آثار معماری ایراناصفهانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتپوریا احمدیتکمیل شدهدفاتردفتر معماری پوریا احمدیساختمان های اداریکاربری

طراحی شوروم پاسارگارد

دفتر معماری پوریا احمدی

نکات برگزیده مطلب
  • درباره پروژه  طراحی شوروم پاسارگارد
  • ریزفضاها
  • روند طراحی
  • خواسته کارفرما

طراحی شوروم پاسارگارد
معمار: دفتر معماری پوریا احمدی

موقعیت: ایران، اصفهان، خیابان شیخ صدوق جنوبی
وضعیت:
ساخته شده

مساحت: ۲۲۰ مترمربع
تاریخ ساخت: ۱۳۹۶-۱۳۹۷
کاربری: اداری
کارفرما: شرکت بازرگانی پاسارگاد
تهیه نقشه‌های فاز ۲: هاجر کاظمی
اجرای پروژه: مهندس حمید خادمی
گرافیست: بهروز باجغلی
عکاس: مسعود اقارب پرست
بودجه‌ی کل: ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
برندهای محصولات مصرفی: یونیک


طراحی شوروم پاسارگارد
طراحی شوروم پاسارگارد

درباره پروژه  طراحی شوروم پاسارگارد

این پروژه در خیابان شیخ صدوق اصفهان به مساحت ۲۵۵ متر مربع قرار گرفته است. کاربری بنا پیش از بازسازی خانه، مسکونی بوده است که به سفارش کارفرما به فضایی برای نمایش محصولات بازرگانی شرکت پاسارگاد دکور، جهت ارائه‌ی محصولاتی همچون پارکت و کاغذ دیواری تغییر یافته است.

ریزفضاها

وجود ریزفضاهایی همچون فضای انتظار، پذیرش، فضای اداری، فضایی برای نمایش محصولات و استفاده از آیتم‌های روان‌شناختی، محیطی تاثیرگذار بر رفتار کاربر در فضا بوده است. با توجه به خواسته‌های کارفرما و مطالعات اولیه‌ی صورت گرفته توسط طراح، طراحی پروژه‌ی مذکور آغاز گردید. پس از لکه‌گذاری با در نظر گرفتن مناسب‌ترین دیاگرام ارتباط فضایی، چیدمان مبلمان آغاز و سپس تفکیک فضاهای ایجاد شده با استفاده از برش‌هایی در سقف کاذب و تغییر ارتفاع در فضای انتظار انجام شده است.

ادامه مطلب
گالری سفر اشیاء Magdalene Odundo | فرشید موسوی

نورپردازی طبیعی و مصنوعی

با توجه به نیازهای متفاوت فضاها به نور طبیعی در مطالعات صورت گرفته، ورود نور طبیعی در بخش ارائه‌ی محصولات با قرار دادن رگال‌هایی جهت نشان دادن محصولات، در بخش انتظار ورود نور طبیعی با استفاده از شکست عمودی سقف و افزایش ارتفاع کنترل شد و با استفاده از نورپردازی مصنوعی متمرکز و غیر متمرکز، روشنایی مورد نیاز فضاها با توجه به کاربری آن‌ها فراهم گردید.

روند طراحی

در ادامه‌ی طراحی چهل و هشت صفحه‌ی عمودی با ابعاد دو متر در هشتاد سانتی‌متر که گویای طرح پارکت‌های شرکت باشد در نظر گرفته شد که به صورت متحرک در یک محور حرکت می‌کند، همچنین در ضلع شرقی این قسمت فضایی جهت نگهداری آلبوم‌های کاغذ دیواری طراحی شد که برای نمایش آلبوم‌ها از میز طراحی شده داخل سالن استفاده می‌شود. استفاده از آینه در سقف این فضا جهت گسترش عمودی فضا و تعریف نمایی متفاوت از محصولِ در حال بررسی توسط کاربر انجام شده است.

در طراحی پذیرش از آیتم‌های سنگ مرمر برای باشکوه نشان دادن فضای ورودی، استفاده از باریسول در سقف و امتداد آن با استفاده از سنگ در جداره‌ی عمودی پشت پیش‌خوان جهت جلب توجه در اولین برخورد مخاطب استفاده شده است. ایجاد آب نما در جداره‌ی دیوار جنوبی فضای انتظار جهت تلطیف فضا و القای حس آرامش طراحی گردید. همچنین وجود این آب‌نما به تهویه‌ی هر چه بهتر فضا کمک به سزایی کرده است. در جهت نمایش وسعت بیشتر در فضاهایی با مساحت کم در پروژه مانند جداره‌ی کم‌عرض ورودی و فضای نیمه‌خصوصی استفاده از آینه در کل جداره‌ی دیوار پیشنهاد شد.

ادامه مطلب
دفتر جواهرفروشی | Caat studio

خواسته کارفرما

در ادامه‌ی طراحی باتوجه به درخواست کارفرما در جهت استفاده از عوامل روان‌شناختی محیطی (نور، رنگ، بافت، آکوستیک، دما، تهویه و …) تاثیرگذار بر رفتار کاربر از مبلمان با رنگ، طرح و فرم مناسب، تهویه‌ی مناسب با استفاده از آب نما، تلفیق مناسب نور طبیعی و مصنوعی، متریال مناسب، بافت مناسب متریال‌ها و درکل ابجاد فضایی ساختارگرا در راستای درخواست کارفرما پیشنهاد شد.
در نهایت در طراحی پروژه‌ی آقای خامی با کاربری شوروم پارکت و کاغذ دیواری تلاش شد تا باایده‌ی گسترش فضاها و متریال‌ها در عین حفظ سادگی و خلوص فضای اصلی، ریزفضاهای کاربری ذکر شده را مرزبندی کرده و با تعریف شخصیت برای هر فضا یکپارچگی زبانِ طراحی حفظ شود.

منبع
www.archdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا