره‌کل محیط زیست و سازمان هواشناسی استان ضرورت دارد.
وی گفت: با توجه به اینکه قم یکی ازمناطق هدف درتولید و درمعرض قرار گرفتن گردوغبار است باید نسبت به خریداری و نصب دستگاه‌های سنجش گرد و غبار  اقدام شود.
وی خاطرنشان کرد: ارزیابی و درک واقعی از میزان گرد و غبار موجود دراستان صرفا با نصب این دستگاه‌ها ممکن است. در استان قم بیش از ۱۰۵ هزار هکتار کانون اصلی گرد و غبار شناسایی شده‌است.

پدیده گردوغبار از چالش‌های اصلی زیست محیطی قم است

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز دراین جلسه گفت: پدیده گرد و غبار یکی از چالش‌های اصلی زیست محیطی استان قم می‌باشد. محسن اوروجی بیان کرد: تخصیص حقابه ۱۵۴ میلیون متر مکعب حوزه آبخیز دریاچه با وجود اینکه چند سال از تصویب آن گذشته به ورطه فراموشی سپرده شده‌است. وی خاطرنشان کرد: درصورت جدی شدن بحران حوزه آبخیز دریاچه نمک، ۲۵ میلیون تن از جمعیت پیرامون دریاچه نمک درگیر خواهند شد.

ادامه مطلب
نشست ۳۶ سانتی زمین در برخی مناطق کشور

وی گفت:‌ کمبود دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای سبب شده تا داده‌های واقعی ازمیزان آلودگی هوا درقم وجود نداشته باشد. اوروجی خاطرنشان کرد: باید یک دستگاه سنجش آلودگی هوا به صورت اضطرار در منطقه سلفچگان قم نصب و راه‌اندازی شود. بخش خلجستان با وسعت یک هزار و ۱۰۰ کیلومترمربع و جمعیتی بالغ‌بر ۱۰ هزار تن در شرایط عادی و ۵۰ هزار تن در فصول خاص، به مرکزیت شهر دستجرد یکی از بخش‌های پنج‌گانه قم است که با مرکز استان حدود ۷۵ کیلومترمربعa فاصله دارد.

بخش خلجستان دارای ۲ دهستان دستجرد و قاهان و ۵۲ روستاست، همچنین دراین بخش، ۳۳ روستا دارای شورای اسلامی و ۲۷ روستا دارای دهیاری فعال می‌باشد.
این بخش دارای آب‌وهوای معتدل کوهستانی است و به لحاظ داشتن محیط زیستی سرشار از لطافت و زیبایی و گردشگاه‌های طبیعی و بکر، منطقه‌ای ممتاز برای گردشگری به‌حساب می‌آید.
اوروجی اظهار داشت: همچنین نصب و فعال‌سازی دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا درشهرک پردیسان و شهرک صنعتی شکوهیه به شدت احساس می‌شود.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
مدیرکل مدیریت بحران قم تصریح کرد: بخش عمده‌ای از آلودگی و گرد وغبار موجود درقم، منشا داخلی داشته و باید با برنامه ریزی‌های استانی نسبت به کاهش آن اقدام شود.

ادامه مطلب
شروع نسل دوم شهرهای جدید

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 10 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا