آثار معماری ایراناستودیو معماری کاتبازسازی شدهپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهراندفاترفروشگاهکاربریمراکز تجاریمعمارانمهدی کامبوزیاهلنا قنبری

دفتر فروش جواهرات شماره ۴ | استودیو معماری کات (CAAT)

دفتر فروش جواهرات شماره ۴
معمار: استودیو معماری کات (مهدی کامبوزیا، هلنا قنبری)

موقعیت: ایران، تهران، خيابان ۱۵خرداد، کوچه رئیسی
وضعیت:
ساخته شده
مساحت: ۷۰ مترمربع
تاریخ ساخت: ۱۳۹۶-۱۳۹۷
کاربری: تجاری
مدیر اجرایی: سعید بهمن آبادی
تیم اجرا: سروستان/ امیر گلی
نظارت: مهدی کامبوزیا
پیمانکار: سعید بهمن آبادی
طراح سه بعدی: مهدی کامبوزیا، هلنا قنبری
کارفرما: برادران بهمن آبادی
گرافیست:‌ اشکان رادنیا
عکاس: سعید فرامرزی
مصالح: چوب


درباره پروژه  دفتر فروش جواهرات شماره ۴

پروژه يک واحد ۷۰ متري با کاربري اداري در آپارتماني واقع در بازار بزرگ تهران است که قبل از بازسازي يک آپارتمان با يک اتاق، تيپ سازنده هاي منطقه بود.

خواسته کارفرما

نياز کارفرما فضايي مناسب براي فروش پايه جواهرات (طلاي بدون سنگ تزييني) به مشتريان خاص خود بود، به گونه اي که مشتريان حاضر در پروژه نبايد همديگر را ببينند و از قيمت و آثار خريداري شده يکديگر مطلع شوند و در عين حال فروشنده بايد مناقصه اي بين آنها برگزار کند و محصول را به بالاترين قيمت بدون اطلاع ديگر مشتريان بفروشد. اين تعريف کوچک، معماي جالبي براي طراحي اين فضا بود، که چگونه مي توان در فضاي ۷۰ متر داخل آپارتمان ، چندين مشتري را بطور هم زمان ملاقات کرد و با آنها تبادل اقتصادي انجام داد بي آنکه از حضور يکديگر با خبر باشند.

ادامه مطلب
گالری سفر اشیاء Magdalene Odundo | فرشید موسوی

روند طراحی

بعد از طرح موضوع از طرف کارفرما، وي پيشنهادهاي خود را در قالب تقسيمات فضايي مطرح کرد. به گونه اي که اتاق هايي مستقل از يکديگر دور فضا قرار مي گرفت و راهرويي آنها را بهم متصل مي کرد،که فروشنده بتواند به تمامي آنها وارد شود. با توجه به کمبود فضا و نياز برنامه اي پروژه، ابتدا حذف زوايد انجام شد و سپس با حداقل ميزان ساخت، به دياگرامي تا حد امکان مناسب با کاربري وکارکرد در پروژه رسيديم.
طراحي در دو سطح صورت گرفت، اول طراحي تقسيم کننده اي مستقل از جداره ها که زباني متفاوت هم در فرم و هم در متريال دارد و دوم طراحي جداره ها در راستاي بي اثر بودن که با زباني ساده تر صورت گرفته تا در حس متناسب با فضا کمک کند و در عين کنتراستي مناسب ايجاد کند. همچنين انعکاس خطوط فرمي در سقف نيز ديده مي‌شود که با نور يکپارچه تاکيد بيش‌تر روي بخش مرکزي ايجاد کرده تا توجه مشتريان را در هنگام ورود به خود جلب کرده و به فضاي نيمه باز مستقل خود هدايت شده و با آرامش بيشتري به خريد و داد و ستد بپردازند.

ادامه مطلب
ویلا شماره 2 | استودیو هرم

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + نه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا