تأليفاتکتابمعرفی کتاب

معماری مافوق طبیعی | بلین برونل ، مارک سوکهمر

 انتشار کتاب معماری مافوق طبیعی (نگاشت فناورانه طبیعت در معماری)
نویسندگان: بلین برونل و مارک سوکهمر
مترجمان: دکتر مازیار آصفی (استاد دانشگاه هنر اسلامی تبریز)، مهندس ساناز سعادتی‏ فر
ناشر: دانشگاه هنر اسلامی تبریز
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷
تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه
قیمت: ۳۵/۰۰۰ تومان


مقدمه مترجمان معماری مافوق طبیعی

معماری بایونیک که از آن با عنوان معماری برگرفته از طبیعت نیز نام‌برده می‌شود، به عنوان حوزه‌ای از معماری که سعی بر رفع مشکلات و موانع سر راه معماری امروز به کمک قوانین موجود در طبیعت دارد، از جمله حوزه‌های پر طرفدار معماری در سال‌های اخیر است که توانسته توجه ویژۀ طراحان و مهندسان را در طراحی پروژه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی به خود معطوف‌ دارد. متن پیش‌رو تلاش دارد تا بتواند ارتباط میان معماری و طبیعت را به مرحله‌ای فراتر برده و با مطرح کردن گونه‌‌ای معماری از جنس مافوق طبیعی، این ارتباط را بیش از پیش تقویت نماید. کتاب حاضر با معرفی همه‌جانبۀ این ارتباط و تبیین موضوعاتی چون الهام از زمینه‌های مختلف طبیعت همچون زمین، آب، هوا، میکروب‌ها، گیاهان، افکار بشری و… سعی دارد تا ذهن طراحان، مهندسان و بهره‌برداران را به اهمیت به کارگیری ماهرانۀ طبیعت و فرآیندهای آن جلب‌ نماید.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره 3

 

در این‌ راستا سعی دارد در هر فصل که ارتباطی خاص میان بُعدی از طبیعت و معماری توضیح‌ داده‌ می‌شود، ابتدا با بیان پروژه‌ای موفق در این زمینه، خواننده با نمود عینی این ارتباط در دنیای واقعی آشنا شود؛ سپس با بیان تاریخچۀ این ارتباط، منشأ پیدایش آن مطرح گشته و همچنین در بخش‌های بعدی فصل نیز مصالح موجود در این زمینه و فناوری حاصل از آن و نیز کاربرد‌های آن در صنعت امروز مورد بررسی قرار گیرد. در پایان هر فصل نیز نمونۀ موارد اخیر از پروژه‌های معمارانه‌ای که الهام‌ گرفته از جنبۀ خاصی از طبیعت است، آورده‌ شد تا با تمرکز بر قابلیت‌های ابعاد مختلف طبیعت در کاربری‌های معمارانه، مشخص شود که معماری مافوق طبیعی در دستیابی به بناهای سبزتر و معماری پایدارتر و نیز پاسخگو به نیازهای مدرن، به طراحان کمک شایانی کرده و ضعف و مشکلات این مسیر را تا حد زیادی مرتفع ساخته است.

هدف کتاب

نویسندۀ این کتاب مطالب را به شیوه‌ای به رشتۀ تحریر درآورده است تا بتواند مورد استفادۀ قشر عظیمی از مهندسان و طراحان قرار گیرد که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با صنعت ساختمان درگیرند؛ شامل مهندسان معماری، عمران، محیط زیست و دانشجویان این رشته‌ها، از مقطع کارشناسی تا دکتری. امید است این کتاب بتواند گام مؤثری را در جهت ایجاد معماری مافوق طبیعی، با بهره‌برداری مؤثر از فناوری‌ها و تفکرات موجود در طبیعت بردارد و راهکارهای مؤثری را برای آیندۀ درخشان این زمینه ارائه نماید.

ادامه مطلب
نماهای پایدار | آجلا آکسامیجا

پیشگفتار کتاب معماری مافوق طبیعی

تمام فرم‌هایی که از طریق فرآیندهای موجود در طبیعت به وجود می‌آیند، به طور پیچیده‌ای با یکدیگر مرتبط‌ اند. فرم انسان‌ها و دیگر گونه‌های زنده، فرم فیزیکی سطح زمین و جوّ، همگی به‌طور منظم با یکدیگر و با محیط محلی خود تعامل دارند. در واقع آن فرم‌ها، محیط محلی خود را دگرگون می‌کنند که این به نوبۀ خود می‌تواند منجر به تغییرات واکنشی، برای ایجاد دگرگونی‌های بیشتر شود. فرم‌های زمین، اقیانوس و جوّ، در واقع الگوهای سه بعدی دینامیکی هستند که توسط فرآیندهای فیزیکی مستمرّ دنیای طبیعی تولید شده و همچنین این فرم‌ها درطول زمان، به طور مداوم از بین رفته و تجدید می‌شوند.

فرم‌های بیولوژیکی موجود در طبیعت

فرم‌های بیولوژیکی موجود در طبیعت نیز در طول چندین نسل پابرجا باقی می‌مانند، اما از نسلی به نسل دیگر به صورت دقیقاً یکسان منتقل نمی‌شوند‌؛ آنها ممکن است در دوره‌های طولانی، در پاسخ به تغییرات محیطی خود، دگرگونی‌های قابل توجهی از خود نشان‌ دهند. انسان‌ها مانند تمام گونه‌های جهان، از طریق طبیعت شکل گرفته و در طبیعت زندگی می‌کنند. علم، همواره در فرهنگ وجود داشته و توسط فرهنگ نیز در طول تاریخ انتقال یافته است؛ به گونه‌ای که دستاوردهای بشری، درواقع نمودی از همین علم در اشکال مادّی معماری است. فرهنگ در طول زمان، وظیفۀ انتقال مفاهیم بومی و اجتماعی پیچیده را در میان جمعیت‌های محلی، در جهت دستاوردهای مادّی برعهده‌ داشته است.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 53

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 6 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا