تأليفاتفصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانیمجلاتمقالات

فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۶

فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۶ تابستان ۱۳۹۳

فهرست مقالات در فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۶

۱- ابعاد چیستی شناسی و هستی شناسی شهر اسلامی از منظر متون اسلامی | حسن سجاد زاده ، سیده الهام موسوی
 
۲- سبک شناسی معماری هخامنشی | یعقوب محمدی فر ، شراره سادات میر صفدری
 
۳- ارتقای بهسازی میراث کالبدی، در حوزه‏ فنّی و مرمّت معماری با رویکرد تفاهم بخشی دو دیدگاه | مازیار آصفی ،مهسا رادمهر
 
۴- بررسی زمینه های پیدایش مسجد جهان نمای دهلی | فرهاد نظری ، ذات الله نیک زاد
 
۵- بوم محوری در طرّاحی فضاهای شهری فراغتی در ایران بررسی تطبیقی ابعاد و مؤلفه های سرزندگی در خیابان های قیام و دهم فروردین شهر یزد | حمد رضا نقصان محمدی ، فاطمه دهقان
 
۶- بررسی و تحلیل رویکردهای حاکم بر مطالعات شهر اسلامی | بهزاد عمران زاده ، کرامت اله زیاری ، احمد پور احمد ، سید حسین حاتمی نژاد
 
۷- کنکاشی در اصول طرّاحی فضاهای باز با توجّه به پیشینة معماری و شهرسازی ایران | احمد فرخ زاد ، ایمان مدیری دوم
 
 

 

چکیده مقاله ۱ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۶

ابعاد چیستی شناسی و هستی شناسی شهر اسلامی از منظر متون اسلامی | حسن سجاد زاده ، سیده الهام موسوی

 

شهر اسلامی، از نظر ماهیت و ساختار فضایی خاصی که دارد، از اوایل قرن بیستم، مورد توجّه محققان قرار گرفت و در بین شهرسازان و شهرشناسان مقوله ای جدا را به خود اختصاص داد. تاکنون تحقیقات گسترده ای از طرف اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان، درباره شهر اسلامی انجام شده و برای آن، ضوابط و معیارهایی بر طبق اصول و ارزش های اسلامی، متفاوت از دیگر شهرها قائل شده اند.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 18 (1)

 

چکیده مقاله ۲ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۶

سبک شناسی معماری هخامنشی | یعقوب محمدی فر ، شراره سادات میر صفدری

معماری نقطة تلاقی نیاز انسان با هنر است و می توان آن را تجلّی فکر و هنر بشر دانست. آن چه که معماری به ما می نمایاند، نمایی است از اجتماع، اقتصاد، مذهب و فرهنگ جامعة انسانی که بنا در آن شکل گرفته است.
 
 

چکیده مقاله ۳ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۶

ارتقای بهسازی میراث کالبدی، در حوزه‏ فنّی و مرمّت معماری با رویکرد تفاهم بخشی دو دیدگاه | مازیار آصفی ،مهسا رادمهر

چالش‏های موجود در زمینة‏ بهسازی آثار تاریخی، از موضوع های بحث‏برانگیز معماری است. از عوامل اصلی این چالش ها می توان به تفاوت دیدگاه‏های موجود در این حوزه اشاره کرد. دو دیدگاه عمده در این مبحث که زمینه‏ساز افتراق نظر شده و ضرورت پژوهش حاضر را تبیین می‏کند، نگاه انحصاری مرمّت‏گران و نگاه مهندسان سازه است. نگاه ویژة مرمّت به بهسازی بناهای تاریخی و ضرورت ارتقای ایستایی این آثار، موجب تضعیف دیدگاه مشترک و رشد دیدگاه‏های انحصاری گردیده است.
 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی معماری و شهرسازی صفه شماره 54

چکیده مقاله ۴ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۶

بررسی زمینه های پیدایش مسجد جهان نمای دهلی | فرهاد نظری ، ذات الله نیک زاد

مسجد جامع جهان نما در سدة یازدهم هجری و پس از بنای دهلی نو (شاه جهان آباد) به دستور شاه جهان ساخته شد. در آن زمان دهلی مساجد جامع دیگری نیز داشت. در کتیبة این مسجد گفته شده این مسجد هم زمان با ساخت شهر شاه جهان آباد (دهلی امروز) در زمان حکومت بابریان و به دستور شاه جهان ساخته شد.
 

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۵ فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره ۱۶

بوم محوری در طرّاحی فضاهای شهری فراغتی در ایران بررسی تطبیقی ابعاد و مؤلفه های سرزندگی در خیابان های قیام و دهم فروردین شهر یزد | حمد رضا نقصان محمدی ، فاطمه دهقان

فراغت، از نیازهای فطری انسان و فضای شهری فراغتی، بستر مجموعه‏ مشغولیّت‏های آزادانه و توأم با لذّت مردم در زمان فراغت در شهرهاست که متأسفانه در شهرهای ایرانی چنان که باید بروز نیافته است؛ زیرا کالبد، عملکرد و معنای فضاهای شهری بالفعل و بالقوه نه تنها با انتظارات عام از فضاهای فراغتی بلکه با ویژگی های مؤثّر بوم اعم از طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و رفتاری نیز سازگار نیست. لذا فضاهای فراغتی، فضاهای کم رونقی هستند که شهروندان در آن احساس بی هویّتی، عدم حس تعلّق و لذّت می نمایند و فراغت واقعی را تجربه نمی کنند.
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۶

بررسی و تحلیل رویکردهای حاکم بر مطالعات شهر اسلامی | بهزاد عمران زاده ، کرامت اله زیاری ، احمد پور احمد ، سید حسین حاتمی نژاد

پژوهش های متعدّد و متنوّعی که در صد سال اخیر در زمینة «شهر اسلامی» صورت گرفته، باعث انباشته شدن حجم زیادی از متون نظری گردیده است که دیدگاه ها و نظرات ارائه شده در آن ها، تعدّد، تنوّع و گاه تناقض و اختلاف فاحشی با یکدیگر دارند. این گستردگی و تنوع و در مواردی تناقض، موجب ابهام و سرگشتگی پژوهشگران این حوزه، به ویژه پژوهشگران جوان شده و هم چنین، فهم صحیحِ از حدود و ثغور و مرزهای این مطالعات را با مشکلاتی همراه کرده است.
 
 

دریافت کامل مقاله    

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره 33

چکیده مقاله ۷

کنکاشی در اصول طرّاحی فضاهای باز با توجّه به پیشینة معماری و شهرسازی ایران | حمد فرخ زاد ، ایمان مدیری دوم

از دیرباز فضاهای باز در معماری و شهرسازی ایران مورد توجّه بوده و می توان گفت هیچ بنایی احداث نمی شده مگر آن که سامان دهی و شکل گیری صحیح فضاهای باز آن نیز مدنظر معمار بوده است. اصول پایدار معماری گذشته ایران در فضاهای باز نیز مشاهده می شود؛ از آن جمله می توان به احترام به طبیعت، توجّه به تناسبات، وحدت میان کل و جزء، پایداری و هماهنگی با اقلیم، ایجاد حس مکان و هویّت فضایی اشاره نمود.
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا