اخباراخبار میراث فرهنگی

پروژه موزه سبز در ۵ استان کشور در حال انجام است

رئیس پژوهشکده حفاظت آثار تاریخی‌فرهنگی:
پروژه موزه سبز در ۵ استان کشور در حال انجام است

 رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی گفت: ۲۵ مکان در استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان، گیلان، هرمزگان و فارس با شرایط اقلیمی مختلف برای انجام طرح «ارزیابی شرایط محیطی موزه‌ها؛ گامی به سوی موزه سبز در کشور» در حال بررسی هستند.

ارائه گزارش عملکرد این پژوهشکده

غلامرضا رحمانی در نشست این هفته رئیس پژوهشگاه با معاونان و روسای پژوهشکده ها به ارائه گزارش عملکرد این پژوهشکده در سه ماهه دوم سال ۹۸ پرداخت.

 در تشریح فعالیت های حوزه حفاظت و مرمت، به انجام عملیات نمونه برداری، پاکسازی و مرمت ۵ شیء سفالی از مجموعه ورامین، تهیه گزارش بررسی یک نمونه تنگ شیشه ای متعلق به موزه آبگینه، همکاری در تدوین دستو العمل حفاظت و مرمت تزئینات معماری، ارائه طرح پیشنهادی حفاظت از سطوح کاشیکاری شده ستون های ورودی کاخ نیاوران، همکاری با هیات مرمتگران بدون مرز ایتالیا در تخت جمشید، بررسی نگاتیوهای شیشه ای و آرشیو بنیاد ایران شناسی اشاره کرد.

او با اشاره به آماری از خدمات آزمایشگاهی این پژوهشکده و افتتاح آزمایشگاه گوهر و بلور گفت:

تشخیص و دسته بندی نوع سنگ بکار رفته در مواد فرهنگی، دسته بندی و پردازش پراکنش و پراکندگی این گونه از سنگ‌ها در ایران، بررسی و شناسایی منابع اولیه آن در ایران، چگونگی تراش، برش و صیقل و در نهایت تجارت آن در دوره های مختلف تاریخی، تهیه شناسنامه برای آثار فاخر و ارزشمند و آموزش گوهر شناسی و شناسایی سنگ های قیمتی و نیمه‌قیمتی (بهادار) به همکاران و علاقمندان به این رشته در کنار دیگر مهارت ها مانند گوهر تراشی از خدمات این آزمایشگاه است.

ادامه مطلب
ساخت خانه رویایی با کانتینر

ارزیابی شرایط محیطی موزه‌ها- گامی به سوی موزه سبز در کشور

وی افزود: با ارسال نامه به تمام اداره کل میراث فرهنگی استان­‌ها، کاخ موزه­‌ها و موزه‌های دولتی و خصوصی علاوه بر معرفی آزمایشگاه در خصوص ارائه خدمات یادشده در این مرکز اطلاع رسانی شده است.

او در ادامه با بیان مختصری از رویدادها، نشست های تخصصی، کارگاه های آموزشی، مقالات، کتاب ها و…به پروژه‌ پژوهشی و آموزشی «ارزیابی شرایط محیطی موزه‌ها- گامی به سوی موزه‌های سبز در کشور» اشاره کرد که از سال ۱۳۹۵در این پژوهشکده تعریف و با همکاری اداره‌ کل موزه‌ها و کمیته‌ ملی موزه‌های ایران (ایکوم) و حمایت موسسات بین‌المللی ایکروم و ایکوم به مرحله‌ اجرا در آمده است.

مطالعه و بررسی ۲۵ مکان در ۵ استان آذربایجان غربی با شرایط  اقلیمی مختلف آغاز شد

 رحمانی گفت: در سال ۱۳۹۷، مطالعه و بررسی ۲۵ مکان شامل مخزن، فضای باز و ویترین‌های نمایشگاهی در ۵ استان آذربایجان غربی، کردستان، گیلان، هرمزگان و فارس با شرایط اقلیمی مختلف آغاز شد.
وی تصریح کرد: در این پروژه علاوه بر بازرسی های بصری ساختار موزه‌ها، تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، شیوه‌های انبارش و بازدیدکنندگان با استفاده از ابزارهای لازم، دما و رطوبت نسبی، تخمین غلظت گاز ازون، پتانسیل خورندگی این موزه ها اندازه‌گیری و سپس تجزیه و تحلیل های فیزیکی و شیمیایی، ماکروسکوپی و میکروسکوپی و آماری می شوند.

ادامه مطلب
کارگاه های ساختمانی بخشنامه تعطیلی پروژه ها را اجرا نکردند

گزارشی از روند اجرای فاز سوم مطالعه

گزارشی از روند اجرای فاز سوم مطالعه و حفاظت مجسمه نادرشاه، پروژه حفاظت و مرمت یافته­ های حاصل از کاوش معدن چهرآباد (بافته ها، چرم، سفال)، حفاظت و مرمت تابلوهای نقاشی مدرن موزه بانک تجارت، طرح مطالعاتی و پژوهشی حفاظت و مرمت بر روی آرامگاه مینا دورا خوشطاریا (شاهزاده گرجی)، تفاهم نامه ها و همکاری های میان بخشی از دیگر مواردی بود که رحمانی توضیح داد.

منبع: روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا