تأليفاتکتابمعرفی کتاب

مسابقات معماری و شهرسازی

انتشار کتاب مسابقات معماری و شهرسازی ؛ تجارب جهانی، الزامات و توصیه ها

گردآورنده: فاطمه تاجیک
مترجمین: امیرعباس ابوطالبی، زهرا بلادر، نگار پیامی، علی خدادادی، مهدی خسروی، دینا درگاهی، اسماعیل رادگهر، نسیم زندی، سید منوچهر سید مرتضوی، مرجان شاهرخیان، شاهین شهریاری، الهام کاظمی نیا، میثم معصومی، پریسا مقدم، ناهید موتمنی، مهدیه مهدی نژاد

ناشر: توسعه ایران
تاریخ انتشار: تابستان ۱۳۹۷
تیراژ: ۵۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۳۱۲
قیمت: ۵۰/۰۰۰ تومان
این کتاب تحت حمایت مادی و معنوی “دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی” منتشر گردیده است.


 

سخن نخست کتاب مسابقات معماری و شهرسازی ؛ تجارب جهانی، الزامات و توصیه ها

در پس بسیاری از بناهایی که گرامی داشته می‌شوند، رقابتی سالم در انتخاب آنها برگزار شده است. باور دارم مسابقات باعث برانگیخته شدن ایده‌های ناب شده و موجب می‌شود بستری مناسب برای خلق بهترین‌ها فراهم گردد.
مسابقات معماری و شهرسازی فعالیتی گروهی و جمعی گاه با مشارکت صدها نفر است که حاکمیت قواعد و قوانین بازی، سازماندهی، راهبری صحیح و بی‌عیب و نقص آنها هم از نقطه نظر برخورداری از بهترین و کارآمدترین نتیجه و هم از زاویه پایبندی به قانون و رفتار عادلانه در رعایت حقوق طرفین ذینفع و درگیر در رقابت و امکان پاسخگویی آتی به نتایج اعلام شده از بیشترین اهمیت برخوردار است.

ادامه مطلب
مجله علمی پژوهشی مطالعات معماری ایران شماره 2

هدف در مسابقات معماری

در این مسابقات، شرکت‌کنندگان ضمن آن‌که هدف بنیادین خود را مستقیما بر قلب مسئله معماری یعنی ایده‌های محوری آن متمرکز می‌کنند، توان الهام‌بخشی شگرفی برای اثرگذاری بر سرنوشت یک پروژه را در اختیار کارفرما قرارداده و هم‌زمان بخش‌ها و گروه‌های مختلفی از جامعه حرفه‌ای و افکار عمومی را نیز درگیر خود می‌نمایند.
از این روی مسابقات معماری شاید از جمله کارآمدترین روش‌ها برای اخذ تضمین‌هایی اطمینان بخش برای دست‌یابی به طرحی خلاقانه، سنجیده و همه سونگر در سرنوشت یک پروژه باشند. نمی‌توان پنهان کرد که مسابقات معماری و شهرسازی زمانی کارکرد درست خود را نشان خواهند داد که اصول بنیادین برگزاری مسابقات با حساسیت دنبال گردد. تعریف درست مسئله، تبیین صحیح مبانی و معیارها، انتخاب و سازماندهی شایسته گروه‌های برگزاری و داوری، اعلان و تفهیم روشن درخواست‌ها، انجام داوری عادلانه، اقدام به هنگام برای عمل به تعهدات و … بخش‌هایی از این حساسیت‌ها به شمار می‌روند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 18 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا