تأليفاتکتابمعرفی کتاب

طراحی معمارانه برای سلامت ذهنی و رفتاری

انتشار کتاب طراحی معمارانه برای سلامت ذهنی و رفتاری

نویسندگان: ماردل مک کاسکی شپلی، سمیرا پاشا

مترجمان: دکتر نوید خداپرست، نسترن رضوی

ناشر: انتشارات دانشگاه پارس

تاریخ انتشار: اول ۱۳۹۷

شمارگان: ۱۰۰۰ جلد

قیمت: ۴۵/۰۰۰ تومان


 

مقـدمه کتـاب طراحی معمارانه برای سلامت ذهنی و رفتاری

در ایالات متحده تقریبا ۵۵ درصد از افراد از اختلالات رفتاری و ۸۸ درصد ازاختلالات ذهنی و فیزیکی به سبب اعتیاد رنج می ‏برند و به امکانات مناسب، دسترسی ندارند (اس ای ام اچ اس ای، ۲۰۱۵). کاستی‌های جهانی در کانادا، استرالیا، اروپای غربی، انگلستان و کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است. در حال حاضر به امکاناتی برای کودکان و بزرگسالان در بخش‌های بستری، درمان سرپایی و اورژانس نیاز داریم. بسیاری از تسهیلات موجود برای تأمین سلامت ذهن و رفتاری، پایین‌تر از حد استاندارد است. چنین محیط‌هایی، فرایند درمان را با مشکل مواجه ساخته و به فعالیت‌ های کارکنان و بیماران، آسیب زده است. متأسفانه اغلب فضاهای درمانی در بخش سلامت ذهنی بیماران بستری و سرپایی، سبب تضعیف روحیه بیماران شده است.

توجه به طراحی تخصصی

تحقیقات نشان می‏ دهد بسیاری از افراد در طول زندگی، مدتی را در بیمارستان سپری می‏ کنند. با توجه به این نکته، کارشناسان طراحی فضاهای عمومی از رویکردهای مبتنی بر تحقیق استفاده کرده ‏اند تا سطح کیفیت را درمحیط‌ های بیمارستانی، در سی سال گذشته بالا برود؛ هرچند، امکانات سلامت ذهنی و رفتاری از توجه ی اندکی برخوردار بوده است. مطالعات در سال ۲۰۱۳ پس از بررسی بیش از ۳۰۰ نشریه و تحقیقات متمرکز بر محیط‏ های سلامت رفتاری نشان می‏ دهد که توجه به طراحی تخصصی، بسیار محدود و نامناسب بوده است (شپلی و پاشا، ۲۰۱۳).

عدم تونایی در فراهم آوردن تسهیلات روان‏پزشکی

نبایستی برای یافتن دلایل کم‏ توجهی به چنین محیط ‏ها‌یی، بسیار به دور بنگریم. یکی از دلایل بارز، کمبود بودجه برای ساخت‏ و‏ساز بخش‌های بستری بیماران و فراهم آوردن تسهیلات روان‏پزشکی است. همچنین تنفر از بیماری‌های رفتاری و ذهنی بیش از سایر بیماری‏ ها است؛ برای مثال مردم، بیماران سرطانی یا دارای ناراحتی قلبی را بیشتر و راحت‎‏تر می‏ پذیرند تا افرادی که شیزوفرنی یا اختلال دوقطبی و افسردگی دارند.

سلامت ذهنی، هنوز مخفی و پنهان است؛ چه بسا بیماران ذهنی به سبب شرایط سلامتی‏ شان ممکن است به جای همدردی، سرزنش شوند. در نتیجه این افراد نسبت به مبتلایان به سایر بیماری‏ها کم‌تر مورد توجه واقع می‏ شوند. آگاهی درباره اهمیت تحقیق برای طراحی چنین محیط‏ هایی، افزون بر نیاز بیماران، برای آسایش و رفاه عموم نیز، مهم و حیاتی است.

ادامه مطلب
انگاره های معمارانه منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هشت =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا