آثار معماری ایرانپروژه بر اساس ارائه به مسابقاتپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهرانطرح پیشنهادی مسابقهمسابقات معماری داخل کشورمسابقه معماری داخلی سال1394

مسابقه ساختمان شرکت شیشه قزوین | دفتر فرایند مجدد

مسابقه ساختمان شرکت شیشه قزوین
تیم طراحی : دفتر فرایند  مجدد

برگزار کننده:شرکت شیشه قزوین
سال مسابقه : ۱۳۹۴
موقعیت : ایران – تهران
وضیعیت:طرح پیشنهادی مسابقه


 مسابقه بازسازی ساختمان شرکت شیشه قزوین
مسابقه بازسازی ساختمان شرکت شیشه قزوین

درباره پروژه مسابقه بازسازی ساختمان شرکت شیشه قزوین

ایده ی اصلی پروژه بسیار ساده است؛ بهره گیری از یادگارهای ساختمان پیشین، برای ایجاد کیفیت های مورد نظر. طرح حاضر برای بازسازی ساختمان اداری شرکت شیشه قزوین، با بهره گیری از مفاهیم پالیمسست، در پی ایجاد شفافیتی نو، سَبُک، منعطف، مبهم، خاطره انگیز، متضاد، چندگانه و به طور کل، به دنبال یک نوع شفافیت پالیمسستی است. در ادامه و در توضیحات مربوط به فرایند طراحی، با چگونگیِ روبرو شدنِ این مفهوم با ساختمان مورد بازسازی توضیح داده شده است. پالیمسست ها، دست نوشته هایی هستند که بر روی دست نوشته ی پیشین نوشته شده اند و نشانه های لایه های پاک شده ی متن های پیشین را در خود دارند.شهرهای پالیمسستی، از لایه های الحاقی بسیاری ترکیب یافته اند که کاربری آن ها تغییر کرده است.

این شهرها، در بردارنده ی هویت و خاطره اند؛ بازنمودهایی مادی اند از فرهنگ های خیلی کهن با تاریخ های کهن. این شهرها، فرم هایی مختلط اند که در زمان های مختلفی با هم وجود داشته اند. یادمان های معمارانه هم چون شهرهای تاریخی در لایه ها ساخته شده اند. این یادمان ها حقیقتاً پالیمسست اند. پالیمسست در فرهنگ لغت اینچنین تعریف شده است: لوحه ای که متن یا طرح روی آن به منظور استفاده ی مجدد پاک می شود، با این حال اثری از متن یا طرح قبلی بر آن باقی می ماند.

ادامه مطلب
آلترناتیو دوم هتل ۵ ستاره زیگورات قشم | مشاور پي‌كده

مفهوم پالیمسست و ساختار چندلایه، بخشی از رهیافت احیاگرانه است که قرن ها از طریق ویرانی، افزودن و الحاق کردن ادامه داشته است. یک شهر یا یک یادمان مجرد، می تواند هم چون یک پالیمسست و محصول ساختاری چند لایه فهمیده شود. پالیمسست، تصویری از تنوع و هم سازی است که یک ژرفای فرهنگی را منعکس می کند؛ ژرفایی که در ریخت شناسی هر شهر و هر ساختمانی مشهود است.

فرایند طراحی

با توجه به برنامه ریزی فیزیکی ارائه شده از طرف دبیرخانه مسابقه و همچنین شرایط ساختمان و مسیرهای دسترسی و عناصر باقی مانده از قبل، نوع ترکیب کاربری ها در فضاهای مختلف ساختمان به این شکل چیده می شود. در فضای همکف، گالری ساختمان در جداره خارجی در کنار گذر اصلی قرار می گیرد تا از فضاهای بیشتری برای دیدن و دیده شدن برخوردار بوده و ارتباط بیشتری با فضای عمومی،

به عنوان یک گالری عمومی و یا حتی یک فروشگاه داشته باشد. بالکن کشیده شده در دور تادور گالری امکان حضور بازدیدکنندگان و سرریز فعالیت نمایشگاه را در فضای نیمه باز مسقف فراهم می آورد. همچنین اتاق پذیرایی VIP تبدیل به یک فضای نیمه باز برای پذیرایی شده و بر روی بام پیش آمدهٔ نمایشگاه قرار می گیرد. در عین حال اتاق VIP کوچکتری در کنار لابی قرار دارد که امکان پذیرایی از مهمانان در زمستان یا شرایط آب و هوایی نامساعد را فراهم می کند.

ادامه مطلب
خانه ای از رف | دفتر معماری آینه

تعریف کالبد و ملاحظات اقلیمی

در اولین مرحله از فرایند طراحی بخشی از جداره خارجی بنا حفظ شد. در این مرحله،یک پوسته ی نیمه شفاف (با توجه به مقررات ملی ساختمان و قوانین شهرداری) بر روی نمای باقی مانده از ساختمان موجود کشیده می شود، تا (در عین حال که یادگاری از ساختمان پیشین را در خود دارد) شفافیت و تازگیِ پالیمسستی به ساختمان ببخشد. این پوسته باتوجه به مصالحی که روی آن به کار می رود، می تواند نقشی در کاهش شدت آفتاب و همچنین تولید برق (توسط نصب صفحات فتوولتائیک) را داشته باشد. در مورد مصالح به کار رفته برروی این پوسته ی نیمه شفاف، در بخشی جداگانه توضیح داده خواهد شد.

مصالح نیمه شفاف

مصالح انتخاب شده برای سطوح و احجام مختلف پروژه را می توان در سه دسته ی شفاف، نیمه شفاف و غیر شفاف دسته بندی کرد. این مصالح با توجه به کاربری و درصد محرمیت فضاها در سطوح مناسب استفاده شده اند. به طور کلی فضاهای خدماتی و تاسیساتی با مصالح غیر شفاف، فضاهای کار خصوصی و اتاقهای مذاکره با مصالح شفاف و نیمه شفاف محصور شده اند.

در گشودگی های ایجاد شده در سقفها، جعبه های معلق نیمه شفافی قرار گرفته که علاوه بر ارتقای شفافیت و سبُکی فضا، به ایجاد نوعی حریم بین بخشهای مختلف ساختمان به وجود می آورد. از سطح روی این جعبه های معلق، میتوان به عنوان یک کانتر برای انجام کارهای اداری فوری استفاده کرد.. پوسته ی نیمه شفاف، ترکیبی از انواع شیشه و مصالح شفاف و غیر شفافی میباشد که با توجه به مقررات ملی ساختمان در هیچ یک از قسمت های آن سطح شیشه ای با مساحت بیش از بیست متر مربع وجود ندارد. با توجه به آفتاب گیر بودن این پوسته میتوان بر روی آن از صفحات فتوولتاییک نیمه شفاف استفاده کرده و تمام یا بخشی از برق مصرفی ساختمان را تامین کنیم

 

ادامه مطلب
مجتمع فرهنگی ورزشی خلیج فارس | شرکت معماری آتی زیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا