تأليفاتکتاب

بیست دقیقه در منهتن | مایکل سورکین

  انتشار کتاب بیست دقیقه در منهتن

نویسنده: مایکل سورکین
مترجم: امیر یداله‌پور
ناشر: نشر بان
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸
تیراژ: ۱۱۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۲۷۰
قیمت: ۳۸/۰۰۰ تومان


 

درباره نویسنده  کتاب بیست دقیقه در منهتن


مایکل سورکین معمار، شهرساز و منتقد برجسته‌ای در زمینه‎ی طراحی شهری است که بیش از هر چیز شهرت‌اش را مدیون پیوندی است که میان ابعاد کالبدی شهر و ساختار اجتماعی و فرهنگی آن ایجاد می‌کند. نوشته‎های او از ‎پرمایه‎ترین و نافذترین نوشته‎های شهرسازی امریکا در سه دهه‎ی اخیر بوده و تأثیر بسزایی بر نظریه‎های اجتماعی و ادراکی طراحی گذاشته است.

 

درباره  کتاب 

این کتاب  کاوشی در تجربه‌ی زیستن در شهرها و به زبانی به تودرتوییِ شهرهاست. بیست دقیقه مدت زمانی که مایکل سورکین، معمار و شهرساز نیویورکی، از آپارتمانش در ویلجِ منهتن تا دفتر کارش پیاده‌روی می‌کند و در توصیفش از این پیاده‌روی، با عمق و غنایی درخور و با زبانی طنزآمیز، دیدگاه‌های جامعه‌شناختی و سیاسی را با فرم کالبدی بناهای شهر می‌آمیزد.

متون بسیاری درباره‌ی شهر و زندگی شهری نیویورک نوشته شده است که از جمله‎ مهم‌ترین آن‎ها باید به کتاب ارزشمند جین جیکوبز، مرگ و زندگی شهرهای بزرگ امریکایی (۱۹۶۱)، اشاره کرد؛ کتابی که بیست دقیقه در منهتن از آن تأثیرات فراوانی گرفته است. جیکوبز شهرساز یا معمار نبود و نظریات‌اش را صرفاً بر پایه‎ی زندگی در بافت شهری منهتن پی ریخته بود؛ او منتقدی اجتماعی بود که آرمان حضور فعال اجتماع در کالبد شهرها را در سر داشت و کیفیت‎های حضور مردم را در خیابان‎ها و پیاده‎روها گوشزد می‎کرد. شاید بتوان گفت داستانی‌بودن کتاب سورکین نیز در پی بیان واقعی این کیفیت‎هاست. درسی که از سورکین می‎آموزیم تعامل با تمام چیزهایی است که در هم آمیخته‌‎اند و فضای شهرها را شکل می‌دهند. این آموزه خاستگاه‎هایی را پیش پای ما می‌گذارد تا «اصالت» شهری را که در آن‌ایم دریابیم و بتوانیم شهری را طراحی کنیم که خود را در انطباق صرف با نظریه‌ها گرفتار نمی‌کند، بلکه قادر به «مفصل‌بندی و بیان دقیق» تفاوت‎های پرشمار و درعین‌حال بدیع و تازه است.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 3 زمستان 1388 (3)

 

منبع نوشته : سایت خبری تحلیلی معمار نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 7 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا