تأليفاتکتابمعرفی کتاب

شهر از نو | لارنس جی. وِیل، توماس جی ، کامپانلا

انتشار  کتاب شهر از نو
نویسندگان: لارنس جی. وِیل، توماس جی. کامپانلا
مترجم: نوید پورمحمدرضا
ناشر: نشر اطراف
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷
تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۲۴۶
قیمت: ۳۸,۰۰۰ تومان


درباره ی کتاب شهر از نو

شهر پدیده‌ای زنده است؛ این گزاره را در هر نوشتاری درباره‌ی شهر می‌توان یافت. این کتاب  اما این پدیده‌ی زنده را در آب حیات غسل می‌دهد و به موجودی رویین‌تن بدل می‌سازد.کتاب به مرور فجایعی می‌پردازد که موجب شده زخم‌های اساسی بر پیکره‌ی شهرها وارد شود، اما این، همواره «در میانه‌ی داستان» رخ داده و یک «پایانِ خوشِ باورپذیر» در راه است: شهر، از نو سربرمی‌آورد و قوی‌تر از قبل به زندگی خود ادامه می‌دهد. شهر از نو روایت شهرهایی است که تابِ مواجهه با فاجعه‌ای طبیعی یا انسانی را دارند و حیات خود را از پس سهمگین‌ترین رخدادها پی می‌گیرند. خواندن روایت‌های این کتاب، نه فقط برای شهرسازان، بلکه برای تمام شهرنشینان ضروری است، چرا که این گروه دوم، شهر را از نو می‌سازند.

مجموعه ای از روایت ها

این اثر  از مجموعه‌ کتاب‌های «روایت و شهرسازی» نشر اطراف است. مقاومت شهرها و ساکنان‌شان در برابر فاجعه‌های گوناگون طبیعی و انسانی، فارغ از شهری که در آن زندگی می‌کنیم، برای تک‌تک ما تبدیل به موضوعی شخصی شده است. مرزهای دنیای انسان امروز از سر دیوار خانه‌‌اش عبور کرده و کوچه و محله و شهر و کشورش را زیر پا گذاشته. جنگ، حمله‌های تروریستی، زلزله‌، آتش‌سوزی‌های خانمان‌برانداز و رخدادهای آزاردهنده‌ و تکان‌دهنده‌‌ی دیگر به شکل تروماهای جمعی تجربه می‌شوند. گویی همه‌ی ما در تاب‌آوری شهرهای دیگر و ساکنان‌شان محکی به شهر و دیار خودمان می‌زنیم و پا‌به‌پای مردم دیگر برای سرِپا نگه‌داشتن شهر تلاش می‌کنیم.این‌که در طول تاریخ چگونه شهرهای فاجعه‌دیده دوباره سرپا شده‌اند،تروماهای طبیعی و انسانی را تاب‌ آورده‌اند و بر اساس چه روایت یا روایت‌هایی بازسازی شده‌اند، موضوع اصلی مقاله‌های شهر از نو است.

ادامه مطلب
شکوفایی شهری، وضعیت شهرهای جهان در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۳

 

بازسازی در و دیوار و خانه‌ و مغازه‌ی شهرهای فاجعه‌دیده همیشه التیامی بر زخم ساکنان شهر نیست. بازسازی مؤثر علاوه بر توجه به زمان، سرعت و نوع بازسازی و ایجاد بستر یادآوری، سوگواری و بزرگداشت برای بازماندگان و عوامل مهم دیگری که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده، نیازمند انتخاب روایتی درست و هوشمندانه است. بازسازی همواره بر اساس یک یا چند روایت از گذشته، حال یا آینده‌ی شهرها ممکن می‌شود. به همین دلیل در مقاله‌های این کتاب  مسائل مربوط به منشاء روایت‌ها، معیار انتخاب روایت مناسب برای بازسازی هر شهر و پیامدهای انتخاب‌های‌ سنجیده یا نامناسب، با موشکافی و دقت بررسی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا