تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهرمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره۱

فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره۱ زمستان ۱۳۷

فهرست مقالات در فصلنامه آرمانشهر شماره ۱ 

۱- جایگاه راهنماهای طراحی در فرآیند طراحی شهری و نقش آن ها در ارتقاء کیفیت فضاهای شهری | مصطفی بهزادفر ، امیر شکیبامنش
 
۲- طراحی خیابان بر پایه متغیرهای کیفیت محیطی | مصطفی بهزادفر ، مهشید قربانیان
 
۳- برآورد اشتغال در بخش پایه و غیرپایه با استفاده از روش تحلیلی اقتصاد پایه برای دوره ۱۰ ساله با بررسی موردی استان اصفهان | روزبه زمانیان ، بهزاد ملک پور اصل
 
۴ – بررسی معیارهای طرح تجهیز پارک جنگلی خرگوش دره  | سارا نهیبی
 
۵ – تأملی بر چگونگی تکوین مفاهیم اصولی معماری منظر و تبلور آن در منظر ایران باستان (از ابتدا تا پایان دوران هخامنشی) | آرین امیرخانی ، پرهام بقایی ، محمدرضا پورجعفر
 
۶- کندوکاوی در تعریف ها و مبانی معماری منظر | سینا رزاقی اصل
 
۷- بررسی کارکردی کاخ چهلستون (کلاه فرنگی) قزوین | منا جباری ، سمیه فتحی
 
۸- « تزئینات پیش ساخته درگنبد سلطانیه درقرن هشتم هجری قمری» | آزاده محبعلی
 
۹- “آینده به کمک طراحی ” چیست؟ | الهام سوری ، سمیرا مشایخی


 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره۱

جایگاه راهنماهای طراحی در فرآیند طراحی شهری و نقش آن ها در ارتقاء کیفیت فضاهای شهری | مصطفی بهزادفر ، امیر شکیبامنش

در دهه‌های اخیر بحث فرآیند طراحی‌شهری یا نگرش فرآیندی به طراحی شهری توجه بسیاری از نظریه پردازان و متخصصین طراحی شهری را به خود جلب نموده است. فرآیند طراحی شهری به تعریف بهتر و کاملتر مسائل، در نظر گرفتن راه حل‌های متعدد و بهینه‌یابی، تسهیل فرآیند اجرا، کمک به تصمیم گیری و طراحی منطقی، افزایش کارایی در طراحی، انتظام بخشی به مراحل مختلف طراحی و … منجر می‌گردد. 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 13 (3)

چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره۱

طراحی خیابان بر پایه متغیرهای کیفیت محیطی | مصطفی بهزادفر ، مهشید قربانیان

خیابان ساده‌ترین جزء و عنصر فرم شهری است. خیابان موجودیتی فیزیکی است که نه تنها ساختمان‌هایی را که آن را تعریف می‌کنند بلکه اجتماع نگهدارنده آن را به هم می‌پیوندد و یکپارچه می‌نماید. عمده‌ترین اختلاف نظرها در تفکرات طراحی شهری مربوط به شیوه نگرش به خیابان است. 
 
 

چکیده مقاله ۳ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره۱

برآورد اشتغال در بخش پایه و غیرپایه با استفاده از روش تحلیلی اقتصاد پایه برای دوره ۱۰ ساله با بررسی موردی استان اصفهان |روزبه زمانیان ، بهزاد ملک پور اصل

    یکی از متداولترین روش‌های تحلیلی برپایه اقتصاد کلان که تاکنون برای شناخت ساخت کلی اقتصاد منطقه‌ای طراحی و تجربه شده است روش تحلیل پایه اقتصادی منطقه است. به طور کلی در این روش پایه اقتصادی منطقه به معنای بخش اصلی اقتصاد یک منطقه شناسایی شده و سهم آن در کل تولید و اشتغال منطقه بررسی می‌شود.
 

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره۱

بررسی معیارهای طرح تجهیز پارک جنگلی خرگوش دره  |سارا نهیبی

به منظور طراحی مناسب و تجهیز بهینه هر فضای سبز شهری ضروری است، الگوهای کارکردی و راهکارها، ضوابط و معیارهای اجرایی برای این هدف مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. در این بررسی قبل ازارائه هر گونه طرح کلی، معیارهای اصولی مورد مطالعه قرار گرفته و جمع‌بندی لازم به عمل آمده است. 
 

چکیده مقاله ۵ فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره۱

تأملی بر چگونگی تکوین مفاهیم اصولی معماری منظر و تبلور آن در منظر ایران باستان (از ابتدا تا پایان دوران هخامنشی) | آرین امیرخانی ، پرهام بقایی ، محمدرضا پورجعفر

معماری منظر، که در بیان پیشینیان تحت عنوان باغ ایرانی متبلور می‌گردد، از قدیمی‌ترین و مهمترین حرکات تمدن بشری در زمینه باغ سازی است؛ تا آن جا که نوشته‌های باقی مانده از یونانیان و کتب مقدسی چون تورات، در باب مقوله منظر باستان ایرانی بسیار نوشته‌اند.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 19 (2)

چکیده مقاله ۶

حرفه- دانش معماری منظر با هدف ساماندهی و ارتقاء کیفیت فضاهای بیرونی مصنوع و طبیعی و با بکارگیری الگوهای منظر طبیعی در ایجاد محیط‌های خوب شهری، به عنوان یکی از رشته‌های اصلی طراحی محیطی مطرح است.
 

دریافت کامل مقاله  


چکیده مقاله ۷

دغدغه طراحی فضا یکی از مسائل مهمی است که انسان از ابتدای موجودیت خود به آن پرداخته است. ولی امروزه با رشد سریع جوامع این فرایند طراحی فضا دچار اغتشاش گردیده است. روند طراحی فضا و مکان باید بر مبنای هویت گذشته آن، برآورده نمودن نیاز امروز و آفرینش فضا برای آینده صورت پذیرد تا بنا عنصری قابل درک برای  استفاده‌کنندگان باشد و از سوی دیگر ماندگاری در ساختار کلان شهر را ایجاد نماید، این مقاله سعی دارد با جستجو در ارزش‌های بنا پتاسیل‌های آن را کشف نماید تا بدین طریق پویایی و تداوم فعالیت را در آن احیاء کند.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۸

در سرزمین ایران، آثار معماری و تزئینات وابسته به آن، دارای گستردگی، تاریخ طولانی و ارزش هنری فراوانی می‌باشد که به طور مداوم درطول تاریخ تکامل یافته است. یکی از دوران‌های درخشان و قابل تأمل اواخرقرن ۷ و اوایل قرن ۸ هجری قمری (دوره ایلخانی) بوده است و دراین دوره آثار بسیاری طراحی و ساخته شده است.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 27 (1)

چکیده مقاله ۹

“آینده به کمک طراحی ” چیست؟ | الهام سوری ، سمیرا مشایخی

آینده به کمک طراحی” یک موسسه آموزشی غیر انتفاعی است که در یک مرکز تحقیقاتی در ونوس فلوریدا مشغول به فعالیت است. رویکرد جدید این موسسه انسان و نیازهای او است. این رویکرد به طراحی دوباره فرهنگ معتقد است.
 

دریافت کامل مقاله


منبع: فصلنامه علمی پژوهشی آرمانشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 15 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا