تأليفاتفصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفهمجلاتمقالات

فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۱

فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۱ تابستان ۱۳۶۹

فهرست مقالات در فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۱

۱- یادگاری از گذشته(خانه آقای سجادی)
 
۲- گزارشی ار واحد اسناد و تحقیقات دانشکده معماری و شهرسازی | زهره عمادی
 
۳- گچبریهای باغ فردوس
 
۴ – احیا فرهنگ وقف با هدف تسهیل زندگی در مجتمعهای زيستی | بهرام قديری
 
۵ – بحثی پیرامون نمود خلاقيت | محمود رازجویان
 
۶- نگاهی به مفهوم شهر در ایران | سید محسن ﺣﺒﻴﺒﻲ
 
۷- واحد همسايگی | جهانشاه پاکزاد
 
۸- مقايسه هزینه های جابجایی و یا درجاسازی خرمشهر | سید حسن میری
 

 

 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۱

یادگاری از گذشته(خانه آقای سجادی)

آنچه با عنوان بالا در هر شماره از این نشریه خواهد آمد حصل تلاش چندساله دانشجویان درس آشنایی با هنر و معماری اسلامی است. یکی از تمرینهای این درس “برداشت” کامل یک بنای دوره اسلامی ایران است. این برداشت به منظور مواجهه مستقیم با بناهای قدیم و دقت در جزء جزء آنها و همدمی و انس با معماری سنتی انجام میگیرد. در این تمرین پس از انتخاب یک بنای مهم و بازدید از آن ابتدا مجموعه ای از عکسها و پیش طرحها تهیه شده و سپس با اندازه برداری دقیق و کامل بنا با نقشه هایی با مقیاس بزرگ که همه جزئیات بنا را نشان دهد ترسیم میگردد.
 
 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۱

گزارشی ار واحد اسناد و تحقیقات دانشکده معماری و شهرسازی | زهره عمادی

 
در تابستان سال ۱۳۶۰ به وسيله جمعی از دانشجویان و اعضای دانشکده شالوده واحد اسناد و تحقيقات دانشگاه شهيد بهشتی ريخته شد و اسناد آن در سال ۱۳۶۲ به تصويب وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسيد. از مهمترین هدفهای واحد اسناد و تحقيقات جمع آوری تنظيم و طبقه بندی اسناد و پروژه های مطالعاتی و تحقيقی دانشجویان اين دانشکده برای یاری رساندن به پژوهشگران در زمينه های معماری هنر و شهرسازی است همچنين انجام تحقيقات کاربرددی به منظور پاسخگویی به نيازهای محيط آموزشی و ترغيب پژوهشگران اين دانشگاه و دست اندرکارانی که می توانند منشا فعاليتهای علمی باشند جلب همکاری مراکز تحقيقی و اجرایی مشارکت در آموزش و هدایت برنامه های پژوهشی دانشکده و مساعدت علمی با مجله دانشکده از هدفهای ديگر اين واحد است.
 
 

چکیده مقاله ۳ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۱

گچبریهای باغ فردوس

 
گچبريهای باغ فردوس عنوان رساله ای است که علاوه بر معرفی گچبريهای باغ فردوس به هنر گجبری و معرفی اصطلاحات و ابزارهای آن نيز پرداخته است این رساله درصد و پنجاه و شش صفحه تنظيم شده و تهیه کنندگان آن افزودن بررسی و مشاهده آثار گچبری از اطلاعات و تجربیات و استاد گچبر به نام آقایان عشقی و رجبی بهره برده اند.
 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره 4

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره ۱

احیا فرهنگ وقف با هدف تسهیل زندگی در مجتمعهای زيستی | بهرام قديری

 
مالکيت غالب بناهای با عملکرد عمموی که عموما هم جز مواريث فرهنگی و تاريخی جامعه اسلامی بشمار می روند،وقفی است. علل ماندگاری موقوفات در بستر زمان را بايد در نفس فرهنگ متعالی وقف جستجو کرد. در واقع وقف به مثابه يک هیات تاليفی توانمندی است که میان اجزا آن همسازی و الفت خاصی بر قرار است.
 
 
 

چکیده مقاله ۵ 

بحثی پیرامون نمود خلاقيت | محمود رازجویان

دستمایه خلاقیت اختصاص به کار در مدرسه های هنر ندارد. زندگی بی آن در بسیاری موارد دشوار و گاهی حتی ناممکن است. آموزش خلاقيت باید پيش از ورود داوطلبان به دانشکده های هنر و از نخستین سالهای فراگيری انسان آغاز شود. با اين باور مقاله زیر به بحث درباره ماهیت جايگاه خلاقيت و معرفی نمودهای آن در الگویی پيشنهادی پراداخته و رهنمودهایی کلی برای آموزش خلاقيت و پرورش شاگردان به وسیله آنها پيشنهاد و در عین حال مقدمه ای برای ورود به بحثهای تخصصی مربوط به خلاقيت که در شماره های آينده مجله خواهد آمد تدارک ديده است.

 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره 22 (1)

چکیده مقاله ۶

نگاهی به مفهوم شهر در ایران | سید محسن ﺣﺒﻴﺒﻲ

ادراک از شهر سنتی در ایران و تعابیری که از اين شهر نزد خاورشناسان اروپایی قرارد دارد. سبب می گردد تا کتکاش تاريخی در متون قديم در فضاهای ساخته شده سنتی اهميتی خاص یابد. وجود دولتی که هم قانونگذار است ،هم مجری و هم سایه خدا بر زمین موجد اصلی شکل گيری شهر ديوانی- نظامی است که گستره خوش را تا بسیار دورتر از فرا سوی ديوارهايش می گستراند و در رابطه با روستاهای منظومه اش نقش تولید مکملی را بازی می کند.
 
 

چکیده مقاله ۷

واحد همسايگی | جهانشاه پاکزاد

گاه در پشت واژه ها ترکيبات و اصطلاحات به ظاهر ساده ،سابقه تاريخی و مبانی نظری قوام یافت و معتبر وجود دارد که توجه به آنها برای جلوگيری از اشکالات گوناگون مانند: خلط در مفاهيم گرفتاری در دام ارزشهای بیگانه و درگيری در مشاجرت غیر ضروری لازم است نمونه ای از اين اصطلاحات واحد همسايگی است که در حوزه معماری و شهرسازی غرب با قدمتی نزديک به صد سال تعريف روشنی یافته و می تواند در قالب نمودار تصويری بیاید اما بر خلاف آن اين اصطلاح در کشور ما تازه وارد دو فاقد مفهومی روشن و آشناست


چکیده مقاله ۸

مقايسه هزینه های جابجایی و یا درجاسازی خرمشهر | سید حسن میری

در ميان شهرهای آسیب ديده از جنگ تحميلی ايران و عراق ،خرمشهر از ويژگيهای عمده برخوردار است اين ويژگیها ناظر بر مقاومت طولانی و قهرمانانه مردم در مقابل دشمن،درگيری در نبردی سنگين و طولانی که نهايتا منجر به آزادی شهر شد و بالاخره آسيب دطدگی شهر از تخريب وسیع و سبعانه دشمن در طول اشغال می باشد. مقاله حاضر با درنظر گرفتن اين ويژگیها، پيشنهاد و جنجالی نوسازی شهر در مکان جدید را مورد بررسی قرار می دهد و ادعای نقرون به صرفه بودن اين پيشنهاد را به زیر سوال می برد.
 
 

منبع: فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 27 دی 1392

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا