تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهرمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۵ (۱)

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۵ زمستان ۱۳۹۴

فهرست مقالات در فصلنامه آرمانشهر شماره ۱۵ بخش (۱)

۱- بررسی نحوه کیفیت ورود فناوری در تاریخ معماری مدرن | الهام پرویزی؛ محمدجواد مهدوی نژاد؛ محمدرضا بمانیان
 
۲- مزایای پیش ساخته سازی در مقایسه با ساخت و ساز متعارف | علیرضا تقدیری؛ سارا قنبرزاده قمی
 
۳- معیارهای پدافند غیرعامل در طراحی معماری ساختمان های جمعی شهری | سیدبهشید حسینی؛ محسن کاملی
 
۴ -نشانه شناسی فضای نمایش تعزیه | جمال الدین سهیلی؛ نفیسه مهاجرپور
 
۵ – تأثیر طراحی معماری در بازی نور طبیعی در خانه های سنتی ایران | منصوره طاهباز؛ شهربانو جلیلیان؛ فاطمه موسوی؛ مرضیه کاظم زاده
 
۶- بررسی کیفیت پل های عابر پیاده منطقه ۳ شهر تبریز | رحمت محمدزاده
 
۷- از عملکردگرایی تک بُعدی تا مکان گرایی چندظرفیتی | کریم مردمی؛ بهبود زندآوه
 
۸- نقش ساختارهای فضایی دوقطبی در ارتقاء تعامل پذیری و حس مکان(مورد پژوهی در مجموعه های آئینی و شهری) | زینب مشهور؛ محمد باقری
 

 

 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۵

پس از انقلاب صنعتی، فناوری به عنوان ابزاری نیرومند و رو به رشد در دست معماران و مهندسان، ایده ها و تفکرات آن ها را بیشتر به واقعیت نزدیک کرد. توسعه این امر تا جایی پیش رفت که ظهور “های تک” فناوری را به غایت معماری تبدیل نمود. در مقابل، ذات طبیع تستیز فناوری طرفداران محیط زیست را به شدت نگران کرد و منجر به شک لگیری گرایشات جدیدی شد.
 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۵

مزایای پیش ساخته سازی در مقایسه با ساخت و ساز متعارف | علیرضا تقدیری؛ سارا قنبرزاده قمی

پیشرفت های گسترده در صنایع گوناگون و مزایای حاصل از آ نها به ندرت در صنعت ساختمان دیده می شود. در این مقاله، جایگزین سازی ساختمان سازی متداول و فعالیت های دستی در کارگاه با سیستم های ساختمانی پیش ساخته در اغلب مراحل و فرآیندهای ساختمان سازی به عنوان پاسخی به این کاستی معرفی می شود. امکان استفاده، مزایا، معایب، جنبه های اقتصادی، الگوهای مؤثر، موانع و توسعه پیش ساختگی در صنعت ساختمان سازی مورد بحث قرار گرفته است و به منظور مقایسه این موارد، پرسشنامه ای به دست اندرکاران صنعت ساختمان در شهر تهران و شهرهای جدید پردیس و پرند ارائه شده است.
 
 

چکیده مقاله ۳ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۵

معیارهای پدافند غیرعامل در طراحی معماری ساختمان های جمعی شهری | سیدبهشید حسینی؛ محسن کاملی

ملاحظات دفاعی و نظامی از مهم ترین عوامل مؤثر در شکل گیری هرگونه سکونتگاه انسانی در طول تاریخ است و گستردگی پدیده شوم جنگ در طول تاریخ به حدی است که هیچ نقطه سکونتی بر روی کره زمین مصون از آن نبوده است. از اینرو آرامش کنونی به معنای تداوم دائمی آن نبوده و اهمیت حفظ و تقویت آمادگی دفاعی در تمامی ابعاد و از جمله در زمینه پدافند غیرعامل، فرآیندی پیوسته، توسعه پذیر و کاملاً بدیهی است.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 41
 

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۵

نشانه شناسی فضای نمایش تعزیه | جمال الدین سهیلی؛ نفیسه مهاجرپور

امروزه بحث در مورد نشانه شناسی به یکی از دغدغه های مهم حرفه مندان و نظری هپردازان پیرامون مباحث شهری، معماری و هنری تبدیل شده است. با توجه به این که در عصر حاضر، بعد اجتماعی این علم مورد توجه نظریه پردازان قرار گرفته است. لذا این پژوهش درصدد تحلیل نشانه شناسانه فضای شبیه خوانی های ایرانی به عنوان هنری که هم به لحاظ اجتماعی و هم به لحاظ فرهنگی از دیرباز مورد توجه بوده و امروزه رو به کمرنگ شدن می رود پرداخته و از این طریق سعی در بازشناسی و پی بردن به مفاهیم نشانه شناسانه موجود در کالبد اینگونه نمایش ها را دارد.

چکیده مقاله ۵ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۵

تأثیر طراحی معماری در بازی نور طبیعی در خانه های سنتی ایران | منصوره طاهباز؛ شهربانو جلیلیان؛ فاطمه موسوی؛ مرضیه کاظم زاده

در معماری سنتی ایران، نور طبیعی که به عنوان تنها منبع روشنایی روز بود، به تأمین روشنایی محدود نشده و از نظر کیفیت بصری و زیبایی فضا نیز مورد توجه معماران بوده است. یکی از نمونه های خوب بازی نورپردازی طبیعی در معماری ایرانی را می توان در خانه های سنتی با فضاهای متفاوت آن یافت. وجود بازشوهای متنوع دیواری و سقفی در این نوع معماری شاهد این ادعاست.
 
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری 33

چکیده مقاله ۶

مقاله حاضر درصدد بررسی کیفیت پل های عابر پیاده منطقه ۳ شهر تبریز می باشد. این مقاله به روش پیمایشی و از نوع توصیفی- مقطعی انجام گرفت. ۱۴۴ نفر از عابرین پیاده به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای مشتمل بر ۶ سؤال از مشخصات فردی- اجتماعی و ۲۸ سؤال )با چهار هدف ویژه( از کیفیت پل‌های عابرپیاده بر اساس طیف لیکرت بود. جهت بررسی رابطه بین برخی از مشخصات جمعیتی و نمرات پاسخ گویان از آزمون  X۲ استفاده شد.
 

دریافت کامل مقاله  


چکیده مقاله ۷

از عملکردگرایی تک بُعدی تا مکان گرایی چندظرفیتی | کریم مردمی؛ بهبود زندآوه

نگاهی تحلیلی به ادبیات معماری مدرن نشان می دهد که جبرنگری در ابعاد مختلف به خصوص رابطه فرم و عملکرد برخواسته از تعریفی محدود از انسان و نیازهای انسانی است. این پژوهش با بهره گیری از مطالعات اسنادی و کتابخانه ای با روش تحلیلی- استنتاجی و با هدف واکاوی مفهوم عملکرد در مقابل شعار فرم تابع عملکرد است؛ مطرح می شود و مسأله مورد بحث این است که مفهوم عملکرد چه نسبتی با نیاز سنجی انسان دارد؟
 
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 17 (2)

چکیده مقاله ۸

در دهه های اخیر ابعاد انسانی و کیفیت اجتماعی مکان مورد توجه برنام هریزان و طراحان قرار گرفته است؛ اما ارتباط میان فضاهای جمعی مختلف کمتر بررسی شده است. در این مقاله با بررسی ارتباط متقابل فضاهای جمعی در تعامل پذیری و تقویت حس مکان، ابتدا با اشاره به روند نزولی حس مکان و تعامل گریزی در فضاهای جمعی معاصر، اهمیت موضوع بر اساس نظریه های زبانشناسی و روانشناسی محیط تبیین شده است.
 

دریافت کامل مقاله


منبع: فصلنامه علمی پژوهشی آرمانشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا