پروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتترمینالتکمیل شدهدفاتردفتر معماری FMAفرشید موسویکاربریمعمارانیوکوهاما

ترمینال بندر بین المللی یوکوهاما | فرشید موسوی

ترمینال بندر بین المللی یوکوهاما
معمار: فرشید موسوی

موقعیت: ژاپن، یوکوهاما
وضعیت:
ساخته شده
مساحت: ۴۸۰۰۰ متر مربع
تاریخ ساخت: ۲۰۰۲
کاربری: ترمینال
کارفرما: بندرگاه شهر یاکوماها
عکس: Ramon Pratt, Satoru Mishima
جوایز: جایزه سال ۲۰۰۴ Riba، جایزه اریک میرالز در سال ۲۰۰۳، جایزه معماری کاناگاوا در ۲۰۰۳


ترمینال بندر بین المللی یوکوهاما
ترمینال بندر بین المللی یوکوهاما

درباره پروژه  ترمینال بندر بین المللی یوکوهاما

ترمینال بندر بین المللی یوکوهاما احساس تاریخی بودن را که نوع پایانه های بندر مسافر را بارز و به جداسازی آنها از زندگی روزمره کمک می کند را مختل می کند. به منظور مقابله با این مسئله، این ترمینال طراحی شده است تا با چشم انداز بندر شهر ادغام شود و به عنوان یک فضای عمومی خدمت کند. سیستم گردش خون به جای فراهم کردن مسیرهای تخصصی و منزوی که بطور معمول در ترمینال ها یافت می شود ، و در اولویت قرار دادن مسافر و دلسرد کردن یا از بین بردن سایر گزینه ها قرار دارد ، شامل یک سری مسیرهای به هم پیوسته است که برای افزایش فرصت های مبادله بین افراد و ارائه آنها طراحی شده است. با انتخاب برخی از مسیرها مستقیماً به کشتی ها منتهی می شوند و برخی دیگر به سمت پشت بام یا سالن چند منظوره یا در هنگام استفاده از آن برای رویدادهای عمومی و نه حمل مسافر به سالن های گمرک و سالن مهاجرت منتهی می شوند.

ادامه مطلب
ویلا مزرعه شهرسب | گروه معماری حجم سبز

ساختار – مصالح

به جای یک ساختار معمولی و شعاعی از نوعی که در یک ساختمان طولانی به راحتی قابل تکرار است ، ترمینال به عنوان یک سازه فولادی با قوس طولی بلند ساخته می شود. نتیجه این طرح، یک فضای انعطاف پذیر و بدون ستون با یک انتقال یکپارچه بین فضای داخلی و خارجی است و  این اجازه را می دهد تا از آن به عنوان یک فضای عمومی پوشیده و برای اهداف مختلف فراتر از سفر استفاده شود. در این فضای چند منظوره ، کلیه واحدهای مکانیکی کارخانه و چمدان ها طراحی شده اند که در داخل سازه و سیستم کفپوش چوبی برجسته پنهان شوند. کیوسک ها به عنوان “مرز” مهاجرت عمل می کنند و به عنوان واحدهای سیار بر روی چرخ ها مونتاژ می شوند ، وارونه بودن سفتی معمولی ترتیب های کنترل مرز و باعث می شود ترمینال بتواند فراتر از عملکردهای معمول خود عمل کند. برای تقویت بیشتر تداوم بین فضای داخلی و خارجی ، فقط در سه جا از مصالح ساختمانی استفاده شده است. در نتیجه این مجموعه ساختاری از خدمات مکانیکی و اتمام مواد اثر گذار است، ترمینالی مسطح با محوری و کارآیی مفید در مناطق پارکینگ با قوس، عدم تقارن و هدفمند بودن در کف ترمینال و زیر آب، منظره ، دره ، کوه ، و تقاطع در میدان را منتقل می کند.

ادامه مطلب
مجتمع تجاری شریعتی | دفتر معماری رازان

کارکرد های دیگر ترمینال

این دسته های تأثیرگذار ، که از طریق تقاطع مقررات برای مسافران و افراد غیر مسافر تولید می شود ، توسط مسافر و شهروندان به روش هایی که معمولاً در ترمینال بندر مسافر یافت نمی شوند، اختصاص می یابد. کف ترمینال باز و انعطاف پذیر برای کنسرت های پاپ آپ ، بازارها ، نمایش های مد و نمایشگاه های کتاب استفاده می شود ، در حالی که پلاستیک سقف برای گردهمایی ها ، نمایشگاه های اتومبیل ، جشنواره های آبجو ، مهمانی های آتش بازی سال نو ، عروسی ها و کنسرت های فضای باز استفاده می شود.

پارکینگ

از مناطق پارکینگ می توان برای بازار کک استفاده کرد. در تعدادی از مکان های موجود در پشت بام ، خوشه بندی اثرات محوطه و باز بودن اغلب به اعضای جامعه الهام می دهد که فقط در آنجا بنشینند و نقشه بکشند. از این رو ، نادیده گرفتن یک اثر تاریخی معماری بندری نه تنها طرز فکر مردم را در هنگام مراجعه به ترمینال فکر می کند بلکه به آنها الهام بخش است تا با روش های غیر منتظره ای با محیط فیزیکی یک ترمینال درگیر شوند.

ادامه مطلب
زیباسازی شهری در فصول سرد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 13 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا