اخباراخبار محیط زیست

نشست ۳۶ سانتی زمین در برخی مناطق کشور

نشست ۳۶ سانتی زمین در برخی مناطق کشور / درگیری ۳۰ میلیون هکتار از مساحت کشور با گرد و خاک

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه نشست زمین در برخی مناطق کشور بحرانی است گفت: در برخی مناطق در کشور بالغ بر ۳۶ سانت در طول سال نشست زمین وجود دارد‌‌.

به گزارش آرکاو به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مسعود تجریشی صبح امروز در نشست منطقه‌ای هماهنگی و نظارت بر پروژه‌های مقابله با گرد و غبار ویژه استان‌های جنوبی و شرق کشور اظهار داشت: در برخی مناطق در سطح کشور بالغ بر ۳۶ سانت در طول سال نشست زمین وجود دارد‌‌.

وی افزود: در این راستا اتفاقی که می‌افتد این است که وقتی آب‌های زیرزمینی را برداشت می‌کنیم این فشار زمین یا وزن پوسته باعث می‌شود مانند ابر شود و دیگر نتواند آب را جذب کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در واقع حالت اسفنجی به خود می‌گیرد و باعث می‌شود نشستی داشته باشد که در آینده امکان تغذیه ‌آب زیرزمینی دیگر وجود نخواهد داشت‌.

تجریشی ادامه داد: قنات‌ها در گذشته کار تعادل بخشی را انجام می دادند و در سال‌هایی که آب نیز نبود به میزان تعادل بخشی آب به کشاورزان داده می‌شد اما همین که موتور پمپ‌ها آمدند و کشاورزان توانستند آب را از زیر زمین بکشند تعادل بخشی را فراموش کردیم و آب‌های زیرزمینی تخلیه شدند.

ادامه مطلب
نخستین نمایشگاه «نما و پوشش‌های ساختمانی»

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از وجود ۲۰۰ میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی از میلیون‌های سال پیش در کشور خبر داد و تصریح کرد: اما در حال حاضر تقریبا ۱۳۰ میلیارد مترمکعب از آب‌های شیرین استفاده شده است.

در برخی مناطق فشار بر آب‌های زبرزمینی خیلی شدیدتر بوده است

تجریشی با بیان اینکه در برخی مناطق فشار بر آب‌های زبرزمینی خیلی شدیدتر بوده است گفت: در مناطق کویری چون میزان بارش‌ها کم بوده و تغذیه‌ای پشت سر آن اتفاق نیفتاده ‌شاهد نشست بیشتری از سطح زمین هستیم.

وی بیان کرد: حتی طبق گفته سازمان زمین‌شناسی خارج شدن ریل قطار نیز به دلیل نشست نامتقارن زمین است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه نشست زمین خسارت‌های زیادی را وارد می‌کند افزود: هر چه برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی افزایش یابد و نشست بیشتری در زمین رخ می‌دهد و پوشش گیاهی بیشتری را از دست خواهیم داد که این مهمترین عامل گرد و خاک است.

تجریشی با بیان اینکه باید مردم مدیریت کنند گفت: نظام و حاکمیت نیز باید بسته‌هایی را پیشنهاد دهند به کشارزان که بتوانند بهره‌وری آب را افزایش دهند.

ادامه مطلب
نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران 6

وی تاکید کرد: باید این سیکل را جایی نگه داریم و آب را در شرایطی تثبیت کنیم.

محیط زیست یک سازمان نظارتی است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه محیط زیست یک سازمان نظارتی است و یک دستگاه اجرایی نیست اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰ میلیون هکتار مساحت کشور درگیر پدیده گرد و خاک است که ۵ میلیون هکتار آن بحرانی است‌.

وی با بیان اینکه کشاورزی نقش زیادی در توسعه اشتغال پایدار در کشور دارد گفت: ایران، هند، پاکستان و چین ۵۰ درصد آب زیرزمینی دنیا را مصرف می‌کنند که در خراسان ۱۰۰ درصد منابع تجدید پذیر را استفاده می‌کنند.

تجریشی با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای پایداری اکوسیستم در کشور انجام نمی‌شود یادآور شد: باید کاری کنیم که پدیده گرد و غبار از تهدید به فرصت تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا منابع مالی به اندازه کافی وجود دارد و هنر ما است که این کار را به درستی انجام دهیم و نباید تا جایی پیش برویم که هر ساله برای گرد و خاک منابع مالی زیادی هزینه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 14 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا