تأليفاتکتابمعرفی کتاب

الفبای معماری | فرانسیس چینگ، جیمز اکلر

انتشار کتابِ الفبای معماری

جلد اول:
نویسنده: فرانسیس چینگ، جیمز اکلر
مترجم: دکتر علی یاران
با همکاری: ارس مهران فر
ناشر: موسسه انتشارات دانشگاه تهران
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴
تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه
قیمت:  ۱۸/۰۰۰ تومان

جلد دوم:
نویسنده: فرانسیس چینگ، جیمز اکلر
مترجم: دکتر علی یاران
با همکاری: ارس مهران فر
ناشر: موسسه انتشارات دانشگاه تهران
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴
تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه
قیمت:  ۲۰/۰۰۰ تومان


پیشگفتار مترجم الفبای معماری


الفبای با معماری اثر چهره ی نام آشنای دنیای معماری، فرانسیس دی. کی. چینگ، آخرین کوشش وی در ارائه ی مجموعه ای کامل از مباحث گوناگون معماری برای آشنایی دانشجویان این رشته با ابعاد و زوایای مختلف آن است. چینگ با همکاری جیمز اکلر، فشرده ای از ۶ اثر قدیمی تر خود را به همراه مطالبی جدید تر و اصلاحات گسترده در این مجموعه گردآوری کرده تا اثری جامع ارائه دهد. از این رو مطالعه ی کتاب الفبای با معماری، به تمامی دانشجویان و علاقه مندان این حوزه و عرصه های مرتبط با آن چون طراحی شهری توصیه می شود.

در میان آثار موجود در زمینه ی آشنا سازی علاقه مندان و مبتدیان رشته ی معماری، جای اثری فراگیر و جامع که تمامی حوزه های معماری را به شیوه ای ساده و روان توضیح دهد،احساس می شد. عموم آثار موجود به صورت ویژه به یک مبحث خاص پرداخته و از این رو شاید برای دانشجویان سال های ابتدایی معماری چندان مناسب نباشند. علت انتخاب این آخرین اثر پروفسور چینگ برای ترجمه و در دسترس مشتاقان معماری قرار دادن آن، جامعیت و نیز سادگی بیان آن بود که توسط شخصی مسلط به امر آموزش معماری و مطرح در عرصه ی دانشگاهی تهیه و تدوین شده است.

ادامه مطلب
نشریه علمی-پژوهشی نامه معماری و شهرسازی شماره 11

 

در باب ترجمه ی حاضر توضیح نکاتی چند برای آگاهی خوانندگان ضروری است که به شرح زیر تقدیم می گردد:

• در این ترجمه، اغلب کوشش شده تا در برابر واژگان، ترکیبات و اصطلاحات پرکاربرد و تخصصی این رشته، به جای ترجمه ی دقیق‌تر و یا خوش آهنگ و دلنشین، معادل رایج آن در بین جامعه ی فارسی زبان معماری استفاده شود. در نتیجه خواننده به یاری برگردان های آشنا که در محیط آموزشی نیز با آنها سر و کار دارد، با متن احساس صمیمیت و راحتی کند. به طور مثال در برابر ترکیب life-cycle of materials، معادل “طول عمر مصالح” به معادل دقیق تر و دلنشین تر “چرخه ی زندگی مصالح” ارجحیت داده شده تا برابر با اصطلاحات رایج جامعه ی معماری ایران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا