آثار معماری ایرانبازسازی شدهپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهراندفاتردفتر معماری تداوم پویارضا صیادیانساختمان های اداریسارا کلانتریکاربریمعماران

دفتر مرکزی بی آی تی-BAT | دفتر معماری تداوم پویا

دفتر مرکزی بی آی تی-BAT
معمار: دفتر معماری تداوم پویا (رضا صیادیان، سارا کلانتری)

موقعیت: ایران، تهران، آفریقا، نبش بلوار صبا
وضعیت:
بازسازی شده
مساحت زمین: ۲۲۰۰ مترمربع
مساحت ساخته شده: ۲۵۰۰ مترمربع
تاریخ ساخت: ۱۳۹۴
کاربری: اداری
تیم طراحی: شیما شرافتی، ویدا جنوبی، آرین اسپریدونف، نفیس پروین
کارفرما: شرکت بی آی تی پارس
تاسیسات مکانیکی: هوفر اسماعیلی
تاسیسات الکتریکی: نینا عموشاهی، آرش افشاری
اجرا: دفتر معماری تداوم پویا
مدیر اجرایی: رضا صیادیان
تیم اجرایی: محمد علی جعفری، علی شهریاری، محمد غفاری، محمد حسین ایزدی، آرمین نشاندار، سرمد نورمفیدی
طراحی سه بعدی: شیما شرافتی
گرافیست:  عسل کرمی، مهستا محفوظی، لادن پاکزاد، نازنین رضائیه
عکاس: پرهام تقی اف، حسین برازنده، آرش عاشوری
متریال: شیشه، استیل، چوب، سنگ
بودجه: ۲۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال


درباره پروژه  دفتر مرکزی بی آی تی-BAT

بنای موجودکه در ضلع جنوب بلوار صبا در محل تقاطع خیابان جردن قرار گرفته ، مجموعه ای آپارتمانی است که طبقه همکف این بنا تجاری، و پنج طبقه بالای همکف ، اداری و چهار طبقه زیر همکف، پارکینگ است. مجموعه اداری در اختیار چند شرکت بین المللی از جمله بی ای تی است. این شرکت در طی سه سال گذشته بطور غیر قابل پیش بینی گسترش پیدا کرده و واحدهای بیشتری از بنای مورد اشاره را در اختیار گرفته است. بطوریکه زیربنای آن از چهار صد متر مربع در طبقه اول به دوهزار و پانصد مترمربع در چهار طبقه افزایش پیدا کرده است.گسترش سریع شرکت در زمانی کوتاه باعث غفلت از موضوع فضا شده و مسائل و مشکلاتی را برای پرسنل آن و نحوه کار آنها به وجود آورده بود.

ادامه مطلب
نشریه پژوهش های برنامه ریزی شهری شماره 8

روند کار پرژوه

طبیعتا امکانات و فضای موجود نحوه فعالیت آنها را متاثر کرده بود، بنابراین برای درک درست روابط و ساماندهی فضاها احتیاج به مطالعه و آسیب شناسی داشتیم. در ابتدا شروع به مطالعه ، تحلیل نحوه کار و فعالیت، چارت سازمانی و چگونگی روابط داخلی کردیم تا به شناخت درستی از وضع موجود دست یابیم . ساختار بی ای تی بصورت هسته ای اداره می شود که هر بخش، مدیریت خود را داشته و با مدیریت کل در ارتباط است. برای درک بهتر فعالیت شرکت بی ای تی پارس، دیاگرام های متعددی از نحوه رفتار و حضور کارکنان در طول روز گرفته تا نحوه ارسال گزارش و روابط درون سازمانی را طراحی کرده و سپس به باز نگری این روابط پرداختیم.

در مرحله بعد برای کارکنان بی ای تی پرسشنامه هایی تهیه کردیم و از آنها خواستیم علاوه بر مشکلات و مسائلی که بصورت روزمره با آن درگیرند، خواسته‌ها و انتظاراتی که از فضای کار دارند را نیز ذکر کنند. با این کار دو هدف را دنبال می کردیم اول اینکه مشکلات را از زبان استفاده کنندگان بشنویم و تنها به برداشت های خود اکتفا نکنیم. و همچنین در طراحی فضاها سعی کنیم روحیه هر فرد را شناسایی کرده و در فضایی که برای او در نظر می گیریم آن را لحاظ کنیم.

ادامه مطلب
نمایشگاه گروهی نقاشی «پیوست معماری و طبیعت»

نتیجه طراحی 

پس از مطالعه ، تجربه وتحلیل و با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود از یک طرف و ساختار سازمانی بی ای تی از طرف دیگر به این نتیجه رسیدیم ؛ که فضا را بصورت کاملا سیال در نظر  بگیریم که هسته های مدیریتی  در درون آن شناور است . این هسته ها بصورت شفاف در نظر گرفته شدند تا در عین حال که گشودگی فضا را حفظ می کنند، حدود و حریم مورد نیاز مدیران را نیز تامین کنند. بدین ترتیب صمیمیت، سیالیت و شفافیت به پارامترهای اصلی شکل دهنده فضا تبدیل شدند. در طراحی کل فضا نیز ایده اصلی براساس فضای بدون مرز و شفاف شکل گرفت تا ارتباط اعضا به حداکثر ممکن برسد.

فضای داخلی 

در فضای دفاتر باز (open office) مهمترین عنصری که علاوه بر کاربردی بودن، نقش عناصر شکل دهنده فضا را نیز دارد، میز کار است. میز کار علاوه براینکه محدوده حضور کار هرشخص را تعیین می کند، در شکل دهی و سازماندهی فضا نیز نقش اساسی دارد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم به جای تهیه میزهای آماده ، از این فرصت استفاده کرده و علاوه بر طراحی میزها و ساخت آنها بتوانیم بخشی از نیازهای عملکردی را درهم ادغام کنیم. مجموعه ای که طراحی کردیم، علاوه بر میز، نقش جداکننده فضا، جمع کننده و نظم دهنده کابل ها و پریزها ( برق،تلفن،شبکه و …) و همینطور صفحه یادداشت ، گلدان و چراغ را هم دارد. در این پروژه کلیه تاسیسات برق،روشنائی،شبکه تلفن بصورت کامل بازسازی شده است. سیستم حرارتی و برودتی که چیلر بوده است حفظ شده و تنها بخش هوای تازه به آن افزوده شده است.تا کیفیت تنفس در فضا ارتقاء یابد. چندان که در گذشته نسبت به کمبود هوای تازه شکایت داشتند.

ادامه مطلب
برج مسکونی تهران| Caat studio

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − نه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا