تأليفاتکتابمعرفی کتاب

رویداد، رفتار شهری و معماری

انتشار کتاب رویداد، رفتارشهری و معماری

نویسندگان: دکتر ندا ضیابخش؛ استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ، مهندس سید کامران سیدی گرفمی ، کارشناس ارشد مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
ناشر: سید کامران سیدی گرفمی
تاریخ انتشار: بهمن ۱۳۹۷
شمارگان: ۱۰۰۰ جلد
قیمت: ۲۶/۰۰۰ تومان


 

پیشگفتار کتاب رویداد، رفتارشهری و معماری

نوشتن در مورد شهر، در واقع نوشتن در مورد فرهنگی گره‌خورده با هر خانواده ایرانی است که در پی آن خاطرات بسیاری را به همراه خود دارد. در حالی‌که ما هر روزه با شهر در ارتباط هستیم، برخی از رویدادهای آن همواره در ذهن ماندگارتر و جاودانه‌تر جلوه‌گر می‌شود. تأثیر رویداد سوگواری به خصوص سوگواری حسینی در شهر که هنوز بعد از چهارده قرن به‌عنوان بزرگ‌ترین همایش سوگواری بشری در ذهنمان نقش بسته و تمام ایرانیان از هر قشر و گروهی که باشند در آن حضور دارند، گویا این عشق، جاودانگی و ماندگاری می‌باشد.

هدف کتاب رویداد، رفتارشهری و معماری

در این کتاب همان‌گونه که در فهرست آن آمده، تلاش بر این بوده است تا مطالب این کتاب آیینه‌ای باشد. از آنچه که در گذشته به‌عنوان آیین‌ها و سنت‌های سوگواری در تهران انجام می‌گرفته است. مطالب مبین آن است که جریان شکل‌گیری، شروع و تکامل تدریجی این آیین‌ها چگونه بوده است، چگونه شهر را سیاه پوش می‌کرده است و چگونه باعث تغییر در رفتار انسانی و به موجب آن تغییر در رفتار شهری می‌شده است. همچنین این کتاب با هدف ترویج آیین‌های اصیل سوگواری در ایران به خصوص در تهران با هدف ارتقا فرهنگ و دانش عمومی و تخصصی شکل گرفته است.

ادامه مطلب
طراحی معمارانه برای سلامت ذهنی و رفتاری

 

مقدمه

با نگاهی به سیر تحول شهرها و تاریخ شکل گیری آن‌ها می‌توان دریافت که شهرها به دلیل ماهیت خود که ماهیتی انسان محور است همواره از موارد مرتبط با جنبه‌های مختلف انسانی تأثیر پذیرفته ا ند. این موضوع خود بیانگر این است که شهر را می‌توان موجودی پویا دانست چرا که پویایی، ویژگی روابط انسانی است. از طرفی رویدادهای فرهنگی و دینی که دو مقوله انسانی هستند و از طرفی متأثر از یکدیگر نیز می‌باشند نیز، نقشی اساسی و تعیین کننده در روابط انسانی و متقابلاً تأثیر آن در شهرها به عنوان دست ساخته‌های بشر دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا