تأليفاتفصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفهمجلاتمقالات

فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۹

فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۹ پاییز و زمستان ۱۳۷۳

فهرست مقالات در فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۹

۱- احیای بنای توحیدخانه اصفهان | محمدحسین وافی
 
۲- آشنایی با استادکاران معماری سنتی ایران | بهرام قديری
 
۳- برنامه ریزی توسعه جامع دانشگاهی | سیاوش انصاری نیا
 
۴ – سازمان های فضایی در معماری شهرهای سنتی ایران | علی غفاری
 
۵ – سانتیاگو کالاتراوا | سعید مشایخ فریدنی
 
۶- کتابشناسی شهرهای ایران- قسمت پنجم | بهرام قدیری
 
۷- یادگاری از گذشته- امامزاده حسین قزوین | کامبیز حاجی قاسمی
 
 
 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۹

احیای بنای توحیدخانه اصفهان | محمدحسین وافی

بنای توحیدخانه که در محدوده باغ ها و عمارات (قصرها، حرمسراها، …) شاهان صفوی و با عملکرد خاص خود و در غرب میدان نقش جهان قرار داشته، امروزه به عنوان بنایی با ویژگی های ممتاز، مانند قرار گرفتن گنبدخانه در وسط حیاط و …، دز محدوده تاریخی فرهنگی اصفهان (مصوب سال ۱۳۴۹) قرار دارد. این بنا همچنین در محدوده تعیین شده توسط طرح جدید نظر جامع اصفهان و متعاقب آن طرح تفصیلی اصفهان نیز واقع شده است. در محدوده های تاریخی موصوف علاوه بر توحیدخانه، بسیاری از بناهای ارزشمند شهر اصفهان، همچون تالار اشرف نیز استقرار یافته اند.
 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۹

آشنایی با استادکاران معماری سنتی ایران | بهرام قديری

 

با هدف آشنایی از نقش ارزشمند استادکاران معماری سنتی ایران در خلق آثار گرانبها و به منظور قدردانی از آنان و برای آن که معماری امروز ما تنها به معرفی آثار باقیمانده از گذشته بسنده نکند و خالق این آثار نیز به محضر پژوهندگان و دانشجویان رشته معماری معرفی شوند، در شماره های گذشته صفه با استاد حاج علی اکبر آخوند خرمی از معمارن سنتی شهر یزد و استاد محمدرضا بنام، معروف به استاد رضا از چهره های شناخته شده معماری سنتی تبریز آشنا شدیم. این شماره به معرفی استاد اسمعیل زهره، کاشی تراش و طراح خط معروف اصفهانی اختصاص دارد.

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات عمران شهری شماره 6
 
 
 

چکیده مقاله ۳ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۹

برنامه ریزی توسعه جامع دانشگاهی | سیاوش انصاری نیا

 

ایجاد موسسات آموزش عالی بدون کاربرد دانش برنامه ریزی و مدیریت امکان پذیر نیست. مقاله حاضر با توجه به ضرورت تلفیق این دو نظام فکری تلاشی است برای تدوین مبانی نظری و قواعد عملی در برنامه ریزی توسعه جامع پردیس دانشگاهی.

 


چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۹

سازمان های فضایی در معماری شهرهای سنتی ایران | علی غفاری

ادراک مجموعه های معماری مستلزم یک جریان تبعیض، تمیز، ترکیب و تلفیق است که از فهم تشابه ها و تمایزها بین فضای مختلف آغاز می شود و تا شناسایی واضح این تشابه ها و تمایزها اعتلا می یابد.
 
 
 

چکیده مقاله ۵ 

سانتیاگو کالاتراوا | سعید مشایخ فریدنی

 

آنچه مجاهدات بشری را طی تاریخ پربارتر ساخته، هوشمندی در بهره برداری از تجارب، مطالعات، و اندوخته های علمی بوده است.این هوشمندی ها در زمینه مهندسی و معماری به اندازه ی نظریه های هندسی و سازه ای کارساز بوده می توانند الهام بخش و منشا آثار برجسته و ماندگار باشند. آثار “کالاتراوا” (متولد سال ۱۹۵۱ میلادی) معمار و مهندس اسپانیایی، بر پایه ی این باور و عقیده استوار است. در واقع فن آوری ها و خلاقیت های او بدون آگاهی هایی که از معماری و مهندسی فراتر می رود، غیرممکن بود. موسیقی، نقاشی و علوم طبیعی برای کالاتراوا به اندازه ی محاسبات سازه ای ارزشمند و حیاتی است. سازه های عظیم و باشکوه او تخیلات و احساسات پر شور را در بیننده موجب می شود و دوباره هیبت و عظمت مهندسی ساختمان را در خاطره ها زنده می سازد.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 12 بهمن 1388

چکیده مقاله ۶

کتابشناسی شهرهای ایران- قسمت پنجم | بهرام قدیری

در شماره های گذشته این نشریه ذیل عنوان “کتابشناسی شهرهای ایران” و ضمن معرفی اهداف و سرفصل های مندرج در کتابشناسی موصوف، بخشی از منابع تحقیق شهرهای ایران با عناوین زیر در اختیار خوانندگان قرار کرفت:

۱-      مآخذ اصلی در زمینه جغرافیای تاریخی ایران به ترتیب زمان تالیف.

۲-      کتابشناسی کلیات جغرافیای تاریخی ایران.

۳-      کتابشناسی شهرنشینی و شهرسازی ایران.

۴-      فهرست کتابشناسی های موجود در زمینه معماری و شهرسازی ایران.

۵-      کتابشناسی مدیریت شهرهای ایران.

۶-      فهرست کتابشناسی های موجود در زمینه ی شهرهای ایران.

۷-      “کتابشناسی موردی شهرهای ایران”که به ترتیب حروف الفبا و بر مبنای نام شهرهای ایران تنظیم گردیده است. به علت حجم زیاد این بخش از کار، در شماره های گذشته از کتابشناسی موردی شهرهای ایران حروف آ، الف، ب، پ و ت معرفی شد و در این شماره حروف ج، چ، ح، خ در معرض استفاده علاقمندان قرار می گیرد.

 
 
 

چکیده مقاله ۷

یادگاری از گذشته- امامزاده حسین قزوین | کامبیز حاجی قاسمی

 
مقاله یادگاری از گذشته در هر شماره ی نشریه، بنایی تاریخی را که دارای ارزش و اهمیت معماری باشد، معرفی می نماید. تصاویر و نقشه های ارائه شده در این مقالات محصول تلاش های دانشجویان دانشکده معماری در ثبت و ضبط ابنیه و آثار تاریخی کشور ماست.اثری که برای این شماره انتخاب شده مجموعه امامزاده حسین قزوین است. بنای امروزی این مجموعه میراث معماری دوره ی قاجاریه است. برداشت این اثر در سال ۱۳۶۹ توسط دانشجویان دانشکده آقایان شاهین همدانی، رضا سرائی زاده و فردین پارسایی انجام شده است.
 


منبع: فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 44 پاییز 1397

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا