آزیتا نیک پیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهعلی جهانیانکاربریمازندرانمراکز مسکونیمعمارانویلا

ویلا حیات | علی جهانیان، آزیتا نیک پی

ویلا حیات
معمار: علی جهانیان، آزیتا نیک پی

موقعیت: ایران، مازندران، تمیشان، شهرک آناناس، پلاک ۷۰
وضیعت: ساخته شده
مساحت: ۲۵۰ مترمربع
کاربری: مسکونی
تاریخ طراحی: ۱۳۹۴
تاریخ ساخت: ۱۳۹۵-۱۳۹۷
کارفرما : دکتر شهداد گلاب حیات
جزئیات طبقات و کاربری آنها: طبقه همکف (فضاهای خصوصی)-طبقه اول(فضاهای عمومی)
طراحی و دکوراسیون داخلی: علی جهانیان، آزیتا نیک پی
اجرای پروژه: علی جهانیان، ناصر جهانگیر
طراحی سازه: صدرالله تورانی
اجرای سازه: نیک سازان
نوع سازه: فلزی
نوع تأسیسات: گرمایش پکیج، سرمایش اسپیلت
هوشمند سازی: هوشمند سازان طبرستان نور
سرپرست کارگاه: علی جهانیان
نظارت پروژه: علی جهانیان، ناصر جهانگیر
مشاور گرافیک: حسین صادقی


ویلا حیات
ویلا حیات

مشخصات پروژه ویلا حیات

این ویلا در شهرک آناناس۲، شهرستان نور، از توابع استان مازندران قرار دارد. الگوی متداول در طرح معماری سکونتگاه‌های این شهرک به‌گونه‌ای است که عرصه عمومی شامل سالن پذیرایی، آشپزخانه و نشیمن در طبقه همکف و عرصه خصوصی نظیر اتاق‌های خواب در طبقه فوقانی قرار دارد. با توجه محدودیت‌هایی نظیر ضوابط شهرسازی در میزان سطح اشغال و مساحت کم زمین (حدود ۲۷۰ مترمربع) و دید محدود به جنگل با توجه به دیواره دور تا دور شهرک در طبقه همکف به کارفرما پیشنهاد شد که فضای عمومی و خصوصی برخلاف الگوی غالب طراحی شهرک جابجا گردد. بطوریکه عرصه عمومی نظیر نشیمن، پذیرایی و آشپزخانه به طبقه دوم و عرصه خصوصی شامل اتاق‌های خواب و سایر فضاهای پشتیبان در طبقه همکف جانمایی شود تا امکان طراحی فضای مورد نیاز عمومی و استفاده از دید و منظر مطلوب جنگل مجاور شهرک در عرصه عمومی ایجاد گردد.

ادامه مطلب
مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری 25

سازندگان امروزی با استفاده حداکثری از مساحت زمین بمنظور دستیابی به سود بیشتر، ضمن فروکاستن از کیفیت معمارانه فضای معماری، مناظر طبیعی، خصوصا مناطق شمالی کشور، را نیز با توده‌های حجیم و ناموزون ساختمانی از بین برده‌اند. از این‌رو در طرح ویلاحیات راه‌برد طراحی معماری، توجه به چشم‌اندازهای موجود در سایت درنظرگرفته شده است، بطوری‌که دستیابی به این مهم منجر به کاستن از توده‌های صلب بنا گردید.

ایده کلی طرح

ایده کلی کاستن از صلبیت بنا، منجر به تحقق ارزش‌های معمارانه در فرم کلی ویلا حیات گردیده است. بطوری‌که پیمایشِ پیرامون سایت، مخاطبِ اثر را به کشف لایه‌های پنهان فضا ترغیب می‌کند. تخلخل فرمیِ سازماندهی شده در پیکره بنا با استفاده از خالی کردن زیر پله و معلق سازی آن، بدون اتصال به سقف و کف تامین شده است. همچنین بمنظور رعایت حریم خصوصی و اصل محرمیت در کاربری‌های مسکونی، پوسته بیرونی راه پله بصورت صلب و درون‌گرا طراحی شده است. توجه به چشم‌اندازهای جذاب از داخل بنا، با استفاده از پنجره‌های سرتاسری در جبهه جنوب و جنوب شرق، نور روز را نیز تامین کرده است. شیب ملایم موجود در انتهای سایت باعث شد، با طراحی بام مسطح ویلاحیات، امکان پیش‌بینی یک نظرگاه به سمت دریا فراهم گردد.

ادامه مطلب
دبستان حق‌پناه | گروه طراحی فضا، رویداد، شهر

در زندگی روزمره هرچه عمیق‌تر به اطراف خود نگاه کنید پارادوکس‌های بیشتری در اطراف خود خواهید دید. تناقضات از نظر منطقی غیرممکن هستند ولی اغلب درست از آب در می‌آیند.تناقض انسان را وادار به فکر کردن و کشف حقیقت می‌کند. این تناقضات را می‌توان در فرم کلی معماری بنا بکار برد چنان که ناظر آن بنا را وادار به فکر کند.

معلق‌سازی بنا

در این پروژه با معلق‌سازی بنا از کرسی با هدف کم کردن توده و آزاد سازی زمین که پارادوکسی بر ساخت‌های رایجی است که کل بنا بروی زمین قرار می‌گیرد یا با معلق‌سازی دیواری بتنی و همچنین خالی کردن کردن زیر پله و معلق کردن آن بدون اتصال به سقف و کف و همچنین به منظور رعایت حریم خصوصی همسایگی و محرمیت در جبهه غرب، شمال و شمال‌شرق با حداقل بازشو به صورت صلب و درون‌گرا طراحی شده است و در جبهه جنوب و جنوب‌شرق به منظور استفاه از دید و منظر مناسب و تامین نورگیری به صورت برون‌گرا می‌باشد. که این‌ها خود پارادوکسی بر برون‌گرایی و درون‌گرایی ویلا حیات می‌باشد. این خاصیت‌های دوگانه اما پیوسته، با بودن هر کدام دیگری را نیز هستی داده و الگوی بی‌مرزی در پروژه را شکل داد.

ادامه مطلب
مرکز رادیو تلویزیون شیراز (صدا و سیمای مرکز فارس)

از آنجا که معماری همساز با شرایط اقلیمی همواره مدنظر معماران و طراحان محیط بوده‌است، در طرح ویلا حیات نیز تهویه طبیعی هوا به‌منظورکاهش میزان رطوبت موجود در فضای داخل با استفاده از بازشوهای روبرو در دو جبهه شمال و جنوب بنا، به رویکرد اقلیمی پاسخ مناسب داده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 15 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا