تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهرمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۳ (۲)

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۳ زمستان ۱۳۸۸

فهرست مقالات در فصلنامه آرمانشهر شماره ۳ بخش (۲)

۹- تحلیل نظام های ساختاری و شکلی حاکم بر معماری منظر ایرانی (باتاکیدبرغالب ادیان توحیدی ایران)
 
۱۰- ایجاد منظر شهری مطلوب در مسیرهای پیاده
 
۱۱- معماری و سینما عناصر مکمل و هویت بخش فضا و مکان
 
۱۲ -معماری پایدار در شهرهای کویری ایران
 
۱۳ -مطالعه ی تطبیقی نقاشی های عاشورایی حسن اسماعیل زاده با متن مقتل روضه الشهدا
 
۱۴- معرفی سایت “PPS”
 
 

 

 

چکیده مقاله ۹ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۳

تحلیل نظام های ساختاری و شکلی حاکم بر معماری منظر ایرانی (باتاکیدبرغالب ادیان توحیدی ایران)

طبیعت کلیت و مظهر تجلی و‌جود است مقام خاص و مقدسی دارد در باغ و در آن همه چیز در حال نظم و تعادل قراردارد در باغ طبیعت از پیش اندیشیده شده، رابطه انسان و طبیعت را در نهایت هماهنگی نشان می‌دهد. باغ به کمک اشکال منظم هندسی رابطه میان طبیعت و دنیای درون به تصویر می‌کشد. دراین میان معماری منظرایرانی مفهوم عرفانی و مذهبی طبیعت و نظم جهانی را منعکس و مفاهیم فضاها را مطرح می‌کند معماری منظر ایرانی آن فضای سبز و منظم در واقع الگویی ابتدایی و قدیمی است که پیچیده‌ترین نیازهای انسان ر‌ا بر‌آورده می‌کند و علایم بیرونی و قابل رویت از شکوهی درونی و غیر قابل رویت ر ا عرضه می‌کند و نظم و معنایی ابدی درتلاطم بحران دنیوی زندگی جاودانی علی رغم آرامش و هیاهو را وعده می‌دهد.  
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 15 (1)

چکیده مقاله ۱۰ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۳

ایجاد منظر شهری مطلوب در مسیرهای پیاده

حرکت پیاده طبیعی‌ترین، قدیمی‌ترین و ضروری‌ترین شکل جا به جایی انسان است و پیاده‌روی هنوز مهم‌ترین امکان برای مشاهده مکان‌ها، فعالیت‌ها و احساس شور و تحرک زندگی و کشف ارزش‌ها و جاذبه‌های نهفته در محیط است.
پیاده‌روی دارای اهمیت اساسی در ادراک هویت فضایی، احساس تعلق به محیط و دریافت کیفیت‌های محیطی است.
 

چکیده مقاله ۱۱ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۳

معماری و سینما عناصر مکمل و هویت بخش فضا و مکان

معماری و سینما مجموعه‌ای از هنر و فنونی هستند که به کمک دستان توانای معمار و فیلم‌ساز درهم آمیخته‌اند. معماری و سینما هر دو به ایجاد فضا و روح زندگی می‌پردازند و در فرآیند ادراک فضا، هر دو هنر به اصول مشترکی پایبندند. جهان معماری و دنیای سینما از عناصر بنیادی مشترکی همچون صحنه، فضا، نور، حرکت و دید برخوردارند. هنر معماری در سینما به عنوان عامل اصلی ایجاد تعادل و هماهنگی در شکل تصاویر و ترکیب صحنه مطرح می‌شود. خاصیت مکانی یا زمانی فضا، رنگ، نور، سایه روشن تاثیر متفاوتی بر بیننده می‌گذارد. همچنین فضاهای بصری مهم‌‌ترین عامل بیان در فیلم هستند.
 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی هنری اثر شماره 60

چکیده مقاله ۱۲ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۳

معماری پایدار در شهرهای کویری ایران

عدم توجه به بنیادهای پایداری معماری سنتی ایران و عوامل گوناگون موثر بر آن، پیکری فرسوده و ناپایدار از بافت شهری به جای گزارده است. بدون شک پیشرفت تکنولوژی ضرورتی است که از آن نمی‌توان چشم پوشید، ولی این عامل نباید ارزش‌های ما را خصوصاً در زمینه پایداری محیط زیست دستخوش مخاطره نماید. در همین راستا می‌بایست راهکارهای فراموش شده در طراحی محیط مسکونی پایدار شناسایی شده و با به روز نمودن آن‌ها با توجه به تکنولوژی‌های موجود، از آن‌ها در طراحی ساختمان‌هایی پایدار استفاده نمود.

 

چکیده مقاله ۱۳ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۳

مطالعه ی تطبیقی نقاشی های عاشورایی حسن اسماعیل زاده با متن مقتل روضه الشهدا

این مقاله به بررسی تاریخی روایات ترسیم شده در نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای با موضوع عاشورا می‌پردازد و طی یک مطالعه‌ی تطبیقی، آن‌ها را با مقتل روضه الشهدا مقایسه می‌کند.
در نقاشی‌های قهوه خانه‌ای، شاهد تجمع تعداد زیادی از روایات در یک اثر هستیم؛ که در مورد منشاء و چگونگی پیدایش آن‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست و به نظر می‌رسد که سرمنشاء بسیاری از آن‌ها را می‌توان در حوادث تاریخی، مرثیه‌ها و سوگواری‌ها‌، مجالس وعظ، تعزیه‌ها و خرافات یافت.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران 9

چکیده مقاله ۱۴

مرکز “طرح‌ریزی برای فضاهای همگانی” (pps[1]) یک سازمان غیر‌انتفاعی است که هدف اصلی آن کمک به مردم و حمایت از فضاهای همگانی است که موجب ارتقای سطح کیفی جوامع می‌شود. این سازمان در سال ۱۹۷۵ پایه‌گذاری شده و امروزه تبدیل به یک مرکز  بین‌المللی شناخته شده، در ارتباط با بهترین تجربیات، اطلاعات و منابع در مورد  “مکان‌سازی”۲ شده است.

دریافت کامل مقاله 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 9 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا