تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانیمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۷

فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۷ پاییز ۱۳۹۳

فهرست مقالات در فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۷

۱- تبیین جایگاه اسلام در روند شهرنشینی و سازمان فضای شهری ایران | ستار خالدیان ، حسن کریمیان ، احمد پور احمد ، حامد مظاهریان
 
۲- هنرهای تزئینی و پدیده های شگرف گج بری در معماری ایران | حسین زمرشیدی
 
۳- میزان انطباق ساختار اصلی شهر مشهد با تصویر ذهنی زائران | حسین کلانتری خلیل آباد ، حسین مبینی ، مهدی حقی
 
۴- دست یابی به زبان الگوی اسلامی ـ ایرانی طرّاحی محیط و منظر | هدی خاک زند ، سید محمد مهدی حسینی کیا
 
۵- معناشناسی محور در مسجد و كلیسا | سحر فتحی آذر ، مهدی حمزه نژاد
 
۶- کنکاشی در بازار قیصریّة لار با هدف ریشه یابی دورة ساخت بنا مقایسه تطبیقی بازار قیصریّه لار و بازار زرگران بخارا | احمد علی آبادی ، فروغ سلمان پور
 
۷- ایمان بازشناسی مؤلّفه های هویّت اسلامی در طرّاحی منظر معاصر با رجوع به قرآن کریم و روایات معصومین (ع) | ایمان سعیدی
 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۷

تبیین جایگاه اسلام در روند شهرنشینی و سازمان فضای شهری ایران | ستار خالدیان ، حسن کریمیان ، احمد پور احمد ، حامد مظاهریان

با حضور مسلمانان در ایران و تسلّط آن ها بر کشور، سیر شهرنشینی و ساختار زندگی شهری ایران تغییراتی در خور توجّه کرد. هر چند باید اساس و شالودۀ شهر بعد از ورود اسلام را بر پایة شهرنشینی و شهرسازی دوران ساسانی دانست، دین جدید مجموعه ای از اصول و هنجارها و چارچوب اجتماعی نوینی را در جامعة ایرانی رواج داد که به روشنی بر ساختار زندگی روزمرة مردمان تاثیرگذار بود.

ادامه مطلب
دانلود مجله آرشیتکت | شماره 5

 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۷

هنرهای تزئینی و پدیده های شگرف گج بری در معماری ایران | حسین زمرشیدی

معماری ایران از تاریخ، حكمت، اصول و بویژه پدیده های شگرف هنرهای معنوی سخن می گوید. این معماری در ادوار اسلامی، رشد فراوانی – در تمام شئون با هنرهای وابسته مانند هنر گچ بری – داشته است. در مجموع هنرهای وابسته به معماری ایران، بخصوص پدیدة گچ بری های بسیار باقاعده، زینت بخش داخلی بناها بوده و در برخی موارد سبب زیباسازی نماهای مسكونی بیرونی و اندرونی، هم چون منازل دورة قاجاریّه در كاشان و دیگر مناطق شده است.
 
 

چکیده مقاله ۳ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۷

میزان انطباق ساختار اصلی شهر مشهد با تصویر ذهنی زائران | حسین کلانتری خلیل آباد ، حسین مبینی ، مهدی حقی

از جمله اصول مهم شهرسازی ایرانی-اسلامی اصل انسجام و وحدت در ساختار شهر است. شهرهای گذشته ایران ساختاری اصلی داشتند که عملکردها و عناصر اصلی شهر را در بر می گرفت و به صورت سلسله مراتبی، در سطح محلّه ها ادامه می یافت و علاوه بر افزایش خوانایی و هویّت بخشیدن به شهر و محلّه ها، شکلی کارا و منسجم به شهرها می بخشید.
 
 

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۷

دست یابی به زبان الگوی اسلامی ـ ایرانی طرّاحی محیط و منظر | هدی خاک زند ، سید محمد مهدی حسینی کیا

كارایی زبان الگوی اسلامی ـ ایرانی طرّاحی محیط و منظر در گرو دست یابی به ماهیّت درست این زبان وساختار آن است. حكمت هنر و معماری این مرز و بوم دارای مبانی نظری استواری است كه می تواند ساختار این زبان را در جهت نیل به منظر شهری با هویّت اسلامی ـ ایرانی پیكربندی نماید. در سال های گذشته تلاش های بسیاری برای تبیین و ارائة الگو ها در قالب یك زبان، در حوزة معماری غرب صورت پذیرفته است، امّا آن چه این الگو ها را با معماری اسلامی ـ ایرانی، ناهمسو می کند، نبود یا عدم تطابق ریشه های نظری آن با معماری اسلامی ـ ایرانی است.
 
 

دریافت کامل مقاله   

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 46 (ضمیمه)

چکیده مقاله ۵ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۷

معناشناسی محور در مسجد و كلیسا | سحر فتحی آذر ، مهدی حمزه نژاد

محور، عاملی اساسی در سازمان دهی کالبدی معابد است که با توجّه به نحوة تفکّر هر مکتب، نقشی نمادین در فضاهای عبادی داشته است. محور، در فضای نیایشگاه ها عامل جهت مندی است که می تواند القاکنندة معانی و كیفیّت فضایی تعریف شده ای در عبادت گاه باشد. این مقاله در پی آشکار ساختن عوامل و معانی مؤثّر بر محوربندی معابد اسلامی و مسیحی است. ضرورت مطالعه و بررسی محور در اهمیّت نقش پنهانی و مؤثّرش در جهت گیری معنوی و كالبدی فضای عبادت گاهی است.
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶

کنکاشی در بازار قیصریّة لار با هدف ریشه یابی دورة ساخت بنا مقایسه تطبیقی بازار قیصریّه لار و بازار زرگران بخارا | احمد علی آبادی ، فروغ سلمان پور

بازارهای ایرانی یکی از مهم ترین بخش های تشکیل دهندة ساختار شهر در شهرهای تاریخی و فرهنگی باستان بوده اند. این بازارها علاوه بر تأثیرگذاری بر ساختار کلی شهر و شکل گیری محلّه ها، به عنوان یکی از مظاهر مهم معماری، در میان مردم از اهمیّت برخوردار بوده و در جهان نام آور شده اند. به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که بازار قیصریّه لار نسبت به دیگر بازارهای برجای مانده از دوران کهن دارد، بررسی عمیق تر و موشکافانه تر آن ضروری به نظر می رسد.
 
 

دریافت کامل مقاله    

ادامه مطلب
فصلنامه هویت شهر شماره 20

چکیده مقاله ۷

ایمان بازشناسی مؤلّفه های هویّت اسلامی در طرّاحی منظر معاصر با رجوع به قرآن کریم و روایات معصومین (ع) | ایمان سعیدی

یکی از جلوه های هویّت بخش در طرّاحی منظر معاصر، دیدگاه های فرهنگی و عقاید مذهبی موجود در جامعه است. طرّاحی منظر با اهمیّت دادن به ابعاد مفهومی، نظامی ظریف، ترکیبی نو و بدیع خلق می نماید که ریشه در دیدگاه های دینی و تفکّر انسان نسبت به جهان آفرینش دارد. ولی امروزه چنین ارتباطی بین طرّاحی فضاهای باز و سبز شهری ایران با جنبه های هویّت اسلامی وجود ندارد و در آ ن ها نوعی بحران هویّت دیده می شود.
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا