تأليفاتدو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدارمجلاتمقالات

دو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدار (۲-۱)

دو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدار دوره ۱ شماره ۲ زمستان ۱۳۹۲

فهرست مقالات در  دو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدار دوره ۱ شماره ۲

۱- بررسی مؤلفه های سنجش زیبایی در پیاده راه های شهری مطالعه موردی: پیاده راه ۱۷ شهریور | سینا رزاقی اصل؛ گلشن خلاقی؛ سارا شهبازی
 
۲- تبیین شاخص های مؤثر بر افزایش قابلیت پیاده مداری به منظور ارتقای پایداری اجتماعی در محلات (محله چیذر) | مریم محمدی؛ امیرحسین خلوصی
 
۳- نقش بام و نماهای سبز از منظر پدافند غیرعامل نمونه‌ موردی: نقش بدنه‌های سبز در شهر تهران | سید محمد مهدی صفوی
 
۴ – بررسی رفتار حرارتی نماهای دوپوسته در اقلیم شهر تهران | عبدالحمید قنبران؛ امین حسین پور
 
۵ – تحول در آموزش معماری در تعامل دوسویه با تاریخ و فناوری | محمد‎جواد مهدوی‎نژاد؛ فهیمه یاری؛ قامت پرویزی؛ صهیب دهقانی
 
۶- معیارهای طراحی محله پایدار با تاکید بر ارزش‌های زیست محیطی | رضا نوروزی؛ هومن بهمن‌پور
 
 

 

 

چکیده مقاله ۱ دو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدار (۲-۱)

بررسی مؤلفه های سنجش زیبایی در پیاده راه های شهری مطالعه موردی: پیاده راه ۱۷ شهریور | سینا رزاقی اصل؛ گلشن خلاقی؛ سارا شهبازی

 
زیبایی و نحوه ادراک آن، از جمله مساﺋلی است که در عین دارا بودن معیارهایی ثابت، بسته به زمان و مکان، به گونه‌های متفاوتی ادراک می­شود. مقاله حاضر به بررسی و ارزیابی مؤلفه­ های سنجش زیبایی در فضای شهری (پیاده ­راه)­ انجام شده ­است.
 

چکیده مقاله ۲ دو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدار (۲-۱)

تبیین شاخص های مؤثر بر افزایش قابلیت پیاده مداری به منظور ارتقای پایداری اجتماعی در محلات (محله چیذر) | مریم محمدی؛ امیرحسین خلوصی

بررسی انواع الگوهای توسعه­ محلی نشان می­دهد، قابلیت پیاده­ مداری به­ عنوان موضوعی محوری در این الگوها (مانند توسعه پایدارمحلی، نوشهرگرایی، رشد هوشمند و توسعه مبتنی بر حمل ­و­نقل همگانی) مورد تأکید است. توجه به این موضوع درکنار تبعات فردی (سلامت فیزیکی و روانی)، تبعات اجتماعی را نیز در بردارد که به ارتقای حیات مدنی و اجتماعی و از این رهگذر به پایداری اجتماعی محلات منجر می­شود. 
 
از جمله اقداماتی که در حوزه معماری و شهرسازی با رویکرد پدافند غیرعامل می‌توان انجام داد، بهره‌گیری از فضا‌های موجود در نما و بام ساختمان‌ها، جهت اعمال برخی تمهیدات پدافندی غیرعامل است. بام سبز که بام ­باغ، بام گیاهی و بام زیستی نیز نامیده می‌شود، یک بستر مهندسی­ساز است که رشد گیاه را در بام و نما میسر می‌سازد و دارای محاسن گوناگون است.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 13 بهار 1390 (1)

چکیده مقاله ۴ دو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدار (۲-۱)

بررسی رفتار حرارتی نماهای دوپوسته در اقلیم شهر تهران | عبدالحمید قنبران؛ امین حسین پور

پوسته ساختمان به عنوان جداکننده فضای داخلی و محیط خارجی، نقش مهمی در رفتار حرارتی ساختمان دارد. این بخش از ساختمان به­ عنوان مهم‌ترین منبع دریافت نور و انرژی خورشیدی، بر گرمایش و سرمایش، تهویه تعمدی و ناخواسته، کنترل نوفه های صوتی، کیفیت طراحی و اجرا و ابعاد زیبایی شناسی، تأثیر قابل توجهی در مقایسه با سایر اجزای ساختمان دارد.ایده­های نوین طراحی، به پوسته ساختمان به عنوان حائلی که موجب ایجاد تعادل بین فضای داخلی و محیط خارجی ساختمان می­گردد، نگاه می­کند.یکی از این ایده­ها استفاده از نماهای دوپوسته  است.
 

معماری به عنوان هنر، همچون علم در بستر تاریخی خود چون یک ارگانیسم زنده دائما در حال تغییر و تحول است و در یک سیر دیالکتیکی قرار دارد. تعامل میان فناوری و تاریخ از موضوعات بسیار مهم در دست‎یابی به یک معماری کارآمد و پیشرفته در هر عصر و زمانی است، مفهومی که ریشه در آموزه‎های معماری سنتی ایرانی دارد. آموزش مبتنی بر سیستم استاد ـ شاگردی در دوران گذشته هم‌قدم با روح زمان در هر دوره‌ تاریخی و سبک معماری، عامل ترویج اصول و مبانی معماری آن دوره ‌است.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی 26

چکیده مقاله ۶

معیارهای طراحی محله پایدار با تاکید بر ارزش‌های زیست محیطی | رضا نوروزی؛ هومن بهمن‌پور

 
کاربرد مفاهیم پایداری و اهداف توسعه پایدار در جهت کاهش اتلاف انرژی و آلودگی محیط زیست در معماری، منجر به پیدایش مبحثی به نام «معماری پایدار» گردیده و طی دهه‌های اخیر، توسعه پایدار به طور فزاینده‌ای به یک عنصر مهم در برنامه‌ریزی مناطق شهری تبدیل شده است. ظاهرا توجه توسعه پایدار بیشتر معطوف به شهرهاست و توسعه محله به دلایلی کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ با این حال اگر قطعات شهر‌ها (مؤلفه‌هایی مانند محله) فاقد معیار پایداری باشد، شهرها را نمی‌توان پایدار در نظر گرفت.
 
 

دریافت کامل مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − شش =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا