تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهرمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۳ (۳)

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۳ زمستان ۱۳۹۳

فهرست مقالات در فصلنامه آرمانشهر شماره ۱۳ بخش (۳)

۱۷- موضوعات مرزی در رویکرد فرارشته ای به طراحی محیطی در ایران از دیدگاه اساتید | سینا رزاقی اصل
 
۱۸- سنجش ارزشهای محیطی فضاهای عمومی شهری با استفاده از روشهای انتخاب تجربی و ارزیابی مشروط، نمونه موردی: مجموعه پارک کوهستانی صفه شهر اصفهان | نرگس سلطانی؛ نجمه سادات مصطفوی؛ سحر امانی کلاریجانی
 
۱۹- روش شناسی بازخوانی نظام معانی محیطی در بافت های تاریخی، نمونه موردی: محله صیقلان رشت | علی کاظمی
 
۲۰ – ارزیابی روش های سنجش عدالت فضایی در توزیع کاربری اراضی شهری، نمونه موردی: شهر قزوین | بهرام امین زاده؛ مینا روشن
 
۲۱ – بررسی میزان رضایتمندی سکونتی در محله سهیل تهران | مهدی حاجی حسینی؛ پویان شهابیان
 
۲۲- سنجش اصول رویکرد نوشهرسازی و ارائه راهکارهای مداخله در مقیاس واحدهای همسایگی، نمونه موردی: محله شهرک ساحلی بابلسر | احمد خلیلی؛ احسان حیدرزاده؛ سعید صداقت نیا
 
۲۳- بررسی نحوه ایجاد کمربند سبز و تأثیر آن در هدایت و کنترل رشد شهری حریم تهران | هاشم داداش پور؛ محمد جوادی؛ مجتبی رفیعیان
 
۲۴- ارزیابی و کاربرد الگوریتم ژنتیک در مکان یابی مراکز خرید با شرایط رقابتی | سعید رشیدی؛ محمد طالعی؛ احید نعیمی
 

 

چکیده مقاله ۱۷ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۳ (۳)

موضوعات مرزی در رویکرد فرارشته ای به طراحی محیطی در ایران از دیدگاه اساتید | سینا رزاقی اصل

امروزه از مقیاس طراحی اشیاء و مبلمان گرفته تا طراحی منطقه ای و شهری، در داخل طراحی محیطی جای می گیرند. طراحان محیطی اعم از معماران، معماران منظر، برنامه ریزان و طراحان شهری، با مقولات و موضوعاتی فرا رشته خودشان ارتباط دارند. این مقولات که در حوزه ها و زمینه های تخصصی سایر علوم و فنون جای میگیرند، از اهمیت بسیار زیادی در رشد و توسعه مرزهای دانش و فناوری در سطح کشور برخوردارند.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 19 (2)

چکیده مقاله ۱۸ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۳ (۳)

سنجش ارزشهای محیطی فضاهای عمومی شهری با استفاده از روشهای انتخاب تجربی و ارزیابی مشروط، نمونه موردی: مجموعه پارک کوهستانی صفه شهر اصفهان | نرگس سلطانی؛ نجمه سادات مصطفوی؛ سحر امانی کلاریجانی

رشد سریع شهرها و توسعه کالبدی آن موجبات بروز بحران های مختلف در زندگی شهری نظیر مشکلات محیطی و نزول کیفیت محیط را حاصل می آورد. به دنبال این امر لزوم توجه به مفهوم کیفیت و ارتقاء آن در محیط های شهری در کنار توجه به مسائل کمی بیشتر احساس شد. توجه به ارزش های فرهنگی، اجتماعی، معیشتی و هویتی شهروندان و معیارهای زیباشناختی شهری که اصلی ترین معیارها برای بالا بردن کیفیت یک محیط شهری به خصوص فضاهای شهری که هسته های اصلی و هویتی شهر هستند و توجه به منافع مشترک شهروندان، علاوه بر نتایج مثبت روانی که به دنبال دارد، رضایتمندی شهروندان از فضای شهری و حضور بیشتر در فضا را تشویق م یکند.
 
 

چکیده مقاله ۱۹ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۳ (۳)

روش شناسی بازخوانی نظام معانی محیطی در بافت های تاریخی، نمونه موردی: محله صیقلان رشت | علی کاظمی

رویکرد به شناخت معنی در محیط ساخته شده به ویژه در گونه های خاصی از آن نظیر بافت های تاریخی امروزه اغلب مورد توجه بوده و در مطالعات متعددی مورد بحث و تأکید قرار گرفته است. در این بین، بازشناسی معانی محیطی تاریخی این بافت ها )دوره های گذشته و زمان تکوین آن ها(، از این حیث که می تواند موجب شناخت صحیح تر زمینه شکل گیری محیط ها، ارزیابی درست تغییرات و تحولات پدید آمده در گذر زمان و لذا درک مناسب دلایل وجود تفاوت های احتمالی در معانی محیط شود، ضرورت و اهمیت خاصی دارد. 
 
 

چکیده مقاله ۲۰ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۳ (۳)

ارزیابی روش های سنجش عدالت فضایی در توزیع کاربری اراضی شهری، نمونه موردی: شهر قزوین | بهرام امین زاده؛ مینا روشن

با وجود آنکه لزوم تجلی توزیع متعادل یا به عبارتی عدالت در توزیع خدمات شهری امری پذیرفته شده است اما چگونگی سنجش و ارزیابی شرایط برقراری آن در شهر همچنان مورد سؤال است. در مقاله حاضر، با هدف تحلیل و مقایسه روش های ارزیابی توزیع عادلانه خدمات شهری، ضمن شناسایی سه روش فرصت های تجمعی، رقابت در دسترسی به فرصت ها و رتبه مکان به عنوان روش های کارآمد در این زمینه، کاربست آن ها بر روی دو نوع از خدمات یک نمونه موردی واقع در شهر قزوین به صورت تطبیقی و مقایسه ای، مورد ارزیابی واقع شده است.
 

چکیده مقاله ۲۱ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۱۳ (۳)

بررسی میزان رضایتمندی سکونتی در محله سهیل تهران | مهدی حاجی حسینی؛ پویان شهابیان

یکی از علل وجودی علم شهرسازی ارتقای کیفیت زندگی شهروندان می باشد. امروزه به دلیل گسترش ارتباطات، جامعه شهری با دیگر فرهنگ ها آشنا شده و در نتیجه در سطح نگرش مردم تغییر به وجود آمده است. این تغییرات در فرهنگی شهروندان متجلی شده است. به نظر می رسد همین » تغییر در نیازها « و مد زندگی جامعه نمود پیدا کرده و به صورت امر در میزان رضایت ساکنان از محل زندگی خود تأثیرگذار بوده و باعث ایجاد نگرش های متفاوت در حوزه کیفیت محیط شده است.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 11 (3)

چکیده مقاله ۲۲

سنجش اصول رویکرد نوشهرسازی و ارائه راهکارهای مداخله در مقیاس واحدهای همسایگی، نمونه موردی: محله شهرک ساحلی بابلسر | احمد خلیلی؛ احسان حیدرزاده؛ سعید صداقت نیا

دستیابی به توسعه پایدار هدف نهایی توسعه محله های شهری می باشد. از جمله شاخص های مرتبط با پایداری محله ها می توان به شاخص های رویکرد نوشهرسازی اشاره کرد. ارائه یک روش تحلیلی مناسب برای سنجش نوشهرسازی در محله و ارائه راهکارهای مداخله مبتنی بر این رویکرد، تا به حال کمتر موضوع بحث قرار گرفته است. 
 

دریافت کامل مقاله  


چکیده مقاله ۲۳

بررسی نحوه ایجاد کمربند سبز و تأثیر آن در هدایت و کنترل رشد شهری حریم تهران | هاشم داداش پور؛ محمد جوادی؛ مجتبی رفیعیان

عدم توان پاسخگویی محیط شهری به مسائل ناشی از تحولات شتابان شهرنشینی، موجب شده تا حریم کلان شهر تهران دائماً در معرض هجوم کاربری های شهری قرار گیرد. جمعیت سکونتگاه های حریم شهر در فاصله سال های ۱۳۶۵ تا۱۳۸۵ ، حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافته در حالی که جمعیت تهران در این فاصله زمانی حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۲۴

ارزیابی و کاربرد الگوریتم ژنتیک در مکان یابی مراکز خرید با شرایط رقابتی | سعید رشیدی؛ محمد طالعی؛ احید نعیمی

بسیاری از مسائل در جهان واقعی متأثر از پارامترها و اهداف گوناگونی می باشند. با توجه به گسترش روزافزون جمعیت شهرها، ارائه خدمات شهری مناسب به شهروندان اهمیت بالایی پیدا می کند. این تحقیق به مکانی‏یابی بهینه خدمات شهری و به ویژه مراکز خرید می پردازد و عوامل متعددی را مورد توجه قرار می دهد. با تعریف اهداف مختلف مؤثر بر مکان‏یابی، نیازمند استفاده از روش های چندهدفه برای حل مسئله هستیم.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله علمی پژوهش در عمران، معماری و شهرسازی 17

منبع: فصلنامه علمی پژوهشی آرمانشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + ده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا