آثار معماری ایرانپروژه بر اساس ارائه به مسابقاتپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهرانطرح پیشنهادی مسابقهمسابقات معماری داخل کشورمسابقات معماری داخل کشور سال 1397

مسابقه بازآفرینی فضای فوقانی تونل راه آهن | واو استودیو

مسابقه بازآفرینی فضای فوقانی تونل راه آهن
تیم طراحی : شرکت واو استودیو

برگزار کننده: سازمان نوسازی شهرداری تهران
سال مسابقه : ۱۳۹۷
موقعیت : ایران – تهران
وضیعیت:طرح پیشنهادی مسابقه


مسابقه بازآفرینی فضای فوقانی تونل راه آهن
مسابقه بازآفرینی فضای فوقانی تونل راه آهن

درباره پروژه مسابقه بازآفرینی فضای فوقانی تونل راه آهن

شارباغ پیش از هر چیز متعلق به شهروندان محلات در برگیرنده آن است. وظیفه آن زنده سازی تعاملات اجتماعی از طریق فراهم آوردن بستری برای ارائه خدمات شهری و کیفیات مناسب و درخور زیستی است که در طی سالیان از آن دریغ شده اند. شارباغ یک ساختار است که بسته به نیاز های مختلف کارکردهای متنوع بافتهای دربرگیرنده آن، هویتی واحد و در عین حال منعطف را خلق می کند.

شارباغ برآیندی است از تعاملات جاری در کالبد موجود بافت شهری، توانایی فضاهای ساخته نشده عمومی در شکل دهی منظر فرهنگی و طبیعی در میان بافت متراکم شهری و خاطره جمعی مناطقی که در دهه های پیشین در کنار مهمترین زیرساختهای ترابری کشوری در تهران مدرن شکل گرفته اند.

شارباغ همچنین متعلق به شهر است. شارباغ در مقیاس کلانشهر تهران انشعابی است از رود-دره کن با تمام قابلیت های آن به عنوان یک محور مهم طبیعی و فضای سبز شهری، تا عمق شهر (قلعه مرغی و راه‌آهن). محوری که احیای آن به تحول بنیادین بافتهای همجوار می انجامد.

ادامه مطلب
مجموعه مسکونی هفت‌مان | امیر محمد ملاکین

در شهری که کیفیات زیستی و طبیعی قربانی سوداگری ساخت و ساز بی رویه و لجام گسیخته شهری گشته است، شارباغ سعی دارد با اتصال به رود دره کن گشایشی برای تنفس در دل شهر ایجاد نماید. شار باغ نه در عرصه محلی و نه در گستره شهری به دنبال رقابت با دیگر اجزای شهر نیست.

ارتقاء کیفی کلیتی

بلکه در پی تعریف خود به عنوان جزئی مهم در ارتقاء کیفی کلیتی است که آن را در بر گرفته است، کلیتی به نام کلان شهر تهران. شارباغ روایتگر خاطره شهری بخشی از تهران مدرن است بی آنکه به دام نوستالژی باز تولید فضاهای گذشته بیفتد، تلاقی گاه و فصل مشترک عرصه طبیعی و قلمرو صنعتی است که بر بستر آن هویت تهران معاصر ساخته می شود. شارباغ پروژه ای است عام المنفعه که سودآوری اقتصادی آن مد نظر نیست بلکه مفهومی کلان تر، یعنی منفعت جمعی را از طریق زنده سازی بافت های شهری مجاور دنبال می کند.

تحقق این امر در گرو ایجاد حس تعلق از طریق جبران کمبودهای فضای جمعی سبز ، کمبود امنیت، کمبود فضاهای گذران اوقات فراغت، کمبود فضاهای فرهنگی، کمبود خدمات شهری و خلق هویتهای محلی بوده، جز با مشارکت تمامی اقشار ساکن در بافت های اطراف از جمله کودکان، جوانان، سالمندان، زنان و مردان، اقشار کم درآمد و اقشار با درآمد کم و متوسط، مهاجران، سازمان های مردم نهاد، ممکن نمی گردد.

 

ادامه مطلب
خانه پدری | استودیو میراژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − هشت =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا