تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهرمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۲۵ (۳)

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۲۵ زمستان ۱۳۹۷

فهرست مقالات در فصلنامه آرمانشهر شماره ۲۵ بخش (۳)

۱۷- تأثیر پیکربندی فضایی خوابگاه‌های دانشجویی بر ترجیحات فضایی دانشجویان | محمد تقی نظرپور؛ احمد حیدری؛ مرضیه سلیمی
 
۱۸- بازخوانی هندسه عناصر کالبدی یخچال‌های کرمان | نوشین نظریه؛ نیما ولی‌بیگ؛ شهریار ناسخیان
 
۱۹- بررسی تطبیقی تأثیر فرهنگ بر ورودی خانه‌های قاجاری گیلان و مازندران | حسنا ورمقانی؛ حسین سلطان‌زاده؛ سید عطااله طاهایی
 
۲۰- واکاوی ابعاد کیفیت محیط شهری مؤثر بر سطح سلامت روانی شهروندان، مورد مطالعاتی: محله‌های بهار و انقلاب اسلامی شهر سبزوار | علی اصغر آبرون؛ فریبا قرایی؛ مریم طباطبائیان
 
۲۱ – اولویت‌های قابلیت پیاده‌محوری در خیابان‌های شهری، مورد مطالعاتی: مقایسه تطبیقی خیابان‌های شش‌گانه بافت مرکزی شهر همدان | شیما اسلام‌پور؛ حسن سجادزاده
 
۲۲- شباهت‌های ادراک شناختی بزرگسالان بر مبنای جنسیت | فاطمه بی‌نیاز؛ تکتم حنایی
 
۲۳- ارزیابی عوامل حس تعلق به مکان در بهبود کیفیت زندگی ساکنان خانه سالمندان | عباس ذکری؛ سمانه جمالزاده
 
۲۴- تدوین چارچوب طراحی شهری برای مرکز شهر قم با رویکرد افزایش خوانایی و تصورپذیری | ملیحه معماریان؛ بهادر زمانی
 

امروزه دانشگاه‌ها نقش کلیدی در رشد و شکوفایی جامعه ایفا کرده، به همین دلیل بسیاری از جوامع برای گسترش کمی و کیفی مراکز آموزش عالی، قدم‌های حساب شده‌ای برداشته‌اند. یکی از مسائلی که برای توسعه این مراکز مهم است، اهمیت رفاه و مهم‌تر از همه، ارائه مسکن برای دانشجویان (خوابگاه‌ها) می‌باشد. از این‌رو مطالعات فراوانی برای ارزیابی رضایت‌مندی دانشجویان، صورت گرفته است. 
 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 21 (2)

چکیده مقاله ۱۸ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۲۵ (۳)

بازخوانی هندسه عناصر کالبدی یخچال‌های کرمان | نوشین نظریه؛ نیما ولی‌بیگ؛ شهریار ناسخیان

 
ساکنین مناطق گرم‌وخشک در تقابل با تابستان‌های سوزان به راه‌حلی رسیدند تا نوشیدن آب سرد و گوارا و نیز استفاده از یخ برای نگهداشت طولانی مواد غذایی را ممکن ساخت. این راه‌حل یخچال بود که با بهره‌گیری از دمای پایین در آستانه یخبندان شب‌های زمستانی، یخ می‌ساخت. ابعاد، اندازه، جهت و محل قرارگیری اجزای یخچال‌ها بر روی فرم نهایی آن‌ها به‌طور مستقیم تأثیرگذار است.
 
ورودی هر خانه به مثابه راه ارتباطی عرصه بیرونی و داخلی، بیان‌کننده خصوصیات فرهنگی ساکنان و نوع باورهای آن‌ها به محرمیت و حجاب است. هم‌چنین میزان و شیوه ارتباطات اجتماعی آنان را مشخص می‌کند. اگرچه به‌نظر می‌رسد خانه‌های قاجاری گیلان و مازندران، و به تبع آن، ورودی خانه‌ها – به سبب تشابه اقلیمی- با یکدیگر شباهت بسیار دارند.
 
 
 
سازمان بهداشت جهانی، محیط را بر سلامت روانی افراد تأثیرگذار می‌داند. نادیده انگاری جنبه‌های تأثیرگذار محیط ساخته شده بر سلامت روانی شهروندان، سبب شکل‌گیری مسائل مختلف روحی و روانی برای آنان شده است. وجود استرس، پرخاشگری، زودرنجی، افسردگی، بی‌حوصلگی و شکایات جسمانی نتایج چنین شرایطی است. 
 

امروزه توسعه کالبدی شهرها، حجم زیاد ترافیک، آلودگی محیط‌زیست و کاهش سطح سلامت عمومی شهروندان، از پیامدهای رویکرد اتومبیل‌محور در شهرهای معاصر می‌باشد که با ورود خودروها به عرصه‌های مختلف شهری، شاهد تداخل حرکت سواره و پیاده و در پی آن عدم توجه به پیاده‌روها و نادیده گرفتن تأثیر پیاده‌روی بر سلامت افراد می‌باشد.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 6 (1)

 

ادراک فضای شهری، اولین گام در جهت برقراری ارتباط فرد با محیط است و این شناخت، سبب شکل‌گیری تصویر ذهنی و در نتیجه آن نقشه شناختی از فضا می‌شود که جنسیت، گروه سنی و آشنایی با محیط تأثیر به‌سزایی در این فرآیند دارند. هدف از این مقاله شناخت شباهت‌های ادراک شناختی بزرگسالان بر مبنای جنسیت می‌باشد و به‌طور کلی از روش کیفی- تحلیلی برای انجام پژوهش استفاده شده است. 
 

دریافت کامل مقاله  


چکیده مقاله ۲۳

ارزیابی عوامل حس تعلق به مکان در بهبود کیفیت زندگی ساکنان خانه سالمندان | عباس ذکری؛ سمانه جمالزاده

بدون شک افزایش جمعیت سالمندان یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی در قرن بیست و یکم به‌شمار می‌رود و این چالش مهم مسئولان را بر آن می‌دارد که به کیفیت زندگی این افراد در خانه سالمندان که اغلب مورد غفلت واقع می‌شوند اهمیت بیشتری دهند. وقتی سکونت در سرای سالمندان ضرورت یابد، سالمند اغلب احساس طرد شدن و جدایی می‌کند.
 
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۲۴

تدوین چارچوب طراحی شهری برای مرکز شهر قم با رویکرد افزایش خوانایی و تصورپذیری | ملیحه معماریان؛ بهادر زمانی

رشد جمعیت و تأثیر آن بر شهرنشینی و شهرسازی تغییر شکل بافت‌های سنتی را سرعتی فزاینده و به دور از سیر رشد طبیعی آن‌ها بخشیده است. مراکز شهرها به‌عنوان قطب‌های اقتصادی، اجتماعی شهرها، به‌صورت مداوم، به‌واسطه ساخت و سازهای جدید، دستخوش تغییر قرار می‌گیرد و سرعت آهنگ این تغییرات سبب می‌شود ساختار شهرها و سازمان کالبدی آن‌ها از نظم پاسخگو و هویتمندی تبعیت نکرده و میزان تصورپذیری شهر نزد مردم تا حد زیادی کاهش یابد.

 

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 36 آذر 1394

دریافت کامل مقاله


منبع: فصلنامه علمی پژوهشی آرمانشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هفت =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا