تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهرمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۳ (۱)

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۳ زمستان ۱۳۸۸

فهرست مقالات در فصلنامه آرمانشهر شماره ۳ بخش (۱)

۱- گردشگری پایدار درپارک‌های طبیعی حومه شهرها با استفاده از رویکردتحلیل راهبردی (SWOT)نمونه موردی: «اراضی ناژوان حومه شهراصفهان»
 
۲- معرفی مبانی نظری الگوی تعیین محدوده‌های همگن عملکردی راهی برای اصلاح برنامه‌های کاربری زمین شهری در ایران
 
۳- نقش برنامه ریزی کالبدی در کاهش آسیب پذیری شهرها در برابر خطرات زلزله
 
۴ – هنجارهای کیفی طراحی فضای شهری مردم مدار (آزادی مدار)
 
۵ -بازخوانی مفهوم تضاد در ارتقا تنوع بصری فضاهای عمومی شهری، نمونه موردی: میدان بهارستان تهران
 
۶- برررسی و ارزیابی شاخص های موثر در هویت شهری، نمونه موردی: محله جلفا در شهر اصفهان
 
۷- بررسی شاخص های تداوم یافته در تبیین هویت فضاهای خیابان لاله زار تهران
 
۸- پارک اکولوژیکی؛ بوم شناسی طبیعی- فرهنگی

 


 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۳

گردشگری پایدار درپارک‌های طبیعی حومه شهرها با استفاده از رویکردتحلیل راهبردی (SWOT)نمونه موردی: «اراضی ناژوان حومه شهراصفهان»

ناژوان جزیی از پیکره شهر اصفهان و تنها باقی‌مانده فضای سبز طبیعی حاشیه رودخانه زاینده‌رود درحومه شهر اصفهان است که به‌دلیل قابلیت‌های بی‌همتای آن، مورد توجه اقشار مختلف اجتماعی بااهداف کاملاً متفاوت قرارگرفته است.‌‌ درحالی‌که دوستداران طبیعت و طرفداران محیط‌زیست برحفظ وگسترش سرسبزی ناژوان پا می‌فشارند گروه‌هایی از جمعیت به ویژه مهاجران و سوداگران زمین و مسکن با سوء استفاده از خلاء‌های قانونی، اراضی کشاورزی و باغ‌های محدوده را نابود می‌کنند.
 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۳

معرفی مبانی نظری الگوی تعیین محدوده‌های همگن عملکردی راهی برای اصلاح برنامه‌های کاربری زمین شهری در ایران

شهرسازی دوران مدرن در برنامه‌ریزی جهت تعیین میزان و نحوه استفاده از اراضی شهری متبلور شده است و در قرن گذشته این فعالیت سیر تحول پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده است. امروزه شهرسازان تلاش دارند تا با تکیه بر انگاره‌هایی چون نوشهرسازی و توسعه پایدار به گونه‌ای کاربری زمین شهری دست یابند تا از طریق آن شهرهایی مطلوب و زیست‌پذیر داشته باشد. چالش‌های مبنائی موجود بر سر راه نظریه‌پردازان و متخصصین باعث شده تا پژوهش در این موضوع روندی مستمر داشته باشد.
 

چکیده مقاله ۳ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۳

نقش برنامه ریزی کالبدی در کاهش آسیب پذیری شهرها در برابر خطرات زلزله

آمادگی قبلی برای برخورد با زلزله، یکی ازمهم‌ترین عوامل در کاهش خسارت‌های ناشی از زلزله است‌. آمادگی برای برخورد با زلزله جنبه‌های گوناگونی دارد و می‌توان با استفاده از تمهیدات برنامه‌ریزی کالبدی، شهرها را به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی کرد که به هنگام زلزله کمترین آسیب به آن‌ها وارد شود.
 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 9 (4)

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۳

هنجارهای کیفی طراحی فضای شهری مردم مدار (آزادی مدار)

محوریت “انسان” در طراحی شهری، از بدو ظهور حرفه ـ دانش طراحی‌شهری مدنظر بوده است. به‌علاوه، با نگاهی به دیدگاه‌های نظریه‌پردازان این حوزه معرفتی، گرایش به انسان و آزادی‌های منتسب به او در بیشتر اظهار نظرها قابل ردیابی است. از این رو آن‌چه در این نوشتار به عنوان فضای شهری مردم‌مدار (آزادی‌مدار)۲ مطرح است، نخ تسبیح گرایش‌های نوعا پراکنده انسان‌مدارانه، مردم‌دوستانه و آزادی‌خواهانه طراحی‌ شهری از نگاه اندیشمندان این رشته به شمار می‌رود.

 
 

چکیده مقاله ۵ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره ۳

بازخوانی مفهوم تضاد در ارتقا تنوع بصری فضاهای عمومی شهری، نمونه موردی: میدان بهارستان تهران

موضوع کیفیت فضاهای عمومی شهری یکی از نقاط تمرکز پژوهش‌های اخیر طراحی شهری بوده و تلاش در جهت ایجاد فضای عمومی شهری که رضایت شهروندان در وجوه مختلف را جلب نماید، به عنوان یکی از راهبردهای اصلی    پروژه‌های طراحی‌شهری مطرح شده است. به نظر می‌آید در این میان کیفیت بصری فضا به علت تعامل دیداری مستقیم با چشم انسان یکی از نخستین گام‌های درک خوشایندی فضا توسط شهروندان می‌باشد. در مبانی طراحی شهری این موضوع با زیبایی‌شناسی بصری فضاهای عمومی شهری همراه می‌شود و مفاهیم پایه‌ای همچون تناسب، تباین، هماهنگی، تضاد و … در این ارتباط مطرح می‌شوند.
 
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 21 (1)

چکیده مقاله ۶

برررسی و ارزیابی شاخص های موثر در هویت شهری، نمونه موردی: محله جلفا در شهر اصفهان

شهر بزرگترین نماد تمدن بشری است که بشر آن را برای امنیت و آسایش خود بنا نموده است. شهر تنها یک سکونتگاه نیست، بلکه آبادی است که روح اجتماع در آن دمیده شده است و از آن هویت می‌گیرد‌ هویت شهری، هویت جمعی است که با تبلور عینی در فیزیک و محتوای شهر معنادار می‌شود و به واسطه ایجاد تداعی خاطرات عمومی در شهروندان، و تعلق خاطر شهرنشینان را به سوی شهروند شدن هدایت می‌کند. پس هرچند که هویت شهر خود معلول فرهنگ شهروندان آن است؛ لیکن فرآیند شهروند‌سازی را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند باعث تدوین معیارهایی مرتبط با مشارکت و قضاوت نزد ناظران و ساکنان گردد.
 
 

دریافت کامل مقاله  


چکیده مقاله ۷

بررسی شاخص های تداوم یافته در تبیین هویت فضاهای خیابان لاله زار تهران

در تعریف هویت شهر و رابطه آن با عناصرش، توجه به دگرگونی‌ها و تحولات اجتناب‌ناپذیر تاریخی و اجتماعی ضرورت دارد. دلیل ظهور و شکل‌گیری مداوم مکا‌‌‌‌ن‌ها را در دگرگونی‌ها و تحولات فرهنگی و تاریخ باید جستجو کرد. این تحولات سبب می‌شود که عناصر جدیدی به یک مجموعه اضافه شده، عناصری از آن حذف شوند و به این ترتیب مؤلفه تاریخی مکا‌ن‌ها که خود ناشی از تحولات فرهنگی هستند، به‌ ارکان هویتی آ‌ن‌ها تبدیل شوند.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 4 (1)

چکیده مقاله ۸

پارک اکولوژیکی؛ بوم شناسی طبیعی- فرهنگی

رویکرد پایدار به محیط بصری شهر در راستای طراحی پایدار، بر اساس سه اصل ساختار اجتماعی- فضایی پایدار، الگو‌برداری از طبیعت و استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر‌، معرف جایگاه و نقش جدید منظر شهری است که در آن بایستی ‌پاسخ‌های مناسب به مسائل اکولوژیک، رفاه اقتصادی و زندگی جمعی در بستر زیبایی‌شناسی اکولوژیک، با یکدیگر تلفیق شده باشند. در این میان سیستم طراحی پارک به عنوان هدایتگر و جلودار طراحی شهری جامع و همه جانبه و فضای سبز به عنوان بستر اصلی طراحی پارک و بخشی از سیمای شهر، محل ارتباط انسان شهرنشین و طبیعت است.

 

دریافت کامل مقاله


منبع: فصلنامه علمی پژوهشی آرمانشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا